-
Värmland – vilken återhämtning av gästnätter under 2022
SCB:s preliminära siffror över gästnätter under 2022 visar ett fantastiskt resultat för Värmland. Jämfört med andra svenska regioner så står destinationen sig väldigt starkt med över 41 procents ökning mot 2021. Vilket är den näst största återhämtningen efter Region Stockholm (drygt 55 procent).
”Övernattningssifforna tyder på en god återhämtning av besöksnäringen i Värmland. Totalt är vi under 2022 i nivå med siffrorna innan pandemin och jämfört med 2019 ser vi en ökning på nationella gäster med nästan 6 procent. Vilket tyder på att fler inhemska besökare och nya målgrupper har upptäckt vårt landskap. Det glädjer oss och vi fortsätter att skapa förutsättningar för fler både nationella och internationella besökare ska kunna ta del av Värmlands upplevelser.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Har stor tilltro för besöksnäringen under 2023
Under januari – december 2022 hade landskapet 2.6 miljoner gästnätter (Karlskoga och Degerfors inräknat). En ökning med 41 procent jämfört med 2021. Drygt 1.8 miljoner gästnätter spenderades i Värmland av inhemska besökare och drygt 760.000 av internationella besökare.
Regionen har under 2022 fått tillbaka utländska gäster i nästan samma omfattning som innan pandemin. Besökare från Norge är fortsatt Värmlands största internationella marknad med drygt 400.000 gästnätter (443 procents ökning jämfört med 2021), följt av Tyskland, Nederländerna och Danmark.
Det finns dock marknader som Värmland saknar under 2022. Främst Kina som bidragit med asiatiska besökare.
”Vi har stor tilltro för Värmlands besöksnäring under 2023. Även om detta år också bär på utmaningar för hela samhället med ökade livsmedel- och elpriser samt bristen på kompetens och personal i näringen. Vi ser redan många nya tankar, innovationer och samarbeten växa fram, så utmaningarna kommer att föra en del gott med sig också.” Säger Mia Landin.
Läs mer om Visit Värmland på Turismnytt här.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten
Ökning med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024
-
Sveriges Bussföretag har lämnat in sitt remissvar på Arlandasamordningens betänkande
Förbundet välkomnar att frågan om Arlandas konkurrenskraft har utretts, men menar att betänkandet underskattar bussens betydelse
-
Succéår för Postmuseum, besökarna ökade med mer än det dubbla
Under året har Postmuseum återetablerat sig som en levande mötesplats i hjärtat av Gamla stan och lockat både återkommande och nya besökare
-
Anu Ala-Outinen utsedd till Årets Entreprenör vid Nordic Women in Tech Awards
Priset hedrar visionära kvinnor i hela Norden som förändrar tekniklandskapet genom innovation, ledarskap och påverkan.
-
Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund
Susanne Andersson fick ta emot JHT's Hederspris 2025 och Årets eldsjälar inom turismen i Jämtland Härjedalen 2025 blev Jämtland och Härjedalens Fjällräddare
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Charlotta vill vidareutveckla Strömmas varumärke och skapa fler attraktiva upplevelser för alla
-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
Under några veckor i oktober och november välkomnar Kalmar fem olika möten
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
JHT har kartlagt de alumner som arbetar inom besöksnäringen och som befinner sig i länet.
-
Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar
Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer på Tillväxtverkets lista över nominerade till Stora Turismpriset...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Mat och Dryck...
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Då var det dags för kusliga och busiga evenemang att ta scenen – Halloween kryper närmare. Den 8 oktober va...
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på två intensiva halvdagar på Hotell Lappland i Lycksele med deltagare från de fl...
-
-
Gästbloggare
-