-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värmland. Totalt stod 21 skickliga talare för nya insikter om allt från AI och sociala medier, hotell och geoparker, kompetensförsörjning och hållbarhet, till platsutveckling och innovation.
Alla fantastiska talare mättade 250 magar
Som ett tack skänktes 300 kronor i varje talares namn till Stadsmissionen. Totalt blev det 6 300 kronor, som sedan blev 6 600 kronor, då Christer Hedberg från &Friends matchade summan ur egen plånbok.
Denna summa motsvarar 250 måltider hos Stadsmissionen, vilket tyvärr är extra viktigt i tider som dessa. Arne Ericsson från Stadsmissionen tog emot gåvochecken från styrelseordförande Hanna Åkerstedt på Scalateaterns scen.
Hotellprojekt, kultur och en ny geopark i Värmland
Det nämndes ett par nya spännande hotellprojekt i Karlstad. Exempelvis Destinationshotellet Fratelli och Arthur Burkhart som vill bygga världens största trähotell i Karlstad, nära bibliotekshuset.
Ett annat hotell som lyftes var ett ännu icke namngett hotell som byggs på Löfbergs Arena. Byggnaden kommer också att husera en ny arenasluss och kontorslokaler. Det kommer bli en attraktiv lokalisering som ökar viljan att etablera sig i och kring arenaområdet ytterligare.
Författaren Helen Wigh berättade om hennes böcker som är historiska romaner som utspelar sig i Värmland. Hon fokuserade på vad det kan göra för besöksnäringen eftersom hon hoppas att läsarna vill besöka de ställen där böckerna utspelar sig.
Värmland har en ny geopark – Mineralriket Geopark Wermlandsberg. Arbetet med att starta den är vad Klara Thorell, turismansvarig på Filipstads kommun och Daniel Olsson från Värmlands museum pratade om.
Anna Bergengren från Platåbergens Geopark (Sveriges första) deltog under dagen och berättade om vad det betydde för platåbergen när de blev en geopark.
Värmländska smakupplevelser via landskapsmåltiden
Under middagen på Olssons Bazar fick deltagare smaka på Värmlands nya landskapsmåltid som komponerats av kockarna Geert Barelds och Frans Schubert. Duon var på plats och fick presentera menyn och berätta hur rätterna kommit till.
Förrätt: Värmländsk eldad råbiff.
Varmrätt: Regnbågsfilé, spetskål, grädde, pepparrot och dil med löjrom från Vänern.
Dessert: Mazarin på skrädmjöl med brynt smör, yoghurt och hjorton.Ett rungande grattis till pristagarna
Årets Uppstickare – Värmland Camper
”Årets uppstickare har på ett innovativt sätt paketerat sin produkt och tagit tillvara på potentialen att hållbart kunna upptäcka Värmland. I samverkan med andra aktörer har de följt utvecklingen av regionala cykelleder, och tillsammans hittat vägar att nå ut till nya målgrupper som vill resa hållbart. Det gör att fler enkelt kan njuta av frihetskänslan i Värmlands natur under alla årstider och det skapar nya minnen som för berättelsen om Värmland vidare.”
Värmlands Turismpris – Alma Löv Museum
”Under Stella Broos modiga och innovativa ledning har Alma Löv Museum förvandlats från att vara en installationspark för konst till att bli en unik kulturdestination på landsbygden som lockar människor långt bortom Värmlands gränser. En besökare på Alma Löv Museum lämnas aldrig oberörd. Tillsammans med konstnärsresidenset Gunnerudsgården och vinterscenen Sjösala har Alma Löv Museum blivit en smältdegel för många olika uttryck inom konst, dans och musik där även platsen spelar en viktig roll – det är nu ett av Värmlands viktigaste besöksmål.”
Årets Uppsats – Johanna Jansson & Sofie Jordskogen
”Med en tydlig förankring i hållbar destinationsutveckling har studenterna fördjupat sig i strategisk säsongsförlängning med fokus på skiddestinationer. Med fokus på Branäs har de lyft viktiga perspektiv inom kommersiella kontra miljömässiga intressen. Uppsatsen framhäver de subtila spänningar som uppstår mellan kommersiella och miljö- mässiga intressen i en omställningsprocess. Det finns ett behov av en balanserad strategi där samverkan och tidig dialog mellan olika intressenter är av vikt. Uppsatsen har bidragit till viktiga insikter framåt för destinationer som strävar efter en mer hållbar och långsiktig utveckling.”
Den 7-8 november 2024 infaller nästa Värmlands Besöksnäringsdagar i Sunne.
Läs mer om Värmland på Turismnytt här.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
-
Gästbloggare
-