-
Varvetveckan genererar hundratals miljoner kronor till samhället
Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten var över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
”Det är fantastiska siffror på de stora effekterna på turistnäringen och folkhälsan som Varvetveckan bidrar till och det visar att det hårda arbete vi lägger ner är värt så mycket för så många.” Säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Göteborgsvarvet genererar oerhört mycket för samhället
Att Göteborgsvarvet betyder mycket för Göteborg är inget nytt. Engagemanget hos stadens invånare är stort. Förra året följde till exempel mer än en fjärdedel av invånarna något av loppen under Varvetveckan som publik under minst 15 minuter. Det visar en undersökning som Upplevelseinstitutet har gjort.
Syftet med undersökningen har bland annat varit att mäta Varvetveckans samhällsnyttovärde. Men också att mäta mer specifikt vad evenemanget betyder för folkhälsan. Deltagare, publik, partners och invånare i Göteborg har medverkat.
”Göteborgsvarvet och dess dotterlopp genererar oerhört mycket för samhället, både ekonomiskt till föreningarna men också till staden och regionen i form av turism och ökad konsumtion. Men framför allt visar undersökningen också de positiva effekter det ger på folkhälsan. På det hela taget kan man säga att Göteborgsvarvet är en sund investering för hela samhället.” Säger Eva-Lena Frick.
Den turistekonomiska omsättningen ökade med miljoner
Undersökningen som Upplevelseinstitutet gjort visar att den turistekonomiska omsättningen ökade med 215,7 miljoner under Varvetveckan i fjol. Det motsvarar en total skatteeffekt på cirka 108 miljoner kronor totalt, varav 101 miljoner kronor till Göteborgs kommun.
Än mer uppskattas de förväntade folkhälsoeffekterna från Varvetveckan och kommande tolv månader vara värda, enligt studien som Upplevelseinstitutet gjort tillsammans med Idrottsekonomiskt centrum i Lund (IEC). Beräkningarna av de olika effekterna har gjorts genom de sjukvårdskostnader som varje år finns i Sverige, kostnaderna för Försäkringskassan och arbetsnärvaron som bidrar till BNP.
Resultatet av deltagarnas träning gör att effekterna per individ kan översättas till cirka en dag mindre på vårdcentral per år, en dag mindre sjukskrivning per år och därmed en dag mer arbete per år. Bara det betyder totalt ungefär 110 miljoner kronor mindre i sjukvårdskostnader och cirka 70 miljoner kronor mindre i kostnader till Försäkringskassan. BNP-tillskottet beräknas till cirka 280 miljoner kronor.
Hela rapporten från Upplevelseinstitutet finns att läsa här.
Deltagare Varvetveckan 2023
◆ 61 808 person var anmälda till något av loppen, av dessa kom 80 procent till start (49 212). Av de startande kom 68 procent (cirka 33 500) från andra kommuner än Göteborg.
◆ Den genomsnittliga turisten kom i resesällskap om 3,7 personer. Av vilka 2,5 deltog i något av loppen och 1,2 var medföljande.
◆ 34 procent av turisterna övernattade kommersiellt, 21 procent övernattade icke-kommersiellt och 45 procent bodde inte kvar i Göteborg över natten.
Publik Varvetveckan 2023
◆ 55 procent av den publik som ej deltog själva i något lopp dagspendlade, 28 procent bodde över kommersiellt och 17 procent icke-kommersiellt.
◆ De övernattande turisterna stannade i Göteborgsregionen i snitt 2,4 dagar och 1,7 nätter. De dagspendlande turisterna besökte evenemanget i snitt 1,2 dagar.
◆ Den genomsnittliga dagspendlaren spenderade cirka 355 kronor. Medan övernattare spenderade cirka 1 548 kronor per dygn på logi, restaurang, shopping och souvenirer.
◆ 72 procent av den publik som ej deltog själva i loppet reste till Göteborg med bil, 23 procent med tåg, 9 procent med buss och 2 procent med flyg.
Turistekonomisk omsättning
◆ Cirka 271 000 personer var en del av Varvetveckan 2023. Av vilka 49 212 deltog i något av loppen och cirka 234 000 var publik.
◆ Cirka 61 procent av (cirka 165 000) kom från Göteborg medan cirka 39 procent (cirka 106 000) var turister.
◆ Turisterna omsatte cirka 215,7 miljoner kronor i samband med vistelsen. Av vilka 202 miljoner kronor omsattes inom Göteborgs kommun och cirka 13,7 miljoner kronor i kringliggande kommuner. Den specifika turistnäringen låg på cirka 208,4 miljoner kronor.
Läs mer om Göteborg på Turismnytt här.
- Text: Göteborgsvarvet
- Foto: Göteborgsvarvet
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-