-
Vasaloppet – en kassako för kommunerna
Vasaloppets vintervecka är en kassako för kommunerna Malung/Sälen, Mora och Älvdalen.
Det är undersökningsföretaget Upplevelseinstitutet som på uppdrag av de tre kommunerna undersökt en studie över de turismekonomiska effekterna.
Studien visar att den turistekonomiska omsättningen i Malung/Sälen, Mora och Älvdalen under Vasaloppsveckan uppgick till 264,5 miljoner kronor 2017. Antal anmälda deltagare var 66.582 personer från 62 länder. Antalet som kom till start var 56.639 kom till start. De 1.156 deltagarna som var från Vasaloppskommunerna räknades inte in i studien. Tillkom gjorde de 11.639 personerna som följde med sin vän/anhörig till Vasaloppsveckan.
Så fördelas turisternas konsumtion
Turisternas konsumtion uppgick till cirka 243,3 miljoner kronor, varav 57,2 miljoner lagts på logi/boende och 186,1 miljoner på övrig konsumtion.Turister från Sverige stod för cirka 208,6 miljoner av omsättningen, medan de norska stod för cirka 11,2 miljoner och de från övriga länder för cirka 23,5 miljoner.
Träningsläger gör att folk stannar längre
Träningsläger gör att folk stannar längre i regionen. Hela 38 procent av deltagarna åkte på träningsläger inför deltagandet i Vasaloppets vintervecka 2017. De stannade i genomsnitt 4,9 dygn på lägret. 19 procent åkte på arrangerade läger medan 81 procent åkte på privata läger. De platser som var populärast att förlägga sitt träningsläger på var Grönklitt/Orsa (23 procent) följt av Sälen (17 procent), Mora (11 procent), Idre (7 procent).Källa: Vasaloppet
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Vasaloppet
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-