-
Johan Ekman
Johan Ekman, Vd EkmanBuss Flexibussitet / EkmanResor 1st Business Class
Att driva ett bussbolag är inte alltid så lätt. Turismnytt har träffat Johan Ekman som har lång erfarenhet av bussbranschen.
Johan, du äger EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Business Class. Hur kom det sig att du började i bussbranschen?
Jag växte upp vid Karlaplan i Stockholm där jag varje dag åkte och såg många bussar. Det var nog då jag började fundera hur man gör en bussresa i en destination i sig. När jag var 19 år hade jag köpt min första buss och startade då min verksamhet.Efter många år, närmare bestämt under 2007 sålde du bussbolaget till Strömma. Varför då?
Jag slutade inte att vara en del av företaget utan blev en ledare istället för en entreprenör. Mitt ansvar var att leda utvecklingen i andra länder där bolaget ville etablera sig och så hade jag en rad styrelseuppdrag i andra bolag. Under tiden lärde jag mig oerhört mycket om både bransch och människor.År 2012 bestämde du dig för att köpa tillbaka verksamheten. Varför då?
Ju mer tiden gick så kom jag längre och längre från själva verksamheten. Jag gillar att till exempel hålla koll på när bussarna går och var de är någonstans, vilken personal som arbetar på dem och så vidare. Det var mitt livs sämsta ekonomiska affär att köpa tillbaka bolaget men ett av mitt livs bästa beslut känslomässigt. Jag ångrar inte att jag sålde bolaget, jag har lärt mig mycket under resans gång. Det jag kunde ha gjort annorlunda var att starta bolagen på ett bättre sätt.Vad är det svåraste med att starta och driva ett bussbolag?
Det svåraste är att kunna utvecklas med små medel. Det finns få stöd att söka och vi har aldrig fått något ekonomiskt stöd. Det verkar inte som att våra politiker vill ha bussar på våra gator. På EkmanBuss har vi två bussar som går med el, som vi har finansierat utan några skattesubventioner, men tillgången på laddstationer är nästintill obefintlig. Däremot byggs många laddstationer för personbilar.Ett annat problem inom bussbranschen är att det finns för få bussparkeringsplatser inne i städerna.
Vad är den viktigaste egenskapen hos en entreprenör?
Att man ständigt vill utveckla saker. I mitt fall drivs jag efter att hitta fler saker som kan göra en bussresa ännu bekvämare. Jag ser till alla detaljer vilket både är en styrka och en svaghetVad kan våra politiker göra för att bussbranschen skall utvecklas?
Se till att beslut tas att bygga fler laddstationer! Det är inte meningen att privata företag skall finansiera och bygga infrastruktur.En annan sak som bör ses över är att det inte i nuläget inte finns något serveringstillstånd för alkohol att ansöka om för bussar, bara tåg och flyg. Vi skulle gärna erbjuda våra resenärer ett glas vin till maten under resan.
Vad vill ni förmedla till era blivande kunder?
Att alla är välkomna att åka med oss oavsett om man har ett fysiskt handikapp eller inte. Våra senaste bussar har rullstolshiss upp i bussen och en stor toalett som rymmer en liten rullstol. När man åker med oss så skall man inte bara vara på väg någonstans – man skall till exempel kunna äta gott.Att resan sedan sker på ett hållbart sätt är inget vi kommunicerar utan det skall våra kunder kunna ta för givet.
Gott utrymme på toaletten
ombord
Hur förmedlar ni era tjänster till resenärerna?
Vi satsar i dagsläget mycket på radioreklam men också på sociala medier som till exempel Facebook.Vilka är dina bästa tips till ungdomar som söker sig till bussbranschen?
Ta busskörkort! Det finns många som har busskörkort i Sverige idag men majoriteten är äldre och snart kanske vi får se en brist på busschaufförer.Ett annat tips är att försöka arbeta med äldre, då kan man undvika att testa idéer som redan är prövade och misslyckade. Som ung kan du få de äldre att se förändringar som något positivt. För att passa i bussbranschen så måste du tycka om att arbeta med allt från städning, busskörning och service.
Vill du läsa fler intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring? Läs de här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Maria Lindqvist
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-