lördag 13 augusti 2022
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Året-runt-satsningen fortsätter hos fjällturismbolaget SkiStar
    • Positiv trend för den Värmländska besöksnäringen
    • Nytt turismrekord i Trelleborg och Sydkusten
    • Sigtunahöjden erbjuder sin flitiga personal bättre villkor
  • Platsannonser:
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
    • Nöjesparker söker tusentals nya medarbetare inför Halloween och vinter
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
    • Besöksverket söker en hotelldirektör (VD) för ICEHOTEL AB
    • Destination Kalmar AB söker en verkställande direktör
    • Skogshem & Wijk söker nya medarbetare till sin unika anläggning
    • Sommarsatsning skapar nya arbetstillfällen hos SkiStar
    • Lasätter Gård utanför Nyköping söker en engagerad driftchef
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Restaurang Fyren på Viking Glory
    2022-03-04 18:27

    Viking Glory döpt och i trafik – Ett lyft för Viking Line och alla resenärer

    Skärvor från en champagneflaska ska bringa Viking Lines nya fartyg Viking Glory lycka på sina kommande färder. Fartyget döptes i Åbo hamn i måndags och Turismnytt var på plats. Redan dagen efter dopet stävade rederiets nya flaggskepp för första gången mot Mariehamn och Stockholm.

    Viking Glory döpt och i trafik – Ett lyft för Viking Line och alla resenärer

    Viking Glory döptes under traditionella festligheter i Åbo hamn den 28 februari. Det var smyckedesignern Isabel Lennse från Stockholm som krossade champagneflaskan mot fartygets nya, glänsande skrov. Hon är maka till Jakob Johansson, styrelseledamot och största ägare i Viking Line.

    Pampigt namn valt av folket

    Namnet Glory valdes i en namntävling som ordnades för tre år sedan. Det kom in sammanlagt 22 500 namnförslag från Finland, Sverige och andra länder. Över 450 tävlingsdeltagare förslog namnet Glory.

    ”Jag är tacksam över att få vara gudmor till detta vackra fartyg. Fadderskapet stärker dessutom min familjs långvariga engagemang i Viking Line. Det är viktigt för mig att Viking Glory är ett av världens mest klimatsmarta passagerarfartyg – skärgården står vår familjs hjärta nära”, berättar Isabel Lennse.

    Viking Glory döpt och i trafik – Ett lyft för Viking Line och alla resenärer

    Enligt en sekellång legend ska en flaska champagne krossas mot fartygets skrov för att fartyget ska segla tryggt på världens hav. Vissa tror att den skummande drycken ska blidka havets gudar. Denna gång får havets gudar smaka champagne som Essi Avellan, Master of Wine, har tagit fram för Viking Line i samarbete med det världsberömda champagnehuset Piper-Heidsieck.

    Premiär för konst ombord

    Viking Glory döpt och i trafik – Ett lyft för Viking Line och alla resenärer

    I samband med fartygsdopet avtäcktes också Stefan Lindfors skulptur Under Ytan. Verket ingår i skulpturtrilogin Havets teater som är en hyllning till livet till havs.

    För Viking Line innebar dopet av rederiets nya flaggskepp den lyckade höjdpunkten på ett mångårigt projekt som till stora delar genomförts under exceptionella omständigheter. Det sammanlagda priset på fartyget, som beställdes i april 2017, är cirka 225 miljoner euro.

    ”Vi lyckades få hem Viking Glory trots att det också fanns tvivel i luften. Detta fantastiska fartyg överträffar alla mina förväntningar. Det representerar en helt ny fartygsgeneration och lyfter på en fint sätt fram bolagets ursprung i skärgården”, sade Viking Lines verkställande direktör Jan Hanses.

    Fullt i klass med lyxiga resortanläggningar

    I anslutning till dopet fick vi i pressen och de inbjudna gästerna en ordentlig rundvandring på det magnifika fartyget. Det blev snabbt uppenbart att Viking Glory sätter en helt ny standard för trafiken på Östersjön. Fortfarande är frakten och transporten av allsköns fordon mellan Sverige och Åland/Finland en väldigt viktig del av verksamheten, men här har man skapat goda förutsättningar för att inte bara locka de trogna nöjes- och fritidsresenärerna utan även dem som annars åker till slott, herrgårdar och resortanläggningar på lagom avstånd hemifrån.

    Viking Glory döpt och i trafik – Ett lyft för Viking Line och alla resenärer

    Guiden på rundvandringen berättade för oss att inredningen har designats av den svenska arkitektbyrån Koncept (tidigare Koncept Stockholm) som också ansvarat för inredningen av bland annat hotellen Haymarket och Grand Central by Scandic i Stockholm samt Copperhill i Åre. Ledorden har varit nordiskt maritimt, tidlöst nytänkande samt folkligt med guldkant och det stämmer väldigt bra med den känsla man får när man går genom de olika restaurangerna, barerna, nattklubben, spaavdelningen, hytterna och utrymmena däremellan.

    Ombonat men ljust och fräscht

    Viking Glory döpt och i trafik – Ett lyft för Viking Line och alla resenärer

    Det är stora panoramafönster, högt i tak, belysningsarmaturer och inredning inspirerade av fiskeredskap, ombonat men ljust och fräscht, praktiskt och ändamålsenligt, flexibelt men elegant och bitvis riktigt lyxigt. Några detaljer som sticker ut är barerna i nattklubben som kan döljas och kamoufleras så att lokalerna kan användas till familjeaktiviteter dagtid. På ett ställe är golvet av tjockt glas så att man ser våningen (utomhus) under. I många allmänna utrymmen har det kalla, kala och lite plåtiga intrycket man är van vid på andra färjor ersatts med varm, ombonad träinredning. Det enda som var ”plåtigt” (utan negativa förtecken) var konsten, som också är något nytt på denna typ av fartyg.

    Spa med skärgårds- och havsutsikt

     

    Viking Glory döpt och i trafik – Ett lyft för Viking Line och alla resenärer

     

    I den stora spaavdelningen finns, som väntat, flera olika bastuar varav en med utsikt över både bassänger och omgivande skärgård. Den bjuder också flera bassänger, bland annat med möjlighet att sitta bekvämt och en ”snögrotta”, ett kallt rum där väggarna kommer att vara täckta med snö. I anslutning till spat finns även ett gym med havsutsikt.

    Viking Glory döpt och i trafik – Ett lyft för Viking Line och alla resenärer

    Fokus på flexibilitet och utsikt

    Som pricken över i finns ett runt styrelserum/chambre separé högst upp med nästan runt-om-utsikt, roterande golv och rund ledskärm i taket där man kan både mötas och få mat serverad. Överhuvudtaget präglas hela fartyget av att man redan i planeringen av det fokuserat på utsikten och alla fantastiska vyer över hav och skärgård som ju är en bonus som få andra kan erbjuda.

    Viking Glory döpt och i trafik – Ett lyft för Viking Line och alla resenärer

    Utöver detta finns allt annat man förväntar sig på en färja på Östersjön – tax-free, spelautomater (dock lite mer diskret utplacerade upplevde jag), bufférestaurang och kafeteria. För barn och ungdomar finns både lekutrymmen, klättervägg och gamingrum.

     

    Viking Glory döpt och i trafik – Ett lyft för Viking Line och alla resenärer

    Sammanfattningsvis en riktigt positiv överraskning för en redaktör som inte åkt på Östersjökryssning på många år och ett fantastiskt lyft för konceptet i allmänhet och Viking Line i synnerhet.

    Filmklipp: Viking Glorys dop

    Bilder från Viking Glory och hennes dop

    Läs mer om Viking Glory

    • Text: Viking Line och Jakob Norrby
    • Foto: Viking Line
    • Tweet
  • SkiStar
    2022-08-12 20:49

    Året-runt-satsningen fortsätter hos fjällturismbolaget SkiStar

    Säsongen fortsätter hos SkiStar under hösten med flera evenemang och aktiviteter. Dessutom satsas det på fler nyheter till nästa sommar.

  • Värmländska besöksnäringen
    2022-08-12 20:26

    Positiv trend för den Värmländska besöksnäringen

    De preliminära siffrorna som SCB publicerat för månaden juni visar en positiv trend för den Värmländska besöksnäringen.

  • Trelleborg
    2022-08-11 20:11

    Nytt turismrekord i Trelleborg och Sydkusten

    Trelleborg kan fira enligt statistik från SCB/Tillväxtverket. Antalet kommersiella gästnätter och utländska gästnätter ökar stort.

  • Sigtunahöjden
    2022-08-11 19:52

    Sigtunahöjden erbjuder sin flitiga personal bättre villkor

    När en bransch är i behov av personal, men inte attraherar några måste det ske en förändring. Sigtunahöjden erbjuder bättre villkor till sin personal.

  • BarCamp 2022
    2022-08-10 18:05

    Hållbarhet i besöksnäringen. Något för dig? Anmäl dig till årets BarCamp!

    Vill du inspireras, dela erfarenheter och bygga ut ditt nätverk? Då är BarCamp, något för dig!

  • Easyfairs
    2022-08-10 17:49

    Easyfairs utser Joachim Warnberg till interim VD för bolaget

    Joakim Percival, VD på Easyfairs, lämnar bolaget och ersätts av Joachim Warnberg som interim VD med start september 2022.

  • Sveriges hotell
    2022-08-10 17:46

    Högtryck på Sveriges hotell i sommar – intäkterna ökar

    Sveriges hotell ökade intäkterna under juli med 32 procent i förhållande till samma månad 2019 enligt Stockholms Handelskammare.

  • Destination Småland
    2022-08-10 16:56

    Destination Småland spår flygande start med ny VD

    Den 15 augusti kliver Eric Wickell in i rollen som VD för Destination Småland. Han hoppas kunna komma med innovativa idéer.

  • First Camp
    2022-08-09 17:25

    Rekordomsättning i juli månad för campingkedjan First Camp

    First Camp, Skandinaviens största campingkedja, rapporterar en rekordstark omsättning i juli, årets viktigaste månad.

  • festivaler
    2022-08-08 15:42

    SJ – tågresenärer går före i kön till festivaler

    Festivalbesökare som tar tåget går före i kön på Way out West och Big Slap. SJ och arrangörerna samarbetar för ett hållbart resande.

  • Veckans profil

    Fredrik Reinfeldt

    Fredrik Reinfeldt

    Ordförande för Visita

    Fredrik Reinfeldt har tagit över ordförandeskapet i Visita. Turismnytt har intervjuat honom om hur han ser på olika besöksnäringsfrågor.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tretton nya projekt ska främja hållbar platsutveckling

    • Förbättrad kompetensförsörjning och affärsutveckling i besöksnäringen

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 1 juni 2022

    • Ny målgruppsguide

    • Hur tänker svenskarna om sitt resande, juni 2022?

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Revenue Forum – Must Have Technology for Hotels
      2022-09-01
      • Digitalt
      • revenueforum.net/coming-soon/revenue-forum-webinar-1st-of-september
    • Kick-off för innovationsprogrammet för upplevelseindustrin – Xperience Next
      2022-09-01
      • Göteborg
      • www.lindholmen.se/XperienceNext
    • Östra Mellansveriges kunskapsdag för en hållbar besöksnäring (save the date)
      2022-10-27
      • Uppsala
      • www.destinationsutveckling.com/events/ostra-mellansveriges-kunskapsdag/
    • Turistrådsdagen Västsverige (save the date)
      2022-11-10
      • Göteborg
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2022-08-06 23:07

      Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra

      Företaget Gigleer AB har tagit fram en app för att underlätta matchning mellan arbetsgivare och extrapers...

    • 2022-08-07 21:01

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-5 augusti 2022

      Nyhetstorraste veckan på enormt länge om besöksnäring. En del av det som är handlar om statistik för juni eller j...

    • 2022-08-07 17:39

      Turista på Djurgården i Stockholm med barnbarn mitt i sommaren

      Sista helgen i juli kom Signe, snart fyra, till Stockholm för första gången för att hälsa på mormor och morfar. M...

    • 2022-08-04 21:15

      Julirekord för turismen i Göteborg – evenemangen blev succé

      Fler gäster än någonsin besökte Göteborg i juli och bodde på hotellen i staden. Under 28 av månadens 31 dagar sål...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Samsyn kring mål och nuläge viktigt I arbetet med vision, mål och strategier vimlar det av fallgropar. Handen på hjärtat, har ni lagt fast e...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      I teorin kan det låta enkelt men det här är kanske bland det svåraste man kan hålla på med inom marknadsföring och kommunikation. Men dagen...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2022 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet