-
Viking Glory döpt och i trafik – Ett lyft för Viking Line och alla resenärer
Skärvor från en champagneflaska ska bringa Viking Lines nya fartyg Viking Glory lycka på sina kommande färder. Fartyget döptes i Åbo hamn i måndags och Turismnytt var på plats. Redan dagen efter dopet stävade rederiets nya flaggskepp för första gången mot Mariehamn och Stockholm.
Viking Glory döptes under traditionella festligheter i Åbo hamn den 28 februari. Det var smyckedesignern Isabel Lennse från Stockholm som krossade champagneflaskan mot fartygets nya, glänsande skrov. Hon är maka till Jakob Johansson, styrelseledamot och största ägare i Viking Line.
Pampigt namn valt av folket
Namnet Glory valdes i en namntävling som ordnades för tre år sedan. Det kom in sammanlagt 22 500 namnförslag från Finland, Sverige och andra länder. Över 450 tävlingsdeltagare förslog namnet Glory.
”Jag är tacksam över att få vara gudmor till detta vackra fartyg. Fadderskapet stärker dessutom min familjs långvariga engagemang i Viking Line. Det är viktigt för mig att Viking Glory är ett av världens mest klimatsmarta passagerarfartyg – skärgården står vår familjs hjärta nära”, berättar Isabel Lennse.
Enligt en sekellång legend ska en flaska champagne krossas mot fartygets skrov för att fartyget ska segla tryggt på världens hav. Vissa tror att den skummande drycken ska blidka havets gudar. Denna gång får havets gudar smaka champagne som Essi Avellan, Master of Wine, har tagit fram för Viking Line i samarbete med det världsberömda champagnehuset Piper-Heidsieck.
Premiär för konst ombord
I samband med fartygsdopet avtäcktes också Stefan Lindfors skulptur Under Ytan. Verket ingår i skulpturtrilogin Havets teater som är en hyllning till livet till havs.
För Viking Line innebar dopet av rederiets nya flaggskepp den lyckade höjdpunkten på ett mångårigt projekt som till stora delar genomförts under exceptionella omständigheter. Det sammanlagda priset på fartyget, som beställdes i april 2017, är cirka 225 miljoner euro.
”Vi lyckades få hem Viking Glory trots att det också fanns tvivel i luften. Detta fantastiska fartyg överträffar alla mina förväntningar. Det representerar en helt ny fartygsgeneration och lyfter på en fint sätt fram bolagets ursprung i skärgården”, sade Viking Lines verkställande direktör Jan Hanses.
Fullt i klass med lyxiga resortanläggningar
I anslutning till dopet fick vi i pressen och de inbjudna gästerna en ordentlig rundvandring på det magnifika fartyget. Det blev snabbt uppenbart att Viking Glory sätter en helt ny standard för trafiken på Östersjön. Fortfarande är frakten och transporten av allsköns fordon mellan Sverige och Åland/Finland en väldigt viktig del av verksamheten, men här har man skapat goda förutsättningar för att inte bara locka de trogna nöjes- och fritidsresenärerna utan även dem som annars åker till slott, herrgårdar och resortanläggningar på lagom avstånd hemifrån.
Guiden på rundvandringen berättade för oss att inredningen har designats av den svenska arkitektbyrån Koncept (tidigare Koncept Stockholm) som också ansvarat för inredningen av bland annat hotellen Haymarket och Grand Central by Scandic i Stockholm samt Copperhill i Åre. Ledorden har varit nordiskt maritimt, tidlöst nytänkande samt folkligt med guldkant och det stämmer väldigt bra med den känsla man får när man går genom de olika restaurangerna, barerna, nattklubben, spaavdelningen, hytterna och utrymmena däremellan.
Ombonat men ljust och fräscht
Det är stora panoramafönster, högt i tak, belysningsarmaturer och inredning inspirerade av fiskeredskap, ombonat men ljust och fräscht, praktiskt och ändamålsenligt, flexibelt men elegant och bitvis riktigt lyxigt. Några detaljer som sticker ut är barerna i nattklubben som kan döljas och kamoufleras så att lokalerna kan användas till familjeaktiviteter dagtid. På ett ställe är golvet av tjockt glas så att man ser våningen (utomhus) under. I många allmänna utrymmen har det kalla, kala och lite plåtiga intrycket man är van vid på andra färjor ersatts med varm, ombonad träinredning. Det enda som var ”plåtigt” (utan negativa förtecken) var konsten, som också är något nytt på denna typ av fartyg.
Spa med skärgårds- och havsutsikt
I den stora spaavdelningen finns, som väntat, flera olika bastuar varav en med utsikt över både bassänger och omgivande skärgård. Den bjuder också flera bassänger, bland annat med möjlighet att sitta bekvämt och en ”snögrotta”, ett kallt rum där väggarna kommer att vara täckta med snö. I anslutning till spat finns även ett gym med havsutsikt.
Fokus på flexibilitet och utsikt
Som pricken över i finns ett runt styrelserum/chambre separé högst upp med nästan runt-om-utsikt, roterande golv och rund ledskärm i taket där man kan både mötas och få mat serverad. Överhuvudtaget präglas hela fartyget av att man redan i planeringen av det fokuserat på utsikten och alla fantastiska vyer över hav och skärgård som ju är en bonus som få andra kan erbjuda.
Utöver detta finns allt annat man förväntar sig på en färja på Östersjön – tax-free, spelautomater (dock lite mer diskret utplacerade upplevde jag), bufférestaurang och kafeteria. För barn och ungdomar finns både lekutrymmen, klättervägg och gamingrum.
Sammanfattningsvis en riktigt positiv överraskning för en redaktör som inte åkt på Östersjökryssning på många år och ett fantastiskt lyft för konceptet i allmänhet och Viking Line i synnerhet.
Filmklipp: Viking Glorys dop
Bilder från Viking Glory och hennes dop
Läs mer om Viking Glory
- Text: Viking Line och Jakob Norrby
- Foto: Viking Line
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-