- 
									
								            Vikingar ska locka polska barnfamiljer till Trelleborg
Visit Trelleborg och TTline samverkar för att locka polska barnfamiljer till destinationen med vikingatida upplevelser vid Trelleborgen och Fotevikens Vikingamuseum. Med historiska miljöer och nutida vikingar ska Trelleborg på Skånes sydkust göra ett avtryck på den polska turistkartan.
Upplevelser där historia och kultur blandas med äventyr
Visit Trelleborg har inlett en samverkan med den polska marknadsavdelningen på färjerederiet TTline. Detta för att marknadsföra Trelleborg på Skånes sydkust som en familjevänlig destination med historiska inslag. Fokus ligger på den vikingatida historien och den unika upplevelsen som vikingaborgen Trelleborgen erbjuder besökare.
TTline ser stor potential i att använda Trelleborgen och det närliggande museet Fotevikens Vikingamuseum, för att locka barnfamiljer i Polen till Trelleborg och unika upplevelser där historia och kultur blandas med äventyr.
”Vi är i början av en intressant samverkan som kommer att lyfta Trelleborg och Skånes sydkust som en destination där besökarna inte bara får uppleva en fascinerande historia, utan även leva sig in i vikingatidens värld på riktigt. Trelleborgen och Fotevikens Vikingamuseum är platser där den vikingatida historien kommer till liv. Där man kan känna historiens anda och möta nutida vikingar som levandegör miljöerna.” Säger Petra Strandberg, utvecklingsstrateg på Visit Trelleborg.
60 entusiaster från fyra lokala vikingaföreningar
För att möta TTlines behov har Visit Trelleborg stäckt ut en hand till den skånska reenactmentrörelsen. Människor med ett stort historiskt intresse som har som hobby att återskapa vikingatidens hantverk, stridskonst och klädedräkter.
”Gensvaret är överväldigande! På bara en vecka har vi fått ihop ca 60 entusiaster från fyra lokala vikingaföreningar som under helgen kommer till Trelleborg för att filmas och fotograferas till kampanjmaterialet. En del av inspelningarna kommer att göras på Trelleborgen och i Trelleborgs hamn, medan andra delar sker vid Fotevikens Vikingamuseum.” Berättar Petra.
En attraktiv familjedestination för den polska målgruppen
Visit Trelleborg ser positivt på möjligheten till samverkan med TTline. Som ett steg mot att utveckla nya, lokala reseanledningar och därmed skapa ökat kundunderlag för besöksnäringen under hela året.
Polens ekonomi har vuxit stadigt de senaste åren, och fortsätter att gå framåt. Med en befolkning på nästan 40 miljoner och en direkt färjelinje Świnoujście-Trelleborg, är den skånska sydkusten en attraktiv och lättillgänglig destination för polska barnfamiljer.
Under 2025 kommer arbetet att fortsätta för att med unika erbjudanden lyfta fram Trelleborgs rika historia för att locka fler besökare och stärka positionen som en attraktiv familjedestination för den polska målgruppen.
Här kan ni läsa mer om Trelleborg på Turismnytt.
- Text: Visit Trelleborg
 - Foto: Apelöga
 
 - 
										
									                
									            Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
 - 
										
									                
									            Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
 - 
										
									                
									            Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
 - 
										
									                
									            Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
 - 
										
									                
									            +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
 - 
										
									                
									            Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
 - 
										
									                
									            Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
 - 
										
									                
									            Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket – uppdaterad 2 november
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
 - 
										
									                
									            Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
 - 
										
									                
									            Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia
 
- 
					
					
Veckans profil
 - 
                    
Nyheter från Tillväxtverket
 - 
                    
Aktuellt från Visit Sweden
 - 
				
Händelser i branschen
 - 
				
Mest lästa artiklar
- 
								
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket – uppdaterad 2 november
Föreningen Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka si...
 - 
								
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotelle...
 - 
								
Möt Joel som är utvecklingschef för Sveriges ledande bokningssystem för fjälldestinationer
Hej Joel Salo! Hur är det med dig? Det är bara fint, tack! Börjar bli varm i kläderna på företaget nu efter (snar...
 - 
								
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Fl...
 
 - 
								
 - 
				
Gästbloggare
 -