-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Vid årsskiftet blev det klart att Visit Dalarna lyckats uppnå internationellt erkända certifieringen ESCA guld. Inom den branschkod som inkluderar besöksnäring är destinationsbolaget just nu den enda i världen med guldcertifiering.
”Det här är ett stort kliv mot vår vision att bli norra Europas ledande destinationsbolag.” Säger Chatarina Eriksson, VD för Visit Dalarna.
ESCA utvärderar organisationer utifrån hur väl de fungerar som kluster
Certifieringen ”Cluster Management Excellence Label GOLD – Proven for Cluster Excellence” är instiftad av Europeiska kommissionen och delas ut av ESCA (European Secretariat for Cluster Assessment). ESCA utvärderar och kvalificerar organisationer, oavsett bransch, utifrån hur väl de fungerar som kluster*. Certifieringen finns på brons-, silver- och guldnivå. Visit Dalarna har nu tilldelats certifieringen på den högsta nivån, guld.
”Vi har jobbat hårt och långsiktigt med att utveckla och kvalitetssäkra besöksnäringen i Dalarna sedan långt innan starten av Visit Dalarna, och det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg. Vi kommer inte på något sätt att luta oss tillbaka nu. Det gäller att fortsätta jobba målmedvetet för att ytterligare stärka vårt arbete för besöksnäringens bästa.” Säger Chatarina Eriksson.
*Ett kluster är en etablerad och forskningsbaserad utvecklingsmodell. Där ett nätverk av företag, akademi och offentliga organisationer arbetar för att stärka företagens och organisationernas potential, samarbetsförmåga och konkurrenskraft. Framför allt handlar det om att skapa relationer och samverkan mellan företagen. Samt bidra till ökad digitalisering, hållbarhet, innovation och internationella satsningar.
Certifieringen är kronan på verket efter en imponerande utveckling
För att erhålla ESCA guld måste en klusterorganisation uppfylla strikta kriterier inom områden som ledarskap, strategi, resurser, internationalisering och samarbete med andra aktörer. Att vara en klustermotor innebär att skapa de bästa förutsättningarna för förtagen att utvecklas och göra fler och bättre affärer.
”Att bli belönad med ”Cluster Management Excellence Label GOLD – Proven for Cluster Excellence” är kronan på verket efter en imponerande utveckling av det som blivit organisationen Visit Dalarna och som förvandlat turismsektorn i regionen från en fragmenterad organisation till en välfungerande klustersamverkansstruktur. Insatser som samfinansieras av offentlig och privat sektor. Kvalitetsmärkningen kommer att ytterligare förbättra klustrets synlighet i Sverige och utomlands och blir därmed en stark tillgång för att locka fler besökare till regionen.” Säger Helmut Kergel, direktör för ESCA.
Kommer underlätta att söka internationella projektmedel
Visit Dalarna jobbar brett med besöksnäringsfrågor. Allt från rådgivning kring verksamhetsutveckling, hållbarhet och digitalisering till internationalisering och samarbete med reseagenter. De samverkar kring infrastrukturfrågor samt bistår med analyser för samhällsviktiga beslut. Destinationsbolaget gör dessutom insatser inom marknadsföring och försäljning både nationellt och internationellt. Utöver detta tas även turistinformation fram för besökare.
”Utmärkelsen ESCA Guld kommer att underlätta vårt arbete med att söka internationella projektmedel direkt i fler internationella fonder för regionala insatser. Vi är vana att framgångsrikt söka projektmedel öronmärkta för Sverige, och denna kvalitetsstämpel kan bidra till att ännu fler dörrar öppnar sig.” Säger Lotta Magnusson, strategichef Visit Dalarna som i många år ansvarat för projektansökningar.
Läs mer om Dalarna på Turismnytt här.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Anna Holm, Visit Dalarna
-
Vinnare av Ekoturismpriset och alla andra svenska vinnare på GTA
Här hittar du vinnaren av Ekoturismpriset och alla andra svenska på Grand Travel Award
-
Fortsatt stort intresse för skidsemester inför sportloven
SkiStar meddelar ett fortsatt starkt bokningsläge med en beläggningsgrad på 96% under sportlovsveckorna
-
Rekord för Kulturhuset Stadsteatern 2024 och Metal och pop 2025
2024 blev ett år med rekordintäkter, de högsta någonsin, och våren 2025 blir det fokus på Metal och pop
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Turismnytt tackar Visita för att vi får återpublicera denna artikel. Den 21 januari 2025 överlämnade regeringen p...
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Vi på Fjällbyrån har genomfört en enkätundersökning för att kartlägga vad som verkligen skapar en attraktiv plats...
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer Content Production Offic...
-
-
Gästbloggare
-