-
Visit Halland hijackar sökord på Google för att styra semestern till ”Lilla Italien”
Ingen kan väl ha undgått kaoset med passtider. Nu hijackar Visit Halland sökord för att få fler att skippa passet och i stället styra semestern till ”Lilla Italien” i Halland.
“Vi gör det självklart med glimten i ögat, samtidigt som vi hoppas att fler ska få upp ögonen för Hallands fina semesterutbud. Kanske får vi faktiskt någon att känna att ett uteblivit pass inte är hela världen.” Säger Jimmy Sandberg, kommunikationsansvarig på Visit Halland.
Utnyttjar sökord på Google i en ny PR-kupp
De senaste veckorna har nyhetsflödet svämmat över av nyheter om bristen på passtider. Antalet googlesökningar på passtider har skjutit i höjden.
Det vill Visit Halland utnyttja i sin nya PR-kupp där de hijackar sökord som är relaterade till just ”boka passtid”. Det betyder att den som nu googlar på detta i Stockholmsområdet möts av en annons från Visit Halland som leder till tips på hur du kan få smaken av Italien – utan att behöva fixa passet.
Likheterna mellan Halland och Italien
Det kampanjen vill lyfta fram är likheterna mellan Halland och Italien – som pizzeriorna, stränderna och vingården – och att den italienska känslan finns närmare än vad vi tror.
“Halland har mycket att erbjuda som för tankarna till Italien. Vi har sedan tidigare gjort oss kända för pizzeriorna Prostens Pizza och Lilla Napoli. Nu öppnar även Knystaria som serverar siciliansk-inspirerad pizza. Därför vill vi uppmana fler att skippa passet och i stället komma till Halland för att smaka på Italien.” Säger Jimmy Sandberg.
En karta med tips som ger den rätta känslan
För att skapa en riktig italiensk upplevelse av semestern i Halland har Visit Halland tagit fram en karta med tips som ger den rätta känslan. Där blandas besök på vingård och Tjolöholms Slott med hemmagjord gelato och pizzerior som inspirerats av olika italienska regioner men toppar med det bästa från Halland.
“På samma sätt som italienska små butiker, restauranger och handlare är stolta och värnar om bra lokala råvaror så har våra aktörer i Halland samma stolthet. Det är viktigt med närodlat och hög kvalité. Så man kan säga att den italienska känslan inte bara handlar om utbudet. Utan även om en mentalitet av att värna om det småskaliga och lokala.” Avslutar Jimmy Sandberg.
- Text: Visit Halland
- Foto: Visit Halland
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-