-
Visit Hornborgasjön – tre kommuner, en sjö och ett decennium av samarbete
I år firar Visit Hornborgasjön 10 år som gemensamt samarbete mellan Falköping, Skara och Skövde. Men samarbetet kring Hornborgasjön sträcker sig ännu längre tillbaka! I snart 40 år har man tillsammans värnat och utvecklat en av Sveriges mest välkända naturdestinationer. När arbetet tog en mer strukturerad form för tio år sedan blev det starten på en gemensam satsning som, tillsammans med Länsstyrelsen som viktig partner, utvecklat en modell för hållbar turism där lokalbefolkning, kultur och natur vävs samman – och som lockar besökare från hela världen.
En sommarfest vid naturum för invånarna
Jubileumsåret har varit fyllt av aktiviteter som hyllat både platsen och människorna som lever där.
En sommarfest vid naturum bjöd in lokalbefolkningen som ett tack för att de delar Hornborgasjön med besökare från hela världen. Regnet höll en del besökare borta, men de som trotsade vädret bjöds på lokal must, guidningar runt Naturum, ringmärkning av fåglar och livemusik från trakten. Stämningen var varm och gemytlig bland de som kom.
För att ge lokalbefolkningen en chans att själva uppleva Hornborgasjön som turister arrangerades en busstur på våren. Samt en till nu i september som visar de bästa platserna runt sjön. Även lokala politiker bjöds in på en busstur i våras för att visa upp området och berätta hur Visit Hornborgasjön samarbetar med Länsstyrelsen för att vårda och utveckla platsen på ett hållbart sätt.
En enkät till lokalbefolkningen har genomförts
Ett nytt magasin har lanserats med inspiration till alla fantastiska platser att upptäcka runt sjön. Dessutom har en enkät till lokalbefolkningen genomförts för att snabbt kunna fånga upp hur den ökande turismen påverkar bygden – både i positiv och negativ riktning. De allra flesta upplever att turismen inte påverkar vardagen negativt. Men flera uttrycker oro över den ökade trafiken på de små vägarna runt sjön.
Enkäten kommer nu att upprepas varje år för att tidigt kunna se förändringar och behov av åtgärder.
Visit Hornborgasjön är värdar för Barcamp 2025
Men året är inte slut än. I oktober står Visit Hornborgasjön värdar för Barcamp 2025 6-7 oktober – Nätverket för hållbar turism. Som värdar hoppas de att ännu fler anmäler sig för att ta del av spännande samtal om hållbar turism, smaka på det bästa av Skaraborg och uppleva Hornborgasjön.
Tillsammans kommer man diskutera hållbar turism – hur man kan möta framtidens förändringar inom besöksnäringen och samtidigt värna både natur och samhälle.
Foto: Lukasz Warzech.Ett nytt samarbetsavtal kommer skrivas nästa år
Framåt väntar nästa milstolpe: 2026 ska ett nytt samarbetsavtal skrivas. Förhoppningen är att det ska stärka arbetet ytterligare och göra Hornborgasjön till en ännu tydligare förebild för hur platsutveckling, turism och hållbarhet kan gå hand i hand.
Hur Visit Hornborgasjön arbetar för att skapa en hållbar destination.
Läs mer om Hornborgasjön på Turismnytt här.
- Text: Visit Hornborgasjön
- Foto: Roger Borgelid/westsweden.com
-
Upskill/ Reskill – vidareutbilda dig med en kurs på YH Akademin
Ta chansen att kompetensutveckla dig hos YH Akademin i höst med kurser som är utvecklade med branschen och anpassade för dig som arbetar.
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster. Jonas Abrahamsson blir ny VD och Fredrik Henriksson blir ny Kommunikationsdirektör.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Blekinge satsar på att attrahera unga i ett framtidsprojekt
Visit Blekinge lanserar en treårig satsning för att göra landskapet mer attraktivt för unga i åldern 15–29 år.
-
Öresundslinjen var bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli
Efterfrågan på Öresundslinjen har varit extra stor i juli. Ett skyfall hindrade sommartrafiken från att nå en miljon passagerare.
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I början av juli fick JHT följa med Sveriges geologiska undersökning ut i fält under en dag och titta närmare på geologin i västra Jämtland.
-
Sofi Holmgren ny Travel Experience Manager på Swedish Lapland Visitors Board
Swedish Lapland Visitors Board är glada att välkomna Sofi Holmgren i den nya rollen som Travel Experience Manager.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I slutet på juni inledde Sveriges geologiska undersökning (SGU) de första fältbesöken för att dokumentera geologi...
-
Nästan 140 000 personer saknas i besöksnäringen de kommande tre åren
Den svenska besöksnäringen står inför en massiv rekryteringsutmaning. En ny rapport visar att branschen behöver r...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i juli
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade med drygt 3 procent i juli, samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt...
-
Händelserik höst på Spritmuseum med många aktiviteter
Spritmuseum är synnerligen aktiva och ordnar inte bara utställningar utan även seminarier/talks, mässor, festival...
-
-
Gästbloggare
-