-
Visit Linköping & Co lanserar nya klimatsmarta vandringspaket
Efterfrågan på hållbara naturupplevelser inom besöksnäringen är stark. Därför lanserar Visit Linköping & Co klimatsmarta vandringspaket i samarbete med Östgötatrafiken och de centralt belägna hotellen i Linköping.
Nu blir det enklare att ta del av Östgötaleden
Att vandra från Harvestad, Hamra eller Bjärka Säby hela vägen in till Linköping längs Östgötaleden är i sig ingen nyhet. Men att kunna komma ut i naturen och njuta på det här fina sättet, utan att ha tillgång till egen bil, är inte en självklarhet.
Nu blir det enklare att ta del av leden. Med Östgötatrafikens linje 566 går det att ta sig till startplatsen för vandringen. För att ytterligare förhöja upplevelsen skickas en medhavd hållbar matsäck med från hotellen som medverkar i paketeringen.
“I pandemins spår ser vi lite annorlunda på vår närmiljö efter två år av hemester och svemester. Från att kanske uppfattats som mindre spännande råder det nu inget tvivel om att eklandskapet söder om Linköping erbjuder en intressant vandringsprodukt för turister. Det som gör att den sticker ut är att den förutom en trevlig vandring dessutom är väldigt lättillgänglig med buss.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.
En av nycklarna till paketeringen är busstrafiken
En av nycklarna till paketeringen är den närliggande busstrafiken med Östgötatrafiken. Till Harvestad går det upp till fyra avgångar i timmen och längre ut mot Bjärka Säby erbjuds det avgångar varje timme.
“Att resa mer hållbart är något vi alla, såväl invånare som turister, behöver göra nu och i framtiden. Därför gläds vi extra mycket åt att vi på Östgötatrafiken kan förenkla vandringsupplevelser i våra vackra omgivningar. Söderut från Linköping erbjuder vi bra trafik och biljetterna för resorna köper man smidigt i vår app eller med betalkort av föraren ombord.” Säger Lina Thurfjell, strategisk affärsutvecklare på Östgötatrafiken.
Tror att vandringspaket är en produkt för framtiden
Själva vandringarna är mellan 18 och 30 km och tidsåtgången varierar med vandrarens tempo. Långa vandringar kräver energi och därför medföljer en hållbar matsäck från de hotell som medverkar i paketeringen.
Beroende på sträcka finns det även möjlighet att köpa glass både i Hovetorp och Vidingsjö.
“Klimatsmarta vandringspaket ligger helt rätt i tiden och vi tror att det här en produkt för framtiden. Flera andra destinationer i Sverige har lyckats väl med liknande satsningar så vi vet att efterfrågan finns.” Säger Ozan Sen, vikarierande hotellchef på Linköpings nyaste hotell, Best Western And Hotel Linköping.
Läs mer om vandringspaketen här.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-