-
Visit Linköping & Co lanserar nya klimatsmarta vandringspaket
Efterfrågan på hållbara naturupplevelser inom besöksnäringen är stark. Därför lanserar Visit Linköping & Co klimatsmarta vandringspaket i samarbete med Östgötatrafiken och de centralt belägna hotellen i Linköping.
Nu blir det enklare att ta del av Östgötaleden
Att vandra från Harvestad, Hamra eller Bjärka Säby hela vägen in till Linköping längs Östgötaleden är i sig ingen nyhet. Men att kunna komma ut i naturen och njuta på det här fina sättet, utan att ha tillgång till egen bil, är inte en självklarhet.
Nu blir det enklare att ta del av leden. Med Östgötatrafikens linje 566 går det att ta sig till startplatsen för vandringen. För att ytterligare förhöja upplevelsen skickas en medhavd hållbar matsäck med från hotellen som medverkar i paketeringen.
“I pandemins spår ser vi lite annorlunda på vår närmiljö efter två år av hemester och svemester. Från att kanske uppfattats som mindre spännande råder det nu inget tvivel om att eklandskapet söder om Linköping erbjuder en intressant vandringsprodukt för turister. Det som gör att den sticker ut är att den förutom en trevlig vandring dessutom är väldigt lättillgänglig med buss.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.
En av nycklarna till paketeringen är busstrafiken
En av nycklarna till paketeringen är den närliggande busstrafiken med Östgötatrafiken. Till Harvestad går det upp till fyra avgångar i timmen och längre ut mot Bjärka Säby erbjuds det avgångar varje timme.
“Att resa mer hållbart är något vi alla, såväl invånare som turister, behöver göra nu och i framtiden. Därför gläds vi extra mycket åt att vi på Östgötatrafiken kan förenkla vandringsupplevelser i våra vackra omgivningar. Söderut från Linköping erbjuder vi bra trafik och biljetterna för resorna köper man smidigt i vår app eller med betalkort av föraren ombord.” Säger Lina Thurfjell, strategisk affärsutvecklare på Östgötatrafiken.
Tror att vandringspaket är en produkt för framtiden
Själva vandringarna är mellan 18 och 30 km och tidsåtgången varierar med vandrarens tempo. Långa vandringar kräver energi och därför medföljer en hållbar matsäck från de hotell som medverkar i paketeringen.
Beroende på sträcka finns det även möjlighet att köpa glass både i Hovetorp och Vidingsjö.
“Klimatsmarta vandringspaket ligger helt rätt i tiden och vi tror att det här en produkt för framtiden. Flera andra destinationer i Sverige har lyckats väl med liknande satsningar så vi vet att efterfrågan finns.” Säger Ozan Sen, vikarierande hotellchef på Linköpings nyaste hotell, Best Western And Hotel Linköping.
Läs mer om vandringspaketen här.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om 13 projekt som beviljas totalt 19 miljoner kr inom ”Fördjupat arbete kring hållbar platsutveckling”.
-
Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
Två nya projekt i Dalarna ska utveckla länets besöksnäring. Dels handlar det om digital kompetens, dels om hållbara upplevelser.
-
Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
Den 15 juni blev Södra Ädla delägare i naturturismbolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor.
-
Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital kampanj. Med nykvarnska ord är målet att skapa kännedom om platsen.
-
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar. Hon ser fram emot att bidra med sina erfarenheter och utveckla destinationen.
-
Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln i Hjälmaren
Destionationsbolaget +Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln. En paddelled i Hjälmaren som utgår ifrån Fiskeboda.
-
Goda betyg när Region Örebro län sammanfattar satsning på besöksnäringen
Region Örebro läns projekt att stötta besöksnäringsföretag har genomförts. Resultatet är positivt och de fortsätter nu med insatsen.
-
Gröna Lund storsatsar på vintersäsongen med nya Winter Wonderland
Gröna Lund storsatsar på att skapa en vintersäsong. De lanserar en upplevelse man aldrig tidigare skådat – Winter Wonderland.
-
Hotellägarens guide för att öka intäkterna och engagemanget under gästresan
SHR har tagit fram en guide som ska hjälpa hotellägare att öka intäkterna
-
Svenska Stadskärnor – kampanj belyser vikten av en levande stadskärna
”Ingen puls utan din” är ett initiativ för att uppmärksamma vikten av människor i en stadskärna. 46 städer i Sverige står bakom uppropet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om tretton olika projekt som beviljas totalt 19 miljoner kronor inom utlysningen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 13-17 juni 2022
Den här veckan med mycket om infrastrukturplanen och reaktioner på den (Under rubriken Konstateranden…) men även ...
-
Marie Herrey tillträder som ny VD för Icehotel i september
Med en gedigen bakgrund från hotellbranschen tar Marie Herrey över som VD på Icehotel i Jukkasjärvi. Marie har en...
-
Utmaningar och möjligheter när Sveg blir hub för elbilsladdning
Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palag...
-
-
Gästbloggare
-