-
Visit Sweden får 20 miljoner till ny svemestersatsning
Sveriges marknadsföringsbolag, Visit Sweden, får ett utökat regeringsuppdrag för att bidra i återstarten av svensk besöks- och turistnäring.
Målet är att i linje med sitt befintliga uppdrag, nu även få fler svenskar att välja Sverige som resmål – svemestra helt enkelt. Samtidigt kommer Visit Sweden även att nå besökare i närliggande länder med sin målgruppsanpassade marknadsföring och kommunikation.
– Uppdraget är en oerhört viktig och välkommen satsning från regeringens sida och vi inleder arbetet med åtgärder och insatser för 2021 så snart som möjligt, säger Visit Swedens VD Ewa Lagerqvist.
– Denna mer generella svemestersatsning kommer mycket väl att komplettera den viktiga marknadsföring som görs av Sveriges olika turistregioner.
– Vi ser uppdraget som en viktig del av Visit Swedens fortsatta arbete, fortsätter Ewa.
Vilka konkreta aktiviteter det kommer att röra sig om är för tidigt att gå in på, men med stor sannolikhet innebär det digitala kommunikationslösningar och förmedling av insikter för att stärka den svenska besöksnäringen på kort och lång sikt.
Samtidigt som svenska målgrupper nu ska bearbetas kommer Visit Sweden på ett kostnadseffektivt sätt även att nå ut till likasinnade målgrupper i Sveriges grannländer.
– Detta gör att Visit Swedens insatser hjälper svenska företag att växa, nå nya marknader samt utveckla sin kompetens och innovationsförmåga och stärker Sveriges konkurrenskraft, avslutar Ewa Lagerqvist.
Bakgrund: Varför en svemestersatsning?
När kriser uppstår finns alltid effekter som riskerar att förlama eller till och med tillintetgöra företag och marknader. Med stigande arbetslöshet och en försvagad ekonomi riskerar den svenska besöksnäringen tappa konkurrenskraft och robusthet.
När pandemin lättat sitt grepp om världen riskerar Sverige fortsatt ett årligt, negativt turistnetto. Många svenskar kommer att fortsätta längta ut i världen och spendera sin semesterkassa utomlands.
Samtidigt finns möjligheter till nya jobb och växande företag i Sverige, som kan möta dagens och morgondagens utmaningar.
Visit Sweden kommer nu att bidra till att svenskar och turister från våra närliggande länder besöker och turistar i Sverige. Förhoppningen är att tillsammans med svensk besöksnäring får fler att upptäcka och många att återvända till Sverige, så att den totala konsumtionen av svenskaprodukter och tjänster ökar.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Apelöga/Visit Sweden
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-