-
Visit Sweden – intresset att besöka Sverige ökar bland amerikaner
Amerikaner är efter svenskar själva och tyskar, den nationalitet som i störst utsträckning söker efter information om Sverige som turistdestination. Intresset för Sverige som turistdestination har ökat +33 procent i USA helår 2024 jämfört med helår 2023. Vilket gör USA till det land där intresseökningen för Sverige är störst enligt siffror från Visit Sweden.
Visit Swedens globala marknadsföring nådde under år 2024 totalt 4,1 miljarder personer (brutto) i närmare 40 länder.
Står för nära tio procent av utländska gästnätter i Sverige
Antalet amerikanska övernattningar i Sverige ökade 2024 med ca 7,5 procent jämfört med 2023. Amerikaner är de som under 2024 spenderade flest gästnätter i Sverige efter tyskar, norrmän och danskar.
Amerikansk turism till Sverige står med andra ord för nästan tio procent (9,15%) av de utländska gästnätterna i Sverige 2024. Detta enligt statistik från Tillväxtverket. Dock manar de till viss varsamhet av tolkningen på grund av brister i inlämnade data.
Utländska övernattningar på kommersiella boenden i Sverige, som hotell, campingar, vandrarhem står idag för ungefär en fjärdedel av alla övernattningar som görs i Sverige (24,3 procent 2024).
”Ökad kännedom om Sverige som turistland och vad Sverige erbjuder samt förstärkta möjligheter att resa hit innebär ökade turistintäkter, fler arbetstillfällen, ökad kulturell förståelse och utbyte.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden. ”Marknadsföringen av Sverige som turistdestination stärker även den positiva bilden av Sverige som nation internationellt.”
Har initierat ca 900 publicerade artiklar i USA om Sverige
I USA har Sverige som turistdestination under 2024 synliggjorts. Bland annat genom att Visit Sweden initierat närmare 900 publicerade artiklar i press om resmålet Sverige. Dessa har nått drygt 2,5 miljarder personer, det är en ökning med ca 174% jämfört med år 2023.
Publiceringar har gjorts i bland annat Yahoo, MSN, Forbes, New York Times, Washington Post, LA Times, CNN och Business Insider, samt inslag i tv. Dessutom återkommande artiklar i resepublikationer såsom National Geographic och Condé Nast Traveler.
Ytterligare exempel på hur Visit Sweden uppmärksammat den amerikanska marknaden om Sverige är kommunikationsarbetet som lett fram till att bland annat TIME Magazine och National Geographic uppmärksammat och nominerat Stockholm Archipelago Trail och Hornsgatan Slow Fashion District till ”The Worlds Greatest Places” och “The 25 best places in the world to travel to in 2025”.
Webbinarium om amerikanska resenärer den 7 april
För att stärka svenska turism- och besöksnäringens kunskap om den amerikanska målgruppen resenärer, arrangerar Visit Sweden ett fritt webbinarium för företag den 7 april. Läs mer och anmäl er till webbinariet här.
Om ni är nyfikna på att lära er om målgruppen USA finns det mer information i Visit Swedens kunskapsbank här.
Här kan ni läsa mer om Visit Sweden på Turismnytt.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Lars Sjöqvist/Visit Sweden
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-