-
Visit Sweden – intresset att besöka Sverige ökar bland amerikaner
Amerikaner är efter svenskar själva och tyskar, den nationalitet som i störst utsträckning söker efter information om Sverige som turistdestination. Intresset för Sverige som turistdestination har ökat +33 procent i USA helår 2024 jämfört med helår 2023. Vilket gör USA till det land där intresseökningen för Sverige är störst enligt siffror från Visit Sweden.
Visit Swedens globala marknadsföring nådde under år 2024 totalt 4,1 miljarder personer (brutto) i närmare 40 länder.
Står för nära tio procent av utländska gästnätter i Sverige
Antalet amerikanska övernattningar i Sverige ökade 2024 med ca 7,5 procent jämfört med 2023. Amerikaner är de som under 2024 spenderade flest gästnätter i Sverige efter tyskar, norrmän och danskar.
Amerikansk turism till Sverige står med andra ord för nästan tio procent (9,15%) av de utländska gästnätterna i Sverige 2024. Detta enligt statistik från Tillväxtverket. Dock manar de till viss varsamhet av tolkningen på grund av brister i inlämnade data.
Utländska övernattningar på kommersiella boenden i Sverige, som hotell, campingar, vandrarhem står idag för ungefär en fjärdedel av alla övernattningar som görs i Sverige (24,3 procent 2024).
”Ökad kännedom om Sverige som turistland och vad Sverige erbjuder samt förstärkta möjligheter att resa hit innebär ökade turistintäkter, fler arbetstillfällen, ökad kulturell förståelse och utbyte.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden. ”Marknadsföringen av Sverige som turistdestination stärker även den positiva bilden av Sverige som nation internationellt.”
Har initierat ca 900 publicerade artiklar i USA om Sverige
I USA har Sverige som turistdestination under 2024 synliggjorts. Bland annat genom att Visit Sweden initierat närmare 900 publicerade artiklar i press om resmålet Sverige. Dessa har nått drygt 2,5 miljarder personer, det är en ökning med ca 174% jämfört med år 2023.
Publiceringar har gjorts i bland annat Yahoo, MSN, Forbes, New York Times, Washington Post, LA Times, CNN och Business Insider, samt inslag i tv. Dessutom återkommande artiklar i resepublikationer såsom National Geographic och Condé Nast Traveler.
Ytterligare exempel på hur Visit Sweden uppmärksammat den amerikanska marknaden om Sverige är kommunikationsarbetet som lett fram till att bland annat TIME Magazine och National Geographic uppmärksammat och nominerat Stockholm Archipelago Trail och Hornsgatan Slow Fashion District till ”The Worlds Greatest Places” och “The 25 best places in the world to travel to in 2025”.
Webbinarium om amerikanska resenärer den 7 april
För att stärka svenska turism- och besöksnäringens kunskap om den amerikanska målgruppen resenärer, arrangerar Visit Sweden ett fritt webbinarium för företag den 7 april. Läs mer och anmäl er till webbinariet här.
Om ni är nyfikna på att lära er om målgruppen USA finns det mer information i Visit Swedens kunskapsbank här.
Här kan ni läsa mer om Visit Sweden på Turismnytt.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Lars Sjöqvist/Visit Sweden
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-