-
Visit Trelleborg växlar upp med Besöksservice 2.0 och fempunktsstrategi
Det kommunala destinationsbolaget Visit Trelleborg har på kort tid gjort stora förändringar i sin verksamhet och i sitt strategiska utvecklingsarbete. Genom konceptet ”Besöksservice 2.0” växlar bolaget upp sitt värdskap och stärker samarbetet med besöksnäringen. Den strategiska processen ”Tourism Matters” pekar ut riktningen för destinationen och stärker samarbetet med näringslivet, den kommunala organisationen och det regionala utvecklingsarbetet.
Besöksservice 2.0
Arbetet med att decentralisera turistinformationen har pågått under hösten och är nu redo för lansering. I april flyttar Visit Trelleborgs kontor till nya lokaler och samtidigt lanseras en besökarservice baserad på infopoints och digital service som kommer att ge turister och hemestersugna lokalbor ökad tillgänglighet till inspiration och information.
Visit Trelleborg kontor
Visit Trelleborg flyttar sin administration och utvecklingsverksamhet till nya lokaler på Algatan 32. Här kommer bolaget att husera på andra våningen i den vackra sekelskiftsbyggnaden. Förutom kontorsplatser kommer de nya lokalerna att erbjuda en kreativ mötesplats med mötesrum och så kallade hot spots – tillfälliga kontorsplatser där partners och branschkollegor kan koppla upp sig och arbeta kortare stunder. De två fullt utrustade, moderna konferensrummen har plats för 18 gäster och kommer att finnas tillgängliga för bokning för näringsliv, föreningsliv, Trelleborgs kommun med flera.
Digital service
Visit Trelleborgs digitala besökarservice består av web, chat och callcenter. I samband med flytten förstärks det digitala arbetet med bättre tillgänglighet, skarpare verktyg och utökat innehåll. Tydligare ingångar till de digitala tjänsterna gör det lättare för turister och upplevelsesugna lokalbor att komma i kontakt med besökarservice oavsett var man befinner sig i kommunen.
Infopoints
Konceptet innebär också att Visit Trelleborg etablerar tydligare samarbete med besöksnäringen. Ett antal infopints kommer att öppnas på spridda platser i kommunen. Den första är beläget i Clarion Collection Hotel Magasinet och invigs under våren 2022. Här kommer besökare att kunna få personlig service, hitta tryckt turistinformation och enkelt kunna nå Visit Trelleborgs digitala service via QR-koder. Antalet infopoints kommer efterhand att utökas baserat på tematik och geografisk spridning.
QR-koder
Huvudfokus i utvecklingen av Besöksservice 2.0 är att finnas där besökarna är. I konceptet ingår därför ett system med QR-koder som via affischer, skyltar och bordspratare kommer att spridas i kommunen via samarbete med bland annat besöksnäringen. På platser där det finns behov kommer det i anslutning till QR-koderna att finnas tryckt turistinformation att plocka med sig.
Bemannad turistinformation
Visit Trelleborg kommer även fortsättningsvis att ha en bemannad turistinformation öppen sommartid på Smygehuk, kommunens största och mest välbesökta besöksmål.
Pop-up
Precis som tidigare kommer besökare och lokalbor att nås av turistinformation vid evenemang och på besökartäta platser. Med hjälp av ett mobilt koncept för turistinformation kommer bolaget att ha så kallad Pop-up-verksamhet på fysiska platser där besökare flockas och det personliga mötet behövs som mest.
– Våra nya lokaler och Besöksservice 2.0 ger oss flexibilitet och möjlighet att nå ut till fler. Samtidigt kan vi fokusera ytterligare på vårt kärnuppdrag att utveckla destinationen till gagn för såväl turister och lokalbor som besöksnäring, säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg.
Tourism Matters
”Tourism Matters” är Region Skånes gemensamma färdplan mot 2030 som säkrar turismens roll i en hållbar samhällsutveckling. Färdplanen har tagits fram i bred förankring med offentliga och privata aktörer inom Skånes besöksnäring.
Under hösten 2021 har de fem strategierna i Tourism Matters genomlysts och bearbetats av Visit Trelleborg för att anpassas och kompletteras efter lokala förutsättningar. Arbetet har gjorts i samverkan med Vellinge och Svedala kommuns turistorganisationer, representanter från den lokala besöksnäringen och Tourism in Skåne.
STRATEGI 1 – VI SÄKERSTÄLLER TURISMENS ROLL I SAMHÄLLSUTVECKLINGEN
Lokal målbild: Turismen är en kraft som bidrar till hållbar samhällsutveckling
- Det turistiska perspektivet finns med i övergripande kommunala frågor
- Status och insikt om branschen har ökat hos politik och kommunkollegor
- Det är lätt och attraktivt att driva besöksnäringsföretag i kommunen
STRATEGI 2: VI STIMULERAR TILL ETT OMTÄNKSAMT VÄRDSKAP OCH ETT ANSVARSFULLT GÄSTSKAP
Lokal målbild: Samarbeten är optimerade för att växla upp destinationens potential
- Företag och besökare har lätt att göra rätt och bidrar till ett hållbart lokalsamhälle ur såväl ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt perspektiv
- Besöksnäringen och lokalsamhället är tillsammans destinationens ambassadörer och står stadigt i ett gott värdskap.
- Lokalbefolkningen vet att turism bidrar till en bättre framtid
STRATEGI 3: VI STRÄVAR EFTER ETT BALANSERAT BESÖKSFLÖDE
Vår målbild: Destinationen är attraktiv året runt
- Offentliga resurser verkar för säsongsmässigt och geografiskt hållbara besökarflöden
- Besöksnäringen som bransch har goda förutsättningar att bedriva hållbart företagande året om
- Turismen och lokalbefolkningen i symbios bidrar till att hålla destinationen igång året runt
STRATEGI 4: VI SKAPAR FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR INNOVATIONSKRAFT
Vår målbild: Innovation premieras i destinationens utveckling
- Innovation ses som ett grundläggande verktyg och en drivkraft i offentliga satsningar och samarbeten
STRATEGI 5: VI STÄRKER SKÅNES ATTRAKTIONSKRAFT GENOM TRE TEMAN – NATURTURISM, MAT & DRYCK OCH EN KREATIV LIVSSTIL
Lokal målbild: Vårt utbud gör ett starkt avtryck i Skånes samlade attraktionskraft
- Vi krokar arm med starka profilbärare och strategiska partners
- Vi har tydliga produkter som bidrar till besökarnas upplevelse i Skåne
- Vi har förutsättningar att agera paketerade som en destination
Medverkande besöksnäringsföretag har under arbetets gång fått ge sina synpunkter på den nya strategin.
– Frågan vi har ställt till dem är om det är relevanta prioriteringar för deras verksamhet och företagande och om det kommer att göra någon skillnad, säger Maarja Edman som blev positivt överraskad av företagarnas svar.
– Vi fick betyg 4,5-4,8 på en femgradig skala. Det är jag jätteglad över, det är över förväntan, säger hon.
Nästa steg för Tourism Matters är att ta fram en aktivitetsplan och därefter sätter Visit Trelleborgs strategiska arbete fokus på ett platsvarumärke och en eventstrategi kopplat till Tourism Matters.
2021 blev ett bra år för Trelleborg
Inkvarteringsstatistiken för 2021 visar att man redan förra året haft ett historiskt starkt år. Antalet gästnätter var 5,8% högre än rekordåret 2017, dessutom under pågående pandemi med flertalet restriktioner. Framgångsreceptet enligt Erik Lundström (KD), ordförande i Visit Trelleborg, är kombinationen av fler produkter på hyllan, vassare erbjudanden till marknaden, en tydligare reseanledning till sydkusten och att många verksamheter har öppet året runt.
Här kan du läsa mer om Trelleborg och allt de har på gång
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-