-
Visita – en fortsatt stark efterfrågan på hotellrum under september
Under septembers fyra första veckor låg antalet sålda hotellrum på samma nivå i jämförelse med samma period 2022. Detta enligt statistik från Visita.
”Efter en stark efterfrågan av hotellrum under sommaren sjönk tillväxttakten något på hotellrum under september. Men att antalet sålda hotellrum för september ligger på samma nivå som 2022 är glädjande. Den privata efterfrågan på hotellmarknaden visar fortfarande motståndskraft mot hög inflation och stigande räntor. Septembers siffror tyder på en stark underliggande efterfrågan av svensk besöksnärings tjänster.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Den ekonomiska osäkerheten är stor inför hösten och vintern
Även om efterfrågan på hotellrum var bra under sommaren och september så är den ekonomiska osäkerheten stor inför hösten och den kommande vintern. Inte bara hos konsumenternas hushåll heller. Kostnadsläget i dagens läge pressar många hotells och företags lönsamhet.
”Inköpspriserna på livsmedel har skenat och orimligt höjda hyror har drabbat företagen. Därtill har regeringen höjt arbetsgivaravgifterna för unga mellan 19–23 år och från den 1 januari 2024 höjer man den för 15-18 åringar. Dessutom har man höjt alkoholskatten under året och höjer den ytterligare från den 1 januari. Man har lagt ytterligare börda på företagen genom att öka kostnaderna för sjuklöner samt gjort det svårare att rekrytera arbetskraft från andra länder.” Fortsätter Thomas Jakobsson. ”Det är också bekymmersamt att regeringen i sin budget inte höjde anslaget till Visit Sweden. I ett läge där den mediala bilden av Sverige i världen försämrats hade ökat anslag till Visit Sweden varit ett enkelt och effektivt sätt för att kunna främja svenska intressen och främja svensk turism.”
Anledningen till att presentera data för 1-28 i varje månad är att förbättra jämförbarheten genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad. Då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.
Läs mer om Visita på Turismnytt här.
- Text: Visita
- Foto: Rod Long/Unsplash
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-