-
Visita – en fortsatt stark efterfrågan på hotellrum under september
Under septembers fyra första veckor låg antalet sålda hotellrum på samma nivå i jämförelse med samma period 2022. Detta enligt statistik från Visita.
”Efter en stark efterfrågan av hotellrum under sommaren sjönk tillväxttakten något på hotellrum under september. Men att antalet sålda hotellrum för september ligger på samma nivå som 2022 är glädjande. Den privata efterfrågan på hotellmarknaden visar fortfarande motståndskraft mot hög inflation och stigande räntor. Septembers siffror tyder på en stark underliggande efterfrågan av svensk besöksnärings tjänster.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Den ekonomiska osäkerheten är stor inför hösten och vintern
Även om efterfrågan på hotellrum var bra under sommaren och september så är den ekonomiska osäkerheten stor inför hösten och den kommande vintern. Inte bara hos konsumenternas hushåll heller. Kostnadsläget i dagens läge pressar många hotells och företags lönsamhet.
”Inköpspriserna på livsmedel har skenat och orimligt höjda hyror har drabbat företagen. Därtill har regeringen höjt arbetsgivaravgifterna för unga mellan 19–23 år och från den 1 januari 2024 höjer man den för 15-18 åringar. Dessutom har man höjt alkoholskatten under året och höjer den ytterligare från den 1 januari. Man har lagt ytterligare börda på företagen genom att öka kostnaderna för sjuklöner samt gjort det svårare att rekrytera arbetskraft från andra länder.” Fortsätter Thomas Jakobsson. ”Det är också bekymmersamt att regeringen i sin budget inte höjde anslaget till Visit Sweden. I ett läge där den mediala bilden av Sverige i världen försämrats hade ökat anslag till Visit Sweden varit ett enkelt och effektivt sätt för att kunna främja svenska intressen och främja svensk turism.”
Anledningen till att presentera data för 1-28 i varje månad är att förbättra jämförbarheten genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad. Då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.
Läs mer om Visita på Turismnytt här.
- Text: Visita
- Foto: Rod Long/Unsplash
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars 2024 och har redan...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads k...
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest 2024 närmar sig och lockar deltagare och åskådare från hela världen till den pulserande s...
-
-
Gästbloggare
-