-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskade med 3,5 procent. Totalt minskade logiintäkterna med knappt 2 procent. Det visar statistik från Visita.
Utanför storstäderna ökade antalet sålda hotellrum
I Stockholm ökade efterfrågan med 1 procent medan intäkterna minskade med 6 procent. I Malmö minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent och logiintäkterna med 26 procent jämfört med samma månad förra året. I Göteborg ökade antalet belagda rum med 4 procent och logiintäkterna med 12 procent. Utanför storstäderna ökade antalet sålda hotellrum med 3 procent.
I jämförelsen är det viktigt att komma ihåg att utfallet i hög utsträckning påverkas av förra årets jämförelseperiod. Maj 2024 präglades av bland annat konserter med Taylor Swift i Stockholm och Eurovision i Malmö. Detta kompenseras dock delvis 2025 av Kristi Himmelsfärdshelgens placering i kalendern samt VM i ishockey i Stockholm.
Hushållens syn på sin ekonomiska situation har försämrats
Logiföretagens förväntningar på utvecklingen indikerar fortfarande viss tillväxt men har, enligt Konjunkturinstitutet, blivit allt mindre optimistiska. Dessutom har hushållens syn på sin nuvarande såväl som framtida ekonomiska situation försämrats tydligt. Bokningsläget på hotellmarknaden just nu indikerar en marginell ökning av beläggningsgraden under sommaren.
”Den ekonomiska utvecklingen ökar behovet av åtgärder. I Konjunkturbarometern indikerar logiföretagen ett minskat antal anställda under sommaren. Det är tydligt att regeringen behöver sänka arbetsgivaravgifterna för unga – inte minst eftersom ungdomsarbetslösheten är rekordhög och fortsätter att öka.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Hotellrum i Sverige 1–28 maj 2025 jämfört med motsvarande veckodagar 2024
Sålda hotellrum: +2 procent.
Logiintäkter: -2 procent.Källa: Benchmarking Alliance.
*Anledningen till att data presenteras för 1-28 i varje månad är att förbättra jämförbarheten genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad, då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.
Här kan ni läsa mer om Visita på Turismnytt.
- Text: Visita
- Foto: Visita
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-