-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent och hotellrumspriserna ökade ungefär lika mycket, jämfört med samma månad förra året. Av storstäderna ökade efterfrågan tydligt i Stockholm med drygt 5 procent. Medan Göteborg och Malmö tappade med 4 respektive 5 procent. Detta visar statistik från Visita.
Konserter i Stockholm vände utvecklingen
Utvecklingen under mars månad sticker ut. De första 3 veckorna präglades av negativa utvecklingstal på hotellmarknaden som helhet: 1–20 mars minskade antalet sålda rum med drygt 4 procent, jämfört med i fjol. Det tyder på en generellt svag konsumtionsutveckling i svensk ekonomi.
Den sista veckan i mars förändrades dock utvecklingen tydligt. Vilket vände hela månadsutfallet till en ökning på drygt 3 procent. Det finns två samverkande förklaringar till detta. Dels en kalendereffekt som tycks ha att göra med en naturligt lägre efterfrågan under jämförelseperioden på grund av påsklov förra året. Dels en onaturligt hög efterfrågan i Stockholmsregionen till följd av Kents konserter. Dessa två effekter gjorde att logiintäkterna under den sista veckan steg med över 100 procent i Stockholms kommun jämfört med förra året.
”Kents konserter var ett välbehövligt tillskott för Stockholms hotellmarknad. Men tyvärr kan ökningen snarast liknas vid ett tomtebloss. Just nu präglas utvecklingen av låg tillväxt, hög arbetslöshet, höga, stigande kostnadsnivåer och minskad optimism bland hushållen.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Den internationella ekonomin påverkar
Den internationella ekonomin utmärks just nu av osäkerhet, med lågkonjunktur som följd. Dessutom har den svenska kronan på kort tid stärkts i förhållande till både dollar och euro. Detta gör svenska hotellrum dyrare för utländska gäster och kan komma att påverka hotellmarknaden negativt.
”När vi nu inte kan vänta mer stimulans ifrån Riksbanken faller ett desto större ansvar på regeringen. Utöver åtgärder för att få fart på den inhemska konsumtionen bör regeringen återställa arbetsgivaravgifterna för unga. Inte minst eftersom ungdomsarbetslösheten är rekordhög.” Avslutar Thomas Jakobsson.
Information om statistiken
*Anledningen till att data presenteras för 1-28 i varje månad är att förbättra jämförbarheten genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad. Då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.
Data är preliminära och avser ett urval av 726 öppna hotell i Sverige. Data är inte kalenderkorrigerade och tar inte hänsyn till vilka veckodagar olika högtider eller lov infaller på.
Läs mer om Visita på Turismnytt här.
- Text: Visita
- Foto: Visita
-
Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar
För fjärde året genomförs Familjeresan i Skaraborg. Ett marknadssamarbete mellan verksamheter inom besöksnäringen.
-
Debatt: SJ och flyget – måste det vara ett motsatsförhållande?
Fredrik Kämpfe Transportföretagen Flyg förespråkar samverkan mellan transportslagen
-
Helsingborg välkomnar gårdsförsäljning – redo att stötta näringen
Den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol lagligt i Sverige. Helsingborg vill göra det enkelt att komma igång för de lokala producenterna.
-
Stockholm – Pippi intar Kungsträdgården mitt i hockeyfesten
Hockeyfesten i Kungsträdgården invigs med att fira att Pippi Långstrump fyller 80 år. Stockholm står värd med aktiviteter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering, Flyg och Evenemang.
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.
-
Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.
-
Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar
I samarbete med Live Nation arrangeras två exklusiva konsertkvällar i augusti på Junibacken med Sabina Ddumba och Jung.
-
Ketty Engrund är ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring
Lokal styrka och samverkan är nyckeln till Lofsdalens långsiktiga framgång enligt Ketty Engrund, ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen, en av Dalarnas ledande destinationer för friluftsaktiviteter, tar ett stort kliv framåt med en nysatsning...
-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
På Interalpin i Innsbruck, Österrike, den 7 maj 2025 lanserades officiellt den nya alliansen Global Sustainabilit...
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med slutspelet i Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny hockeyfestzon i Kungsträdgården. Hockeyfestzonen ...
-
-
Gästbloggare
-