-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024 efter en ökning på 5 procent i augusti. Detta enligt statistik från Visita.
Ökningarna var tydligast under juni och augusti
I Stockholm och Malmö ökade antalet sålda hotellrum i augusti med tydliga 5 respektive 9 procent. Göteborg upplevde dock en viss minskning i augusti, enligt preliminära siffror från Benchmarking Alliance. Utanför storstäderna ökade efterfrågan med drygt 6 procent.
Utvecklingen under sommarmånaderna (juni, juli, augusti) liknar den i augusti. Med skillnaden att antalet sålda hotellrum ökade även i Göteborg (+3 procent under juni-augusti).
Logiintäkterna ökade totalt sett med 8 procent. Ökningarna var tydligast under juni och augusti och understöddes av flera stora evenemang.
Bokningsläget ser svagt positivt ut de närmaste månaderna
Enligt Tillväxtverkets Inkvarteringsstatistik ökade både svenska (+2 %) och utländska gästnätter under juni och juli. Men i synnerhet utländska från vårt närområde (+10 %). Norska gästnätter ökade med nästan 80 000 och danska, finska och amerikanska ökade med cirka 50 procent jämfört med 2023 *. Även från Tyskland, som är en av Sveriges viktigaste besökarländer, ökade efterfrågan men i lägre grad.
”Förväntningarna på utvecklingen indikerar fortfarande viss tillväxt, enligt Konjunkturinstitutet, och bokningsläget ser svagt positivt ut de närmaste tre månaderna. Optimismen bland logiföretagen har dock sjunkit på senare tid.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Företagen indikerar att man minskat anställda
Hushållens syn på sin ekonomi har förbättrats på senare tid, men utvecklingen går långsamt. Det återstår att se om den positiva synen just nu får genomslag i faktiska konsumtionsökningar framöver.
”Med tanke på att många fortfarande känner sig fattigare än för tre år sedan och att företagen indikerar att man minskat och kommer fortsätta minska antalet anställda och att lönsamheten är pressad behövs såväl sänkt ränta som finanspolitiska stimulanser. Hushållens köpkraft behöver öka och arbetsgivaravgifterna för unga sänkas.” Avslutar Thomas Jakobsson.
Information om statistiken
Anledningen till att data presenteras för 1-28 i varje månad är att förbättra jämförbarheten genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad. Då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.
Data är preliminär och avser ett urval av 734 öppna hotell i Sverige. Data är inte kalenderkorrigerade och tar inte hänsyn till vilka veckodagar olika högtider eller lov infaller på.
* Eftersom gästnationalitetsstatistiken präglades av betydande felrapportering 2024 så jämförs den med 2023 istället.
Här kan ni läsa mer om Visita på Turismnytt.
- Text: Visita
- Foto: Visita
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Kalmar Water Expo tillbaka 2026 – med Allsvenskan i segling
Den 8–10 maj 2026 kommer Kalmar Water Expo tillbaka – och får den här gången sällskap av Allsvenskan i segling.
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Mellan den 12 och 21 september är det premiär för Food Fest Gothenburg. En ny matfestival med smakupplevelser i Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen i regionen. Augusti var en relativt stabil månad.
-
Kusthotellet Styrsö har öppnat – ny destination i Göteborgs skärgård
Med havet som granne och skärgårdens historia i väggarna öppnade Kusthotellet Styrsö på en av Västsveriges mest älskade öar.
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Marcus Ståhl ger unika och spännande idéer för kampanjer, marknadsföring och tillvägagångssätt för skiddestinationer.
-
Heart of Lapland dubbelt nominerad till prestigefullt pris
Heart of Lapland har nominerats till årets Publishingpris i två kategorier. Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling.
-
Järvsö laddar för vintern – fler boenden och nya skidområdet lockar
Järvsö förbereder för vintersäsongen. Med fler boenden och uppgraderade barnområden är förväntningarna höga på Järvsöbacken.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Länsmuseet lämnar Örebro slott
Örebro läns museum hyr sedan oktober 2018 lokaler för utställningar på Örebro slott. Museichef B...
-
Järvsö laddar för vintern – fler boenden och nya skidområdet lockar
Efter en succésäsong med hela 296 000 skiddagsbesök förbereder sig Järvsöbacken nu för säsongen ...
-
Hotel Pigalle satsar på en ny musikalisk och gastronomisk era
Sedan öppningen 2014 har Hotel Pigalle satt Göteborg på både den nationella och internationella ...
-
-
Gästbloggare
-