-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin, som tillsammans med näringslivet utvecklat en kurs som ska stärka småskaliga producenter inom mat och dryck – mitt i ett skifte där gårdsförsäljning går från vision till verklighet.
Kursen riktar sig till yrkesverksamma inom besöksnäring, livsmedelsproduktion, dryckeshantverk och upplevelsesektorn. Den fokuserar på hur man utvecklar en hållbar och lönsam affär med lokal förankring i samspel med gällande regelverk.
”Gårdsförsäljning är mer än en ny försäljningskanal – det är en möjlighet till affärsutveckling, destinationsutveckling och landsbygdsförädling. Med den här kursen vill vi ge företagare verktygen att lyckas.” Säger Karolina Stockhaus, utbildningsledare på YH Akademin.
Branschprofiler leder kursen
Två tunga namn i den svenska dryckesbranschen finns med som kursledare: Magnus Dandanell, grundare av Mackmyra Svensk Whisky, och Angela d’Orazio, flerfaldigt prisad Master Blender med lång erfarenhet inom dryckesproduktion och produktutveckling.
De kommer att bidra med praktiska exempel, inspiration och djup branschförståelse. Något som gör kursen extra attraktiv.
”Att få samla teori och praktik med så starka profiler i ledarrollen är en stor tillgång för deltagarna. Det gör utbildningen både verklighetsnära och strategiskt användbar.” Menar Karolina.
En flexibel utbildning i vardagen
Kursen ges på distans och deltid, vilket gör det möjligt att kombinera studier med arbete. Den omfattar 45 yh poäng som motsvarar 18 veckor halvfart och planeras att starta under hösten 2025. YH Akademin ser nu fram emot att välkomna kursens första deltagare – och bidra till att fler svenska gårdar får chans att blomstra, både affärsmässigt och hållbart.
Kursen är framtagen i nära dialog med aktörer från hela landet. Den har redan fått brett stöd från ett stort antal svenska destillerier, bryggerier och mathantverksföretag. Liksom från LRF, Visita och Företagarna. Den starka uppslutningen visar på ett gemensamt engagemang för att gårdsförsäljning ska bli en hållbar och affärsmässig motor för landsbygden.
Ansökan till höstens upplaga öppnar den 7:e juli.
Fakta: Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning
◆ Omfattning: 45 YH-poäng (18 veckor), halvfart.
◆ Studieform: Distans, nätbaserat.
◆ Målgrupp: Yrkesverksamma inom besöksnäring, dryck/produktion, upplevelser.
◆ Start: Hösten 2025.
◆ Ansvariga: Karolina Stockhaus, Magnus Dandanell, Angela d’Orazio.För mer information, kontakta:
Karolina Stockhaus, utbildningsledare
[email protected]- Text: YH Akademin
- Foto: YH Akademin
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-