-
Ystadföretagare vill se fler kryssningar i staden framöver
De kryssningar som Ystads kommun välkomnade i somras har fått väldigt god respons bland stadens näringsidkare – och hos besökarna har Ystad fått toppbetyg! En undersökning, genomförd av Tourism in Skåne och Ystad Kommun, visar att kryssningarna uppfattas skapa stort värde för Ystad och Österlen.
En ökning av kunder de dagar fartygen anlöpt
Studien som kartlagt besökarnas beteende, attityder och rörelsemönster, ska användas som underlag för framtida insatser och för att stödja den lokala näringens utveckling kring hållbart företagande.
Intervjuer som genomförts med stadens näringsidkare vittnar om en markant ökning av kunder de dagar fartygen anlöpt, och en ökad omsättning på i snitt 15 procent. Totalt genererade sommarens tio kryssningsanlöp närmare 8 miljoner kronor i omsättning. Ett välkommet uppsving i en tid präglad av pandemin.
En majoritet önskar att kryssningarna blir fler framöver, och de ser en positiv påverkan både på den egna verksamheten och för Ystad och Österlen som destination.
Ingen är missnöjd med sin vistelse i staden
Bland kryssningsresenärerna är det idel lovord över Ystad. Framförallt lyfts den pittoreska stadskärnan fram, med fin arkitektur och mysig stämning. Andra saker som uppmärksammas är de guidade turerna, den trevliga atmosfären och besök på restaurang eller kafé.
Bilden av Ystad är väldigt samstämmig med vad som framkom vid en undersökning i somras, då boende och besökare intervjuades på stan.
Två av tre kryssningsresenärer blir ambassadörer för Ystad och kommer sprida vidare ett positivt budskap till familj, vänner och bekanta. Hela 94 procent ger betyget 4 eller 5 på en femgradig skala. Ingen är missnöjd med sin vistelse i Ystad.
Net Promotor Score, som är ett mått på kundlojalitet, låg på 61, vilket anses mycket högt! (se fakta om NPS nedan)
Ystad som besöksdestination för fler kryssningar
Även om det finns en spridning är målgruppen förhållandevis homogen och består till största delen av medelålders par utan barn från Stockholmsregionen. De är vana kryssningsresenärer men har inte besökt Ystad förut.
“Den höga nöjdheten och den stora andelen besökare som blir ambassadörer för Ystad visar på en god potential att satsa på Ystad som besöksdestination för fler kryssningar framöver.” Säger Marie Holmström, Turistchef Ystads kommun.
“Möjligheterna för näringsidkare att öka sin omsättning handlar till exempel om att öka shoppingen genom attraktiva produkter och erbjudanden. Under sommarens besök ägnade sig bara var tredje besökare åt shopping. Den förhållandevis homogena målgruppen gör det enklare att nå ut via marknadsföring.” Säger Sara Brynskog, BI- och Kommunikationschef på Tourism in Skåne AB.
Runt var tionde resenär deltog i någon av de arrangerade utflykter som färjerederiet anordnade. Den populäraste utflykten var att delta på en guidad stadsvandring i Ystad, följt av en utflykt till Ales stenar och Dag Hammarskjölds Backåkra.
Specifika besöksmål kan sannolikt locka fler genom attraktiva utställningar eller aktiviteter.
Fakta om Net Promoter Score (NPS)
NPS är en metod för att beräkna nyckeltal för nöjdhet. För att få fram värdet på NPS så räknar man andelen Ambassadörer och drar sedan bort andelen Kritiker. Det innebär att värdet kan bli mellan -100 till 100.
En poäng runt 30 brukar ses som mycket bra. En poäng på 50 är utmärkt, och över 70 är exceptionellt. NPS för besöket i Ystad är 61
Fakta om undersökningarna
Datainsamling avseende besökarna genomfördes genom personliga intervjuer på plats, i samband med ombordstigning efter vistelsen. Intervjuerna genomfördes av Norstat Sverige AB, med stöd av webbenkäter på datorplatta
Totalt genomfördes 411 intervjuer fördelade över fyra av de tio anlöpen.
Datainsamling avseende näringsidkarna genomfördes av Point, genom semikvalitativa intervjuer över telefon, dvs. en kombination av frågor med fasta svarsalternativ och öppna, berättande frågor. Det var även Point som analyserade båda undersökningarna.
Totalt genomfördes 16 intervjuer, fördelade över: Restaurang/kafé 6 intervjuer, Butiker 6 intervjuer, Sevärdhet/turism 4 intervjuer
- Text: Tourism in Skåne
- Foto: Tourism in Skåne
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Norrköping blir först ut i Östergötland med ett nytt stöd för besöksnäringen! Plattformen gör det lättare för besökare att boka boende, restaurang och upplevelser i Norrköping. Det blir även l...
-
Transportstyrelsen: Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året, punktlighet och biljettpris är utmaningar
-
Best Western Hedåsen i Sandviken utses till Skandinaviens bästa hotell inom BWH Hotels
Av 179 hotell i Skandinavien är det Best Western Hedåsen i Sandviken som vinner Hotel of the Year 2024
-
Chalmers: Kondensstrimmor från flyg spelar stor roll för klimatet
Det går dock att minska klimatpåverkan genom att optimera flygrutterna
-
Tänndalen tar nya steg i omställningen till eldrift i fjällmiljön
Tänndalens Fjällanläggning testar, som en av de första anläggningarna i världen, en eldriven pistmaskin.
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Liseberg tar nu ett viktigt steg och öppnar Kaninlandet varje helg under vintern
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård
-
Andrea’s finalblogg: Det långsamma värdet i svensk besöksnäring
Svensk besöksnäring behöver en uppvärdering av sin betydelse för landets attraktionskraft och motståndskraft
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 50 2025
Mest under Destination, Tåg, Museer/utställningar samt Stöd/insatser/utmärkelser/initiativ
-
Krönika – Att utgå ifrån platsen – Kråksjö eller en godisbutik i centrala Stockholm
Gräv där ni står och fokusera på det ni har, det kan vara stadskärnan, en företeelse eller ett evenemang
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
SkiStar samarbetar med OKQ8 för att minska gästernas klimatavtryck
Transporterna till och från fjällen står för den största delen av fjällturismens klimatavtryck. ...
-
Krönika – Att utgå ifrån platsen – Kråksjö eller en godisbutik i centrala Stockholm
I veckan lyssnade jag på Linda Staafs och Linda Vismers webbinar där de ”nystar i” Turism året runt om att vi kan...
-
Nu har BUBS öppnat sin konceptbutik – En ny reseanledning till Stockholm
Lördagen den 13 december öppnade det svenska godisvarumärket BUBS öppnar sin allra första konceptbutik, ”...
-
Bakslag för nattågstrafiken till Norrbotten
Trafikverket har aviserat att Norrbotten framöver ska trafikeras av ett nattåg, i stället för två som i d...
-
-
Gästbloggare
-