-
Ystadföretagare vill se fler kryssningar i staden framöver
De kryssningar som Ystads kommun välkomnade i somras har fått väldigt god respons bland stadens näringsidkare – och hos besökarna har Ystad fått toppbetyg! En undersökning, genomförd av Tourism in Skåne och Ystad Kommun, visar att kryssningarna uppfattas skapa stort värde för Ystad och Österlen.
En ökning av kunder de dagar fartygen anlöpt
Studien som kartlagt besökarnas beteende, attityder och rörelsemönster, ska användas som underlag för framtida insatser och för att stödja den lokala näringens utveckling kring hållbart företagande.
Intervjuer som genomförts med stadens näringsidkare vittnar om en markant ökning av kunder de dagar fartygen anlöpt, och en ökad omsättning på i snitt 15 procent. Totalt genererade sommarens tio kryssningsanlöp närmare 8 miljoner kronor i omsättning. Ett välkommet uppsving i en tid präglad av pandemin.
En majoritet önskar att kryssningarna blir fler framöver, och de ser en positiv påverkan både på den egna verksamheten och för Ystad och Österlen som destination.
Ingen är missnöjd med sin vistelse i staden
Bland kryssningsresenärerna är det idel lovord över Ystad. Framförallt lyfts den pittoreska stadskärnan fram, med fin arkitektur och mysig stämning. Andra saker som uppmärksammas är de guidade turerna, den trevliga atmosfären och besök på restaurang eller kafé.
Bilden av Ystad är väldigt samstämmig med vad som framkom vid en undersökning i somras, då boende och besökare intervjuades på stan.
Två av tre kryssningsresenärer blir ambassadörer för Ystad och kommer sprida vidare ett positivt budskap till familj, vänner och bekanta. Hela 94 procent ger betyget 4 eller 5 på en femgradig skala. Ingen är missnöjd med sin vistelse i Ystad.
Net Promotor Score, som är ett mått på kundlojalitet, låg på 61, vilket anses mycket högt! (se fakta om NPS nedan)
Ystad som besöksdestination för fler kryssningar
Även om det finns en spridning är målgruppen förhållandevis homogen och består till största delen av medelålders par utan barn från Stockholmsregionen. De är vana kryssningsresenärer men har inte besökt Ystad förut.
“Den höga nöjdheten och den stora andelen besökare som blir ambassadörer för Ystad visar på en god potential att satsa på Ystad som besöksdestination för fler kryssningar framöver.” Säger Marie Holmström, Turistchef Ystads kommun.
“Möjligheterna för näringsidkare att öka sin omsättning handlar till exempel om att öka shoppingen genom attraktiva produkter och erbjudanden. Under sommarens besök ägnade sig bara var tredje besökare åt shopping. Den förhållandevis homogena målgruppen gör det enklare att nå ut via marknadsföring.” Säger Sara Brynskog, BI- och Kommunikationschef på Tourism in Skåne AB.
Runt var tionde resenär deltog i någon av de arrangerade utflykter som färjerederiet anordnade. Den populäraste utflykten var att delta på en guidad stadsvandring i Ystad, följt av en utflykt till Ales stenar och Dag Hammarskjölds Backåkra.
Specifika besöksmål kan sannolikt locka fler genom attraktiva utställningar eller aktiviteter.
Fakta om Net Promoter Score (NPS)
NPS är en metod för att beräkna nyckeltal för nöjdhet. För att få fram värdet på NPS så räknar man andelen Ambassadörer och drar sedan bort andelen Kritiker. Det innebär att värdet kan bli mellan -100 till 100.
En poäng runt 30 brukar ses som mycket bra. En poäng på 50 är utmärkt, och över 70 är exceptionellt. NPS för besöket i Ystad är 61
Fakta om undersökningarna
Datainsamling avseende besökarna genomfördes genom personliga intervjuer på plats, i samband med ombordstigning efter vistelsen. Intervjuerna genomfördes av Norstat Sverige AB, med stöd av webbenkäter på datorplatta
Totalt genomfördes 411 intervjuer fördelade över fyra av de tio anlöpen.
Datainsamling avseende näringsidkarna genomfördes av Point, genom semikvalitativa intervjuer över telefon, dvs. en kombination av frågor med fasta svarsalternativ och öppna, berättande frågor. Det var även Point som analyserade båda undersökningarna.
Totalt genomfördes 16 intervjuer, fördelade över: Restaurang/kafé 6 intervjuer, Butiker 6 intervjuer, Sevärdhet/turism 4 intervjuer
- Text: Tourism in Skåne
- Foto: Tourism in Skåne
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
-
Gästbloggare
-