-
Destinationen som siktar högt
Antalet samarbeten i branschen ökar. Ett exempel kan man hitta i Härjedalen där Destination Sveg och Swetrip, ett företag som marknadsför tillgängliga resmål för flygplansägare och piloter.
De skall tillsammans arbeta för att locka fler att nyttja Härjedalen Sveg Airport genom film. Man skall producera en rad filmer som visar landskapet från ovan där man intervjuar lokala profiler och visa upp aktiviteter.
Marknadsföringen skall ske genom riktad digital marknadsföring och via sociala medier. Målgruppen är piloter och flygplansägare i Europa.
”- Privata piloter i Europa är en köpstark målgrupp som reser med egna och klubbägda flygplan. Vi erbjuder nu Destination Sveg att vara med från start när vi marknadsför Sverige som ett attraktivt resmål för piloter”, säger Marcus Djerf, projektledare Swetrip.
På destinationsbolaget verkar man också förväntansfulla:
”- Vi på Destination Sveg ser det här som ett riktigt roligt projekt, speciellt då det öppnar upp möjligheter för ännu fler besökare i Härjedalen. Samarbetet med Swetrip gör att vi dels kan bli en ny intressant aktör och destination för privatflygare runt om i världen men även för gemene man som får se hur enkelt det är att ta flyget mellan Arlanda och Sveg och vilka härliga miljöer och aktiviteter som finns i Östra Härjedalen. Och timingen hade inte kunnat vara bättre, då kommunen investerat för att uppgradera flygplatsen i Sveg till ny EU-standard”, avslutar Niklas Ohlson, destinationschef på Destination Sveg.
Källa: Destination Sveg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Swetrip
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Mat och dryck
-
Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
Nyligen lämnades den svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till Uefa. Göteborg är en av värdstäderna.
-
Ta nästa steg i karriären med en utbildning på TUC Yrkeshögskola
På TUC Yrkeshögskola kan du läsa till Hotel & Restaurant Manager och få den kompetens som behövs inom branschen.
-
Rekord för gästnattsstatistik i juli för Jönköping
Den gästnattsstatistik som släppts för juni och juli pekar mot nya rekord för Jönköping. Det befäster sommardestinationens starka position.
-
Viking Line lanserar fossilfria resor på alla fartyg
Alla resenärer som åker med Viking Line kan nu för första gången resa helt fossilfritt, när rederiet ökar sin användning av biobränsle.
-
Visit Hornborgasjön – tre kommuner, en sjö och ett decennium av samarbete
I år firar Visit Hornborgasjön 10 år som gemensamt samarbete mellan Falköping, Skara och Skövde. Året har varit fyllt av aktiviteter.
-
Upskill/ Reskill – vidareutbilda dig med en kurs på YH Akademin
Ta chansen att kompetensutveckla dig hos YH Akademin i höst med kurser som är utvecklade med branschen och anpassade för dig som arbetar.
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster nyligen. Styrelsen har utsett Jonas Abrahamsson till...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
När turismens säsongstoppar sammanfaller med klimatförändringarnas effekter blir konsekvenserna tydliga på Österl...
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Detta ...
-
-
Gästbloggare
-