-
2020 var ett starkt år för Air Leap trots pandemin
Vi har precis lämnat år 2020 bakom oss, ett katastrofalt år för flygindustrin där resandet globalt minskat med mer än 95 procent och hundratals flygbolag som gått i konkurs eller behövt göra en rekonstruktion för att överleva. Trots en mycket skakig marknad har ändå många regionala flygbolag klarat sig bra. Air Leap har exempelvis gjort sitt bästa år någonsin.
Valde att utvidga sin verksamhet
Våren 2020 kom att bli en mörk period för svenskt inrikesflyg där i stort sett hela södra Sverige stod utan flygtrafik. Air Leap valde då till skillnad från sina branschkollegor att utvidga sin verksamhet och göra en satsning när andra stänger ner.
Air Leaps marknadschef, Emelie Ahlin ger svar på året som varit.
Hur kommer det sig att ni valde att satsa mitt under pandemin?
”Vi såg att vi hade kapacitet för att utöka våra flygningar samtidigt som näringslivet i södra Sverige ropade efter att få tillbaka flygförbindelser till Stockholm igen. Vi visste att det skulle bli en prövande första tid. Men såg snabbt att passagerarsiffrorna stadigt ökade.”
Berätta, hur har er satsning sett ut?
”I slutet på maj startade vi upp Visby till både Bromma och Arlanda. Därefter startade vi upp Ronneby och Halmstad till Bromma, samt att Visby fick ytterligare en direktlinje till Göteborg. Sen kom ytterligare ett steg i vår satsning i slutet av augusti med linjerna Göteborg, Malmö och Ängelholm till Bromma.”
Ni har även utökat med en ny flygplanstyp under året?
”Precis, den 2 augusti fick vår ATR 72-500 äntligen sättas i trafik i Air Leaps färger. En historisk dag för oss och startskottet på vår framtida satsning. Målet är att implementera flera ATR 72 i framtiden när efterfrågan på flygresor återigen ökar och normaliseras.”
Under hösten hade ni nästan en fördubbling av antalet passagerare mot föregående år, hur lyckades ni med det?
”Man ska komma ihåg att vi under 2019 var ett litet regionalt flygbolag med ett fåtal linjer. Vi vågade göra en satsning i en mycket osäker tid, vilket visade sig vara lyckat för oss. Under månader augusti, september och oktober hade vi en ökning på nästa 100 procent av antalet resenärer. Under hela 2020 ökade vi från tre flygplan till nio, och öppnade ytterligare 9 linjer jämfört med 2019. Vilket naturligt gör att antalet passagerare ökar så kraftigt. Totalt hade vi en ökning av antalet passagerare under 2020 på hela 30 procent.”
Så 2020 har bara varit ett framgångsår för Air Leap?
”2020 har varit ett prövande år för alla. Under den tidiga hösten såg det ut som om alla våra drömmar skulle slå in, men dessvärre tog Covid-19 ett nytt grepp över Sverige och världen där vi återigen såg resandet minska till nya bottennivåer. Vi fick göra anpassningar av tidtabeller och pausa linjer i och med att Folkhälsomyndigheten ännu en gång införde tuffare restriktioner och avrådde från resor. Trots detta har vi idag hittat en balans som gör att vi kommer ta oss igenom denna period.”
Hur ser ni på 2021?
”Vi är övertygade om att när vaccineringen kommit igång ordentligt så kommer också resandet sakta men säkert börja gå tillbaka till det normala. Där kommer vi följa utvecklingen och möta upp med fler avgångar och en bättre tidtabell. Utöver destinationer och linjer jobbar vi för att få vår IOSA certifiering under detta år. Det kommer möjliggöra för samarbeten med andra flygbolag och enklare genomresande till destinationer som flygs av våra samarbetspartners.”
”Något annat som varit efterfrågat av våra resenärer är enklare betalningsmetoder, bland annat via Swish. Men också fakturering till våra gäster som reser regelbundet med oss. Vi hoppas kunna erbjuda detta inom den närmsta framtiden.”
”Vi tror på 2021 och att resandet i Sverige och Norden kommer att öka. Men flyget har också fått ett nytt normalläge som skiljer sig från tidigare. Det skapar också nya resmönster och möjligheter till nya destinationer.” Avslutar Emelie Ahlin, Marknadschef Air Leap.
Air Leap vinner upphandling på sträckan Örnsköldsvik – Sundsvall – Stockholm/Arlanda
Trafikverket meddelade den 15 januari att Air Leap har vunnit upphandlingen för sträckan Örnsköldsvik – Sundsvall – Stockholm/Arlanda.
Det innebär att Air Leap kommer trafikera sträckan Örnsköldsvik via Sundsvall till Arlanda med regelbunden flygtrafik för passagerare, med start den 24 januari till 31 mars 2021.
Linjen kommer att trafikeras men en tur och retur, måndag till fredag samt söndag. Sträckan kommer flygas med en Saab 340 med plats för 33 passagerare.
”Det är roligt att vi fått förtroendet av trafikverket att trafikera sträckan Örnsköldsvik – Sundsvall – Stockholm. Vi är glada att få hjälpa till med att upprätthålla den viktiga infrastrukturen i de norra delarna av landet under denna mycket prövande period.” Säger Jon Melkersson, VD för Air Leap.
- Text: Air Leap
- Foto: William Skoglund
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-