-
48 anläggningar inom Camping Västkust rekryterar medarbetare inför sommaren
Campingsverige fortsätter leverera både semesterupplevelser och karriärsmöjligheter. Inte minst på Västkusten med destinationerna Bohuslän, Göteborg och Halland. Med fler gästnätter följer större behov av sommarpersonal. Inför sommaren 2024 anställer företagen inom Camping Västkust minst 1000 medarbetare.
Personalstyrkan växer inför sommarmånaderna
I Camping Västkust ingår 49 semesteranläggningar belägna i Bohuslän, Göteborg och Halland. Från Strömstad i norr till Laholm i söder och med boendealternativ som bland annat camping, stugor, glamping, vandrarhem och hotell.
Camping är den största boendeformen för Sveriges internationella sommarturister. Enligt SCR:s bransch- och marknadsrapport för 2023 ökade gästnätterna med 11% 2022 jämfört med året innan och Västra Götaland toppar listan över antalet gästnätter per län, med en ökning på nästan 23%. Hallands län får en tredjeplacering i listan av län med flest gästnätter, strax efter Kalmars län.
I denna säsongsbetonade bransch växer personalstyrkan inför sommarmånaderna. Det är bland annat roller som vaktmästare, kockar, receptionister, serveringspersonal, aktivitetsledare och många fler som ska tillsättas.
En bra introduktion till arbetslivet för unga
Majoriteten av de som anställs är ungdomar. Anledningen är bland annat att det finns många enklare arbeten på en campingplats, som inte kräver långa utbildningar utan där man får den introduktion och utbildning som krävs på plats. För flera är det ett i raden av säsongsjobb och för många andra är det karriärens första jobb.
”Ungdomarna får erfarenheter som att arbeta i team, följa instruktioner och få en inblick i vilka lagar och regler som gäller. Det är en bra introduktion till arbetslivet. Många tar några års paus mellan gymnasiet och högskolestudier och kombinerar säsongsarbete med skidåkning i fjällvärlden med härliga somrar på västkusten.” Säger Annika Johansson, Marknadschef för Ramsvik Stugby & Camping samt ordförande i Camping Västkust.
Karriärsmöjligheter finns hos flera av företagen
Karriärsmöjligheterna är många och möjligheten till fortsatt arbete efter sommarmånaderna finns hos flera av företagen. En person som började sommarjobba och som blivit kvar på helår är Mikaela Johansson från Daftö Resort i Strömstad.
”Jag började sommarjobba 2007, i butiken och sedan i receptionen. Blev tf. butiksansvarig och sedan ansvarig för matställena i nöjesparken Daftöland. Sedan 2014 har jag varit heltidsanställd och är nu inköpsansvarig samt ansvarar för butikerna. En väldigt varierande och rolig bransch att arbeta i!” Berättar Mikaela.
På hemsidan här ser du vilka anläggningar som söker fler medarbetare inför sommaren. Samt hur man går till väga för att skicka in sin ansökan.
- Text: Camping Västkust
- Foto: Ramsvik Stugby & Camping
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-