-
Intervju: så får vi vårt besöksmål att öka lönsamheten.
Wendela Sanne Öhrnell
Destinationsutvecklare, ÄskhultsWendela, du arbetar med att utveckla Äskhults by i Halland. Berätta om Äskhult!
Äskhults by är ett unikt besöksmål, en kulturmiljö och ett kulturreservat som ligger i norra delarna av Halland.Vad behöver man utveckla på Äskhult?
Jag tillträdde som utvecklare för cirka två år sedan på Äskhults by. Med min bakgrund såg jag att vi måste lyfta fram andra värden för att locka en större publik och sätta Äskhult på kartan.Så jag började med att titta på hur vi kan utveckla besöksmålet för att locka fler gäster och samtidigt gynna alla parter.
Vad har hänt sedan du tillträdde?
Vi gjorde en inventering av vad, hur och var vi kommunicerar med våra gäster.Vi behövde också hitta fram till nya målgrupper och identifiera var de fanns.
Vad har ni gjort sedan dess?
Nu har vi påbörjat en process där vi har tagit fram ny profil och ett varumärke som stämmer överens med vad vi vill förmedla.Vi positionerade om varumärket. Från att ha marknadsfört en historisk plats som man besöker en gång har vi istället lyft fram utflyktsmålet som man vill återkomma till fler gånger.
Då får man den historiska upplevelsen på köpet, om man vill:
”Den ligger närmare än du tror. Tiden då folk trodde att älvor och vättar gömde sig i dimman. När de små gårdarna stod tätt tillsammans och ett klingande barnskratt kunde färdas en kilometer genom luften utan att stöta på något annat än fågelsång. Sjön blänkte likt en silverspegel i solskenet och bortom de steniga beteshagarna tog skogen vid, grön, vild och fylld av mystik.
Upplevelsen väntar i Äskhults by. Två mil från Kungsbacka.
Vad innehåller ert varumärkeskoncept?
Äskhults varumärkeskoncept: Hållbart, Tillgängligt, Familjärt, Välkomnande, Upplevelserikt, Trovärdigt, Unikt, Lekfullt, Genuint.Hur kommunicerar ni med era gäster ut idag?
Vi har skapat fler plattformar på sociala medier och i andra medier där vi kan kommunicera med våra gäster på ett helt annat sätt, mycket närmare.
Vi förmedlar historier om byn, storytelling, som skapar förväntningar och nyfikenhet inför besöket, eller som bara triggar intresset i allmänhet.
Hur är det att besöka Äskhult som funktionshindrad?
Vi har gjort en översyn på tillgängligheten. Man kan inte tillgänglighetsanpassa alla miljöer men det är däremot viktigt att informera om svårigheterna på hemsidor, sociala media mm. Vi utvecklar vårt besöksmål med bättre tillgänglighet för fler gäster bland annat genom ökade öppettider.Hur får ni ert besöksmål att växa?
Vi samarbetar med lokalproducerande leverantörer för ökad tillväxt. För oss är det är otroligt viktigt, och en av grundbultarna, att använda oss av lokala producenter.Vi ska i största möjliga mån arbeta hållbart på alla plan.
Jag tror stenhårt på samverkan och att vi arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål. Min erfarenhet säger att det blir lönsamt för alla inblandade.
Vi har just påbörjat den resan med våra kollegor inom besöksnäringen här i Kungsbacka och det känns väldigt positivt. Vi behöver föregå med gott exempel och vara en ögonöppnare för nya samarbeten.
Vad är svårast när det gäller samarbeten?
Alla har tyvärr inte samma inställning om vinsten med att samarbeta och måste bearbetas för att få den insikten.Vad kan ni göra för att få alla att förstå vikten av samarbete?
Trovärdigheten ökar när jag som representant för destinationen rekommenderar ett annat lokal besöksmål, restaurant, hotell eller aktivitet.Hur gör ni för att öka lönsamheten?
Prissättning är en viktig del i lönsamheten. Vi får inte vara rädda för att ta betalt bara för att vi representerar ett kulturarv. Naturligtvis på rätt nivå, det ska vara relevant.Vi har även sett över gästens behov och önskemål, och därför har vi utökat vårt utbud i kaffestuga och i programmet vilket bidrar till att våra gäster stannar längre och spenderar mer pengar. Ett exempel på det är att vi börjat servera lunch.
Vad är det viktigaste när man arbetar med destinationsutveckling?
Man måste ha tålamod och uthållighet.Vill du läsa fler intervjuer från besöksnäringen? Läs här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Äskhults by
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-