-
Äntligen en resemässa i Stockholm!
Sverige har fått en ny resemässa. I maj 2018 kommer den etablerade utomhusmässan Sverigedagarna på Djurgården i Stockholm (tidigare Skärgårdsmässan) att utökas med ett stort område. Mässan kommer att ha fokus på resor i Sverige. Mässan genomförs i samarbete med Sverigeresor.se. Sverigeresor.se är en söktjänst som samlar hela det svenska turismutbudet och publicerar Semestertips, en tryckt inspirationsbilaga med samma fokus.
Redan på årets upplaga av Sverigedagarna kommande långhelg (25-28 maj) kommer det att finnas en mindre resedel med flera svenska destinationer och reseföretag. Bland annat kan man träffa Inlandsbanan, Heart of Lapland, Höga Kusten, Visit Umeå och Triangelresor.
”- Det märks verkligen att det finns en efterfrågan från svenska destinationer och besöksnäringsföretag på en mötesplats där man kan möta den vanliga reseintresserade Stockholmaren”, säger Jakob Norrby från Sverigeresor.se.
”- När vi har kontaktat företag och destinationer är det många som har uttryckt behovet av en resemässa. Visserligen finns det nischade mässor med fokus på vildmark, fiske, seniorer eller båtliv, men alla passar inte in där”, fortsätter han.
Årets mässa har närmare hundra utställare och nästa år är målet att dubbla det antalet. Målsättningen när det gäller antalet besökare är 100.000. Man erbjuder musik, tävlingar, hantverk, båtar, mat och dryck samt olika aktiviteter för alla såsom hinderbana, paddla, gå på lina, ishockey och fotboll. Det finns till och med en konsthall där man samlar hantverk, konst och fotografi, för en levande skärgård. Här visas verk av och med människorna som verkar där.
På scenen uppträder ett flertal liveartister. Eventområdet sträcker sig längs hela kajen från Aquaria till Junibacken.
”- Vi ser fram emot fyra dagar fyllda med aktiviteter för alla åldrar, mat för alla smaker och kulturutbud för alla intressen. Samarbete med Djurgårdens IF, Skärgårdsstiftelsen, Taubesällskapet och Djurgårdsförvaltningen bland andra samarbetspartners bäddar för en fest i dagarna fyra”, säger Bisse Alm, projektledare för Sverigedagarna.
Resemässa fortsätter nästa år
Nästa år utökas mässan rejält med en resemässa fokuserad på det breda utbud av destinationer, upplevelser och attraktioner Sverige har att erbjuda – året om.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Sverigedagarna
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-