-
Äntligen en resemässa i Stockholm!
Sverige har fått en ny resemässa. I maj 2018 kommer den etablerade utomhusmässan Sverigedagarna på Djurgården i Stockholm (tidigare Skärgårdsmässan) att utökas med ett stort område. Mässan kommer att ha fokus på resor i Sverige. Mässan genomförs i samarbete med Sverigeresor.se. Sverigeresor.se är en söktjänst som samlar hela det svenska turismutbudet och publicerar Semestertips, en tryckt inspirationsbilaga med samma fokus.
Redan på årets upplaga av Sverigedagarna kommande långhelg (25-28 maj) kommer det att finnas en mindre resedel med flera svenska destinationer och reseföretag. Bland annat kan man träffa Inlandsbanan, Heart of Lapland, Höga Kusten, Visit Umeå och Triangelresor.
”- Det märks verkligen att det finns en efterfrågan från svenska destinationer och besöksnäringsföretag på en mötesplats där man kan möta den vanliga reseintresserade Stockholmaren”, säger Jakob Norrby från Sverigeresor.se.
”- När vi har kontaktat företag och destinationer är det många som har uttryckt behovet av en resemässa. Visserligen finns det nischade mässor med fokus på vildmark, fiske, seniorer eller båtliv, men alla passar inte in där”, fortsätter han.
Årets mässa har närmare hundra utställare och nästa år är målet att dubbla det antalet. Målsättningen när det gäller antalet besökare är 100.000. Man erbjuder musik, tävlingar, hantverk, båtar, mat och dryck samt olika aktiviteter för alla såsom hinderbana, paddla, gå på lina, ishockey och fotboll. Det finns till och med en konsthall där man samlar hantverk, konst och fotografi, för en levande skärgård. Här visas verk av och med människorna som verkar där.
På scenen uppträder ett flertal liveartister. Eventområdet sträcker sig längs hela kajen från Aquaria till Junibacken.
”- Vi ser fram emot fyra dagar fyllda med aktiviteter för alla åldrar, mat för alla smaker och kulturutbud för alla intressen. Samarbete med Djurgårdens IF, Skärgårdsstiftelsen, Taubesällskapet och Djurgårdsförvaltningen bland andra samarbetspartners bäddar för en fest i dagarna fyra”, säger Bisse Alm, projektledare för Sverigedagarna.
Resemässa fortsätter nästa år
Nästa år utökas mässan rejält med en resemässa fokuserad på det breda utbud av destinationer, upplevelser och attraktioner Sverige har att erbjuda – året om.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Sverigedagarna
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-