-
Äntligen en resemässa i Stockholm!
Sverige har fått en ny resemässa. I maj 2018 kommer den etablerade utomhusmässan Sverigedagarna på Djurgården i Stockholm (tidigare Skärgårdsmässan) att utökas med ett stort område. Mässan kommer att ha fokus på resor i Sverige. Mässan genomförs i samarbete med Sverigeresor.se. Sverigeresor.se är en söktjänst som samlar hela det svenska turismutbudet och publicerar Semestertips, en tryckt inspirationsbilaga med samma fokus.
Redan på årets upplaga av Sverigedagarna kommande långhelg (25-28 maj) kommer det att finnas en mindre resedel med flera svenska destinationer och reseföretag. Bland annat kan man träffa Inlandsbanan, Heart of Lapland, Höga Kusten, Visit Umeå och Triangelresor.
”- Det märks verkligen att det finns en efterfrågan från svenska destinationer och besöksnäringsföretag på en mötesplats där man kan möta den vanliga reseintresserade Stockholmaren”, säger Jakob Norrby från Sverigeresor.se.
”- När vi har kontaktat företag och destinationer är det många som har uttryckt behovet av en resemässa. Visserligen finns det nischade mässor med fokus på vildmark, fiske, seniorer eller båtliv, men alla passar inte in där”, fortsätter han.
Årets mässa har närmare hundra utställare och nästa år är målet att dubbla det antalet. Målsättningen när det gäller antalet besökare är 100.000. Man erbjuder musik, tävlingar, hantverk, båtar, mat och dryck samt olika aktiviteter för alla såsom hinderbana, paddla, gå på lina, ishockey och fotboll. Det finns till och med en konsthall där man samlar hantverk, konst och fotografi, för en levande skärgård. Här visas verk av och med människorna som verkar där.
På scenen uppträder ett flertal liveartister. Eventområdet sträcker sig längs hela kajen från Aquaria till Junibacken.
”- Vi ser fram emot fyra dagar fyllda med aktiviteter för alla åldrar, mat för alla smaker och kulturutbud för alla intressen. Samarbete med Djurgårdens IF, Skärgårdsstiftelsen, Taubesällskapet och Djurgårdsförvaltningen bland andra samarbetspartners bäddar för en fest i dagarna fyra”, säger Bisse Alm, projektledare för Sverigedagarna.
Resemässa fortsätter nästa år
Nästa år utökas mässan rejält med en resemässa fokuserad på det breda utbud av destinationer, upplevelser och attraktioner Sverige har att erbjuda – året om.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Sverigedagarna
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-