-
Ökad omsättning men färre besökare för nöjespark
Sommaren 2017 var inte en solig sommar. När det är mycket regn och moln så tycks svenskarna välja bort besöket till en nöjespark. Detta kan man konstatera när man läser besökssiffror för nöjesparken Liseberg i Göteborg.
Hög omsättning i nöjesparken
Omsättningen för Lisebergs sommarsäsong var hög – 835 miljoner kronor (10 miljoner kronor mer än under 2016) Besökarna spenderade mer pengar per person än förut.
Instabilt väder – då sviker nöjesparksgästerna
Liseberg tog emot 2.175.000 besökare under sommarsäsongen 2017. Samma tid år 2016 var siffran 2.208.000 besökare.
En del av minskningen kan förklaras med att sommaren 2017 var ovanlig instabil men det är inte hela sanningen. Lisebergs sommarsäsong var också några dagar kortare än tidigare säsonger.
”- Våra högsäsongsveckor var lika starka som vanligt, medan det kalla och instabila vädret påverkade besökssiffrorna negativt i juni, augusti och september”, säger Andreas Andersen, Vd på Liseberg. ”- Vi hade helt enkelt högre förväntningar för sommarsäsongen”.
Ny åkattraktion och utställning lockade extra
Åkattraktionen Loke lockade 500.000 besökare under säsongen och den tillfälliga utställningen om Håkan Hellström, Klubbland, kom att besökas av 35.000 gäster.
Under sommaren 2017 bjöd man också på fler konserter än någonsin, 25 stycken. Man beräknar att man tagit emot 225.000 konsertbesökare – den högsta publiksiffran på många år.
”- Konserterna är ett tydligt exempel på det jag är mest stolt över med Liseberg – att vi kan erbjuda ett enormt brett utbud för många gästgrupper under en lång tid”, säger Andreas Andersen.
Följer upp med Halloween
Liseberg valde att stänga parken för sommarsäsongen några dagar tidigare än förut för att istället hålla öppet på Halloween. Fredagen den 13 oktober slår parkens grindar upp igen – men då till en park som full av läskigheter.
”- Halloween har de senaste åren varit ett fantastiskt uppskattat evenemang under oktober månad”, säger Andreas Andersen. Han fortsätter: ”- Vi vill bygga vidare på denna succé, och har därför valt att förkorta sommarsäsongen för att kunna förlänga Halloween på Liseberg”.
Källa: Liseberg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Liseberg
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-