-
Ökad omsättning men färre besökare för nöjespark
Sommaren 2017 var inte en solig sommar. När det är mycket regn och moln så tycks svenskarna välja bort besöket till en nöjespark. Detta kan man konstatera när man läser besökssiffror för nöjesparken Liseberg i Göteborg.
Hög omsättning i nöjesparken
Omsättningen för Lisebergs sommarsäsong var hög – 835 miljoner kronor (10 miljoner kronor mer än under 2016) Besökarna spenderade mer pengar per person än förut.
Instabilt väder – då sviker nöjesparksgästerna
Liseberg tog emot 2.175.000 besökare under sommarsäsongen 2017. Samma tid år 2016 var siffran 2.208.000 besökare.
En del av minskningen kan förklaras med att sommaren 2017 var ovanlig instabil men det är inte hela sanningen. Lisebergs sommarsäsong var också några dagar kortare än tidigare säsonger.
”- Våra högsäsongsveckor var lika starka som vanligt, medan det kalla och instabila vädret påverkade besökssiffrorna negativt i juni, augusti och september”, säger Andreas Andersen, Vd på Liseberg. ”- Vi hade helt enkelt högre förväntningar för sommarsäsongen”.
Ny åkattraktion och utställning lockade extra
Åkattraktionen Loke lockade 500.000 besökare under säsongen och den tillfälliga utställningen om Håkan Hellström, Klubbland, kom att besökas av 35.000 gäster.
Under sommaren 2017 bjöd man också på fler konserter än någonsin, 25 stycken. Man beräknar att man tagit emot 225.000 konsertbesökare – den högsta publiksiffran på många år.
”- Konserterna är ett tydligt exempel på det jag är mest stolt över med Liseberg – att vi kan erbjuda ett enormt brett utbud för många gästgrupper under en lång tid”, säger Andreas Andersen.
Följer upp med Halloween
Liseberg valde att stänga parken för sommarsäsongen några dagar tidigare än förut för att istället hålla öppet på Halloween. Fredagen den 13 oktober slår parkens grindar upp igen – men då till en park som full av läskigheter.
”- Halloween har de senaste åren varit ett fantastiskt uppskattat evenemang under oktober månad”, säger Andreas Andersen. Han fortsätter: ”- Vi vill bygga vidare på denna succé, och har därför valt att förkorta sommarsäsongen för att kunna förlänga Halloween på Liseberg”.
Källa: Liseberg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Liseberg
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-