-
KFC slår sig in på den svenska restaurangmarknaden
Korvkioskernas tid är förbi och istället har hamburgerhaken tagit över marknaden. Men nu kommer en utmanare – snabbmatskedjan Kentucky fried chicken (KFC) storsatsar i Sverige. De slår sig därmed in på den svenska restaurangmarknaden på allvar.
KFC öppnade sin första restaurang i Sverige i november 2017. Idag finns två restauranger i Malmö, en i Västerås, en i Karlstad och en i Göteborg.
I satsningen ligger en plan på att bygga minst trettio nya restauranger i Sverige inom en femårsperiod. Byggen av restauranger pågår i Lund, Bromma Blocks (köpcentrum i Stockholm) och i Nyköping.
För att slå sig in på restaurangmarknaden för en snabbmatskedja gäller det bland annat att synas på sociala medier. KFC fokuserar mycket på att arbeta med att nå ut via digitala medier. Bolaget skall anlita både en reklambyrå och en mediabyrå inom det kommande året.
En global aktör på restaurangmarknaden
KFC, Kentucky fried chicken, är en stor aktör på den globala restaurangmarknaden. Kedjan ger både arbetstillfällen för många ungdomar och gästerna är till stor del ungdomar. För att bli anställd på KFC måste man vara servicesinnad och stresstålig.Yrkestitlarna hos KFC är kock, arbetsledare, biträdande restaurangchef och restaurangchef.
KFC-restaurangerna serverar snabbmat med kyckling i fokus. Kycklingen är handpanerad, i bra kvalité och tillagad på plats i restaurangen. Receptet är hemligt men innehåller enligt uppgift elva olika kryddor. Man erbjuder även mat för hemleverans.
Källa: KFC, Kentucky Fried Chicken
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: KFC
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-