-
Många duktiga svenska besöksnäringsföretag prisade på gala
På måndagskvällen delades årets Grand Travel Awards ut till många duktiga svenska besöksnäringsföretag (och ett antal internationella). Prisutdelningen leddes av komikern Henrik Hjelt som höll även publiken och dem som inte vann, på gott humör.
Detta var (de svenska) vinnarna:
Vinnare av Ekoturismpriset blev Mörrums Kronolaxfiske med följande motivering:
”Lax och havsöring lockar tusentals sportfiskare till Blekinge. Genom att värna och vårda en naturlig resurs skapar Mörrums Kronolaxfiske arbetstillfällen och ekonomiska mervärden till gagn för bygden. Turismintäkter som i sin tur återinvesteras i Mörrumsån och på så vis stärker naturskydd och biologisk mångfald.”Bästa hotellkedja Sverige blev Nordic Choice Hotels (för åttonde året i rad). Motiveringen var:
”Med starka varumärken passar kedjan alla, oavsett plånbok. Bra support och fantastisk frukost. De tar också ett stort socialt ansvar i samhället vilket ligger i tiden.”Bästa enskilda hotell i Sverige blev Haymarket by Scandic i konkurrens med bland andra Lilla hotellet i Nora, Orbaden Spa, Dorsia Hotel och Copperhill Mountain Lodge. Att det blev Haymarket var för att:
”Ett snyggt hotell i tiden och ett coolt tema och med grönt tänk. Mycket bra frukost.”Bästa transport inrikes tog SAS hem igen. Dock tog man inte trippeln i år heller (Europa tog man men Interkontinentalt knep Emirates). Motivering:
”Bra service, hög punktlighet och stort kundansvar. De jobbar ständigt med att förbättra kundupplevelsen genom förnyad teknologi. Extra plus för en bra agentsida som alltid är uppdaterad”Bästa biluthyrare blev Hertz, igen (sjätte året i rad)! Med den motiveringen verkar det inte ha varit mycket att tveka om:
”Mycket bra bilpark av hög kvalitet. Bra lojalitetsprogram och hjälpsam personal. Utbudet av elbilar är stort.”Bästa rederi blev Birka Cruises. Inte minst för att man tänker utanför (den trekantiga) boxen (=Ålands hav/Finska viken-triangeln). Eller som motiveringen uttrycker det:
”Hittar ständigt nya koncept. Långkryssningarna under sommaren har blivit en succé.”Nyinstiftat hållbarhetspris
Årets hållbarhetspris (nyinstiftat) gick, kanske inte så förvånande, till Nordic Choice Hotels med motiveringen:
”Har under lång tid arbetet för ökad hållbarhet. Under We Care driver företaget flera hållbarhetsprojekt som lett till minskat matsvinn, minskad energiförbrukning och ökad mångfald. Genom EAT har Nordic Choice Hotels varit delaktig i att skapa en global agendasättare inom hälsa, mat och hållbarhet.”Turismnytt.se gratulerar självfallet alla välförtjänta vinnare och tackar branschkollegan Travel News för ett bra arbete och ett trevligt arrangemang!
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Anders Hammarström, Penny Lane Communication
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-