-
Så ser svenskarnas turistresor ut
Svenskarnas turistresor ökar. Det visar Tillväxtverkets senaste undersökning om svenskars resande. I studien har man jämfört resande över tid och genomfört olika mätningar.Studien visar att svenskarna reser allt mer. Studien avslöjar vart svenskarna reser, hur de reser, hur de bor, varför de reser, vilka de reser med, hur länge de är bortresta och hur mycket de spenderar.Så mycket reser svenskarna
Resultatet av undersökningen om befolkningens turistresor visar att svenskarna reser allt oftare. Och alltfler väljer att övernatta under resan.
Hit reser svenskarna
Svenskarnas resor till utlandet har ökat. Varför vill de inte stanna kvar i Sverige på semestern? Kanske det beror på vädret? Det är den privata turismen som ökar mest och kanske reser man bort för att det kostar mycket mer att semestra i Sverige än till exempel Spanien?Var fjärde resa med övernattning utrikes går till våra grannländer Norge, Danmark och Finland.Inrikes väljer svenskarna att resa till:- Stockholm (20%)
- Skåne (10%)
- Norrbotten (4%).
Så länge reser vi
Den genomsnittliga fritidsresan i Sverige är tre övernattningar. När vi reser utomlands är genomsnittet 8-9 nätter. Affärsresor utomlands är i genomsnitt 4 nätter.
Så ofta reser vi
Svenskarna och danskarna reser som privatperson 5-6 gånger per år medan finländarna gör 7 resor med övernattningar per år. De flesta resor görs inrikes.Sverige tar emot allt fler utländska besökare
Undersökningen visar att Sverige tar emot allt fler utländska besökare. Turister från länder som ligger långt bort från Sverige ökar.Så reser vi
När svenskarna väljer transportmedel så är bil och flyg de mest förekommande. När resan sker inrikes väljer vi oftast bilen eller motorcykeln medan man väljer flyget när man ska åka utomlands.
Därför reser svenskarna
De vanligaste reseanledningarna är att besöka släkt och vänner och åka på affärsresa. Fler svenskar reser mer på sin fritid än via jobbet, var femte resa är en affärsresa.
Då reser svenskarna
Flest flerdagsresor som turister reser svenskarna under juli månad. Under övriga året är resandet ganska jämt fördelat. Man gör sällan fler än två övernattningsresor under en enskild månad.
Så mycket spenderar vi under resan
Det är svårt att räkna ut hur mycket svenskarna spenderar på sin semester. Men det man kan se är att allt fler väljer att lägga alltmer på sina resor. I undersökningen kan man dock utläsa att affärsresenärerna spenderar allt mindre när de reser. En anledning till det är att det är svårare för dem att räkna ut vad de spenderar själva och vad arbetsgivarens kostnader.
Svensken spenderar cirka 1.500 kronor per dygn under sin semester. Då räknar man in kostnader för transport, mat, nöjen etc. När man läser undersökningen ser man att svensken betalar mer för sin utlandsresa är inrikesresa – och den siffran har ökat under de senaste åren.
När det gäller flerdagsresor i Sverige så ser man att det blir alltmer populärt. Utgifterna för dessa resor har stigit de senaste åren.
Tillväxtverket – nationellt ansvarig
Tillväxtverket är nationellt ansvarig för att ta fram statistik om turismresandet som den svenska befolkningen gör inom Sverige och utrikes. Myndigheten köper statistiktjänster av SCB, Statistiska Centralbyrån.Hela studien ”Svenskars resor” laddar nu ned på Tillväxtverkets hemsida. Klicka här!
Källa: Tillväxtverket
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Tillväxtverket
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
SkiStar går in i vintersäsongen med ett rekordstort intresse för jul- och nyårsresor till fjällen. Den gynnsamma...
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Nu är det klart att Johanna Hemming från och med den 1 mars 2026 blir ny vd för destinationsbolaget Visi...
-
-
Gästbloggare
-