-
Charterflyget håller Dalaflyget levande – Frågan om flygtrafiken i Dalarna
Dalaflyget är detsamma som flygplatserna Dala Airport i Borlänge och Mora flygplats. Enligt Flygtorget har de problem med att lösa hur verksamheten ska gå vidare efter att linjetrafiken till båda flygplatserna upphörde under 2018. Chartertrafik håller flygplatserna igång, men Mora flygplats längtar efter trafikplikt.
Chartertrafik håller flygplatserna igång
Dala Airport riktar sin tillit till chartertrafiken som går året runt och håller flygplatsen levande. Det gör också att flygplatsen kan vara öppen för exempelvis sjuktransporter och brandflyg.
Mora flygplats satsar bland annat på hockeycharter för att livnära flygplatsen. Men det finns ambitioner från flygplatsledningen och politiker i Dalarna att så snart som möjligt få möjligheten att upphandla trafik, enligt Flygtorget. Men i nuläget har de inte fått någon trafikplikt och det är inte aktuellt heller enligt Trafikverket. Men ledningen för Dalaflyget tänker kämpa trots motgångarna. Trafikplikt till Mora behövs för att säkra framtiden för flygplatsen.
“Det är riktigt att vi i dagsläget inte har fått någon trafikplikt. Men nu när vi äntligen har en regering på plats kan vi fortsätta att trycka på. Får vi gehör, som till exempel Kramfors och Torsby lyckats med, kan regeringen göra ett ingripande och då starta en särskild upphandling.” Säger VD, Anders Mjöberg.
Låst läge för frågan om flygtrafiken i Dalarna
Frågan om flygtrafiken i Dalarna är relativt låst på grund av olika faktorer enligt Flygtorgets information. Miljöpartiet säger kategoriskt nej till att satsa på Dalaflyget trots att miljöpåverkan i området har ökat sedan flygtrafiken försvann förra året. Vissa anser att den nya konkurrerande flygplatsen i Sälen är för nära Mora. Till viss del är det en konkurrent, men inte alls i den stora utsträckningen som många tror.
“Nej, de är en utpräglad charterflygplats med i första hand skidresenärer. De säger också att de är beroende av Mora som en flygplats med linjetrafik, så vi är mer av komplement till varandra.” Säger Anders Mjöberg.
Läs Flygtorgets artikel om Dalaflyget här
- Text: Flygtorget & Isa Mörk
- Foto: Dalaflyget
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
3 svar till “Charterflyget håller Dalaflyget levande – Frågan om flygtrafiken i Dalarna”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-
Det är cyniskt att agera för flyg till Mora och Sälen när det talas om att vi ska flyga mindre. Det går det en högklassig järnväg till Mora från Borlänge, d.s.k. Siljansbanan.
Det är bättre att rusta upp Sälenbanan som redan finns.
Politiker hymlar när de talar om hur vi ska värna miljön för att i nästa stund satsa på flyg.
Hej Christer
Det kan säkert ligga en del i det du säger om att det finns förutsättningar för bra tågtrafik, men det ena kanske inte utesluter det andra. Det finns vissa fall där flyg är ett bättre alternativ och med bioflygbränsle blir miljöpåverkan avsevärt mindre från flyget. Snart finns kanske också elflyg och då ser det betydligt bättre ut i jämförelsen. Det som ju vore bra med flygplats i drift i Mora (och kanske i synnerhet Sälen) är att den då kan användas för ambulansflyg. Nämnas bör också att möjligheten att ta emot ankommande charterflyg, som är det som vi i första hand pratar om här, är ett bra tillskott till besöksnäringen i området. De besökarna, huvudsakligen från Storbritannien om jag är rätt underrättad, har något svårare att välja tåg istället om man ska vara realistisk.
Det här behöver kreativt att göras för att dra nytta av det strategiska läget.
1. Stationera ett permanent brandflyg på någon av flygplatserna, modell större, Jet med kapacitet min 20 ton vatten.
Arbeta fram ett koncept från grunden, kommer serva hela Sverige. Årsavgift, Förs. bolag, MSB/staten kommer betala.
Vi har ju ett försvar som kostar mångmiljardbelopp varje år trots att vi inte haft krig på över 200 år, ska vi inte ha ett eget brandflyg på stand by som kan rycka ut omedelbart och FÖRHINDRA KATASTROFER och inte komma efter flera veckor? man skyddar enorma arealer av skog att förintas och sparar samtidigt mång miljard belopp.100 % kommer Svensk skog och även andra Nordiska länders skog att brinna i sommar.
Skogsbränderna har redan börjat på södra halvklotet nu i Nya Zealand.
2. Utveckla air cargo verksamhet, lyft över flygbolag som opererar i närliggande länder och på dyra Arlanda. Marknaden för godset är ju här i Sverige, både ut och in.
3. Nytänkande i inrikesflyget, med flera förbindelser på längden och tvären.