-
Sju mötestrender för besöksnäringsföretag att inspireras av
Artificiell intelligens och automatisering växer explosionsartat och går från vision till verklighet. Som en konsekvens av det kommer det som inte kan digitaliseras – det personliga mötet – att bli än mer eftertraktat framöver. I sin trendrapport för 2019 har Svenska Möten tagit fram sju mötestrender att ha ögonen på i år. De är främst riktade till mötesanläggningar men det finns säkert en del för alla i besöksnäringen att ta till sig av.
”Vi ser att brännheta frågor som klimatet och integration har haft stor inverkan på mötesbranschen.” Säger Sylvia Nylin, VD på Svenska Möten, som en kommentar till rapporten.
1. Ledare sökes
Alla företag måste vara beredda på att ta ett synligt samhällsledarskap, eller bli utkonkurrerade. Det finns en hög förväntan (64%) att chefer proaktivt vidtar åtgärder innan lagstiftare gör det och hela 81% av svenskarna anser att VD:ar bör hållas ansvariga för sin miljöpåverkan. För mötesbranschen innebär det att anläggningar måste bevisa hur de proaktivt arbetar för ökad hållbarhet t.ex. genom Svanenmärkning, rådgivning till mötesköpare för hållbara möten, miljövänliga transporter och vegetariska menyer.2. Klimatbudgetering
Medvetenheten om vår överkonsumtion på klimatets bekostnad är stor, och likt en ekonomisk budget efterfrågas sätt att mäta sin miljöpåverkan. Vinnarna i branschen blir de som minskar sin klimatpåverkan (klimatkompensation är näst bäst) och erbjuder gästen val för miljön. Hur ser er klimatpåverkan ut per gäst? Går den att minska? Varför inte ange klimatavtryck på menyn och redovisa vilket klimatavtryck aktiviteter som erbjuds har?3. Komma bort
Högt förändringstryck från digitalisering, klimatångest, stress och polarisering leder till ett behov av en mental paus. Att komma bort innebär dock inte att resa utomlands, nej, det kan ligga runt hörnet så länge mötesupplevelsen ger en känsla av en annan värld. 19% (+5%) av mötesköpare uppger att ”komma bort” är viktigast, samtidigt minskar vikten av lättillgänglighet, restid och bra kommunikationer i motsvarande grad.4. Reningsbadet
Hälsotrenden får större genomslag inom mötesbranschen. 1. Tarmflorevänlig mat, fermenterad mat etc. 2. Alkoholfria alternativ, som kombucha eller alkoholfri gin/drinkar. Efterfrågan har ökat med 25% sedan 2017. 3. Biofilisk design, vi känner oss 15% fräschare och jobbar bättre omgiven av växter. 4. Vetenskapligt beprövade hälsoupplevelser som ”skogsbad”, vi ser också en dubblering i efterfrågan på konferenser med träning och hälsa liksom för spa och rekreation.5. De mötesmedvetna
Digitalisering och nya generationers förväntningar driver på behovet av att nyttja tiden väl. Efter år av slösmöten vänder trenden sakta, fler personer på ledningsnivå än någonsin är nu engagerade i bolagens möten. För mötesbranschen blir kvalificerad rådgivning allt viktigare i takt med att kraven höjs, t.ex. kunskaper om specialiserade mötesformer såsom innovationsmöten och relationsskapande möten.6. Talanginnovation
Kompetensbrist i kombination med hållbarhetstrenden har lett till efterfrågan på social hållbarhet. De flesta branscher är dåliga på att anställa personal med utländsk bakgrund, här ligger mötesbranschen i framkant. 27% av de som går från arbetslöshet till arbete i besöksnäringen kommer från Afrika eller Asien, störst andel av alla branscher i Sverige. Vinnarna är de mötesanläggningar som tar det ett steg längre och t.ex. anlitar språkhjälp för att rekrytera och integrera nysvenskar i verksamheten. Vinsterna kring ömsesidigt lärande och kulturutbyte ger en ny syn på rekrytering med mer fokus på drivkrafter och egenskaper än formell kompetens.7. Självstyrning
Självledarskap och självstyrande organisationer blir allt mer attraktivt. I dagens snabbföränderliga samhälle ritas helt nya spelplaner upp och vi ser en ökad efterfrågan på självutvecklingskurser och självorganisering, något som präglar teman kring konferenser och föreläsningar. Men också vikten av att företag verksamma i mötesbranschen själva tar till sig detta arbetssätt för att attrahera och behålla kompetent personal och nå maximal utväxling i sin verksamhet.Källor
1. Ledare sökes: Edelman Trust Barometer 2018, Dagens Analys.
2. Klimatbudgetering: WWF.
3. Komma bort: Svensk Konferens & Mötesbarometer 2018.
4. Reningsbadet: Kairos Future, Coop 2017.
5. De mötesmedvetna: Intervju Micke Darmell, Marianne Heidenberg/Svenska Möten, Gr8Meetings, statistik Möteskulturdagen 2018.
6. Talanginnovation: HUI 2018, Högbo Brukshotell, Nääs Fabriker, Yasuragi.
7. Självstyrning: Great Place to Work.- Text: Svenska Möten
- Foto: Svenska Möten
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-