-
SAS satsning på koldioxidkompensation har lyckats bra
För ett år sedan var SAS först ut med att inkludera koldioxidkompensation i samtliga ungdomsbiljetter. Initiativet är en del i bolagets stora omställningsarbete mot ett mer hållbart resande. Satsningen har fallit väl ut och ett ökat antal ungdomar har valt att resa med flygbolaget under den gångna tolvmånadersperioden april 2018 till och med mars 2019.
Totalt har 1,5 miljoner ungdomsbiljetter koldioxidkompenserats under de första tolv månaderna. Det innebär alltså att fem procent fler ungdomsbiljetter har sålts den aktuella tolvmånadersperioden jämfört med perioden före. Det är ett glädjande besked för bolaget.
Aldrig varit mer aktuellt än nu med hållbart resande
SAS hållbarhetschef, Lars Andersen Resare, tycker det är väldigt bra att ungdomar vill fortsätta resa för att få inspiration eller inspirera andra och därmed bidra till en god samhällsutveckling. Enligt Resare har det aldrig varit mer aktuellt än nu med ett genomtänkt och mer hållbart resande. Flygbolaget ser en ökad efterfrågan bland sina resenärer, speciellt de yngre, att göra ett aktivt val och det var därför de valde att göra den här investeringen.
SAS erbjuder sedan april 2018 ungdomsbiljetter inklusive koldioxidkompensation till resande från 12 år upp till 25 år. Sedan 1 februari koldioxidkompenseras även alla EuroBonus medlemmars resor med bolaget.
Koldioxidkompensation är en lösning som används efter att utsläppen reducerats så mycket som möjligt med dagens teknik från flygbolagets egen verksamhet.
- Text: SAS
- Foto: SAS
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
-
Gästbloggare
-