-
SAS satsning på koldioxidkompensation har lyckats bra
För ett år sedan var SAS först ut med att inkludera koldioxidkompensation i samtliga ungdomsbiljetter. Initiativet är en del i bolagets stora omställningsarbete mot ett mer hållbart resande. Satsningen har fallit väl ut och ett ökat antal ungdomar har valt att resa med flygbolaget under den gångna tolvmånadersperioden april 2018 till och med mars 2019.
Totalt har 1,5 miljoner ungdomsbiljetter koldioxidkompenserats under de första tolv månaderna. Det innebär alltså att fem procent fler ungdomsbiljetter har sålts den aktuella tolvmånadersperioden jämfört med perioden före. Det är ett glädjande besked för bolaget.
Aldrig varit mer aktuellt än nu med hållbart resande
SAS hållbarhetschef, Lars Andersen Resare, tycker det är väldigt bra att ungdomar vill fortsätta resa för att få inspiration eller inspirera andra och därmed bidra till en god samhällsutveckling. Enligt Resare har det aldrig varit mer aktuellt än nu med ett genomtänkt och mer hållbart resande. Flygbolaget ser en ökad efterfrågan bland sina resenärer, speciellt de yngre, att göra ett aktivt val och det var därför de valde att göra den här investeringen.
SAS erbjuder sedan april 2018 ungdomsbiljetter inklusive koldioxidkompensation till resande från 12 år upp till 25 år. Sedan 1 februari koldioxidkompenseras även alla EuroBonus medlemmars resor med bolaget.
Koldioxidkompensation är en lösning som används efter att utsläppen reducerats så mycket som möjligt med dagens teknik från flygbolagets egen verksamhet.
- Text: SAS
- Foto: SAS
-
Modernisering av hotellets teknik – framtiden för gästfrihet
Med system som Atomize och Mews skapar man förutsättningar för både lönsamhet och bra gästupplevelser
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 2024
Mest i kategorierna Destination, Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Scandic Hotels Group betalar tillbaka skatteskuld i förtid
Scandic Hotels Group har under oktober 2024 förtidsbetalat sin utestående skatteskuld om 631 MSEK till Skatteverket.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Stöten i Sälen & Ramundberget
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong. Här ser ni vad Stöten i Sälen och Ramundberget kommer erbjuda.
-
Satsning på naturturism i Jönköping ger resultat
Jönköping arbetar för att skapa förutsättningar för naturturism. Lokala företagare knyter kontakter och paketerar gemensamma upplevelser.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på preliminär data. Oktober blev en stabil höstmånad.
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail, en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den skapar möjligheter för lokal utveckling och turism.
-
Eldsjälar prisades under Värmlands Besöksnäringsdagar
Under Värmlands Besöksnäringsdagar i Sunne den 7-8 november hyllades flera pristagare inom den värmländska besöksnäringen.
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt bedömningsverktyg, Evenemangstratten.
-
Nytt samarbete ska stärka Helsingborg som filmstad
Helsingborg och Film i Skåne ingår i ett samarbete som ska stärka staden som inspelningsplats och bidra till lokal talangutveckling.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang o...
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen och besöksnäringen har de senaste 25 åren varit en av Sveriges snabbast växande näringar. De bygger defi...
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail – en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den ska fö...
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt ...
-
-
Gästbloggare
-