-
Fortsatt tillväxt för Parks and Resorts trots värmen 2018
I dagarna skickar nöjesparkskoncernen Parks and Resorts in sitt bokslut för 2018. Trots en rekordvarm sommar, som slog hårt mot vissa besöksmål, kan Parks and Resorts redovisa ett omsättningsrekord med en ökning på 2 % jämfört med 2017, där både Skara Sommarland och Furuvik slog besöksrekord.
Skara Sommarland och Furuvik slog besöksrekord
Nöjesparkskoncernen Parks and Resorts, där Gröna Lund, Kolmården, Skara Sommarland och Furuvik ingår, redovisar en rekordomsättning 2018. Omsättningen landade på totalt 1,33 miljarder kronor vilket är en ökning med 2 % jämfört med 2017.
Rörelseresultatet sjönk från 95 miljoner kronor (2017) till 55 miljoner kronor 2018, vilket framför allt är en effekt av färre gäster på Kolmården och Gröna Lund under julimånad, då ett ihållande högtryck infann sig. Men om Kolmården och Gröna Lund tappade besökare på grund av värmen, gynnades istället Skara Sommarland och Furuvik, som båda slog besöksrekord.
”Efter den rekordvarma sommaren blev vi lite oroliga. Bara Gröna Lund tappade 80 000 besökare under juli månad, något som i praktiken är omöjligt att hämta tillbaka. Men tack vare en ökning av besökare hos Skara Sommarland och Furuvik som båda har badmöjligheter, samt en otroligt stark Halloween-säsong för Gröna Lund, Kolmården och Furuvik, lyckas vi landa i det bästa året någonsin omsättningsmässigt.” Säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.
Ekonomiskt resultat per park
GRÖNA LUND
Antalet gäster under året uppgick till 1 % under fjolårets besöksrekord. Gröna Lunds omsättning uppgick till 671,3 (667,0) mkr, vilket är ett omsättningsrekord och en ökning med 1 % mot föregående år.KOLMÅRDEN OCH VILDMARKSHOTELLET
Antalet gäster blev en minskning med 14 % mot föregående år. Omsättningen uppgick totalt till 360,2 (404,8) mkr vilket är en minskning med 11 %.SKARA SOMMARLAND
Skara Sommarland ökade besökstalen med 19 %. Omsättningen uppgick till 132,0 (103,5) mkr, vilket är ett omsättningsrekord och en ökning med 28 %.FURUVIK
Antalet gäster uppgick till 342 466 (304 130) vilket blev en ökning med 13 % i jämförelse med 2017. Omsättningen uppgick till 142,4 (111,1) mkr, vilket är en ökning med 28 %.- Text: Parks and Resorts
- Foto: Skara Sommarland
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-