-
7 av 10 svenskar planerar att semestra i Sverige i år
I år drömmer vi om en semester på hemmaplan. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Fler än 7 av 10 svenskar planerar att semestra i Sverige i år.
Årets semester närmar sig då sommarvärmen sveper in. Snart är det dags att packa resväskan för många. Enligt Novus undersökning planerar dock 72 procent av svenskarna att semestra i Sverige i år.
“Jag är säker på att förra årets fantastiska väder påverkar hur vi planerar årets semester. Det är också lätt att kasta om sina planer och vara spontan när man tänker stanna inom landets gränser.” Säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.
I åldersgruppen 30-49 år är siffran högre
30-49 åringar svarar i högre utsträckning att de planerar att semestra i Sverige i år (81 procent). Av dem med en hushållsinkomst mellan 400 tkr-599 tkr planerar fler än genomsnittet att stanna i Sverige (79 procent).
“Undersökningen visade även att vi vill ha lugn och ro på semestern och då kan en semester hemma i Sverige kännas enklare än en resa utomlands. Dessutom är det mycket billigare.” Säger Torbjörn Fredman
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten.
Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.
- Text: NOVASOL
- Foto: NOVASOL
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-