-
Frukost om vad som är på G inom besöksnäringen i Stockholm
Förra veckan bjöd Visit Stockholm in till en frukost för att visa vad som är på gång hos aktörerna i staden och regionen och Turismnytt var där.
Kreativiteten är kärnan i Stockholms DNA
Caroline Strand, VD för Visit Stockholm, kunde bland annat berätta att staden börjar förstå att besöksnäringen är viktig. Besöksnäringen är nämligen inte bara de besökare som kommer utan driver också intresset för Stockholm och ger en möjlighet att visa upp Stockholms unika DNA. Kärnan i det är kreativiteten – det kreativa kapitalet som finns här. Här vill Visit Stockholm tillsammans med Business Region Stockholm hjälpa näringen med det man inte själva klarar av. Detta kommer man att satsa på framöver. Något som betyder mycket för en stad, som likt Stockholm inte ligger helt centralt i de kluster där befolkning och företag finns i ett globalt perspektiv, är direktlinjer med flyg till stora och viktiga metropoler. Därför är det man ser som viktigast för stadens utveckling att få en direktlinje från(/till) Japan.
Nyttan med att attrahera filminspelningar
Vi fick också höra Mia Uddgren, Stockholms filmkommissionär som berättade om vad en sådan gör och om nyttan med att aktivt jobba med att attrahera filminspelningar till en stad. Hur det påverkar och positionerar destinationen. Som exempel har den hyllade serien Chernobyl ökat resandet till Tjernobyl med 50% och Storbritannien omsätter filmturismen 6 miljarder (kronor). För en stad eller destination att vara Film Friendly innebär inte bara bra marknadsföring utan medför också direkt spendering och arbetstillfällen. Inspelningen av The girl with the dragon tattoo i Stockholm för några år sedan omsatte exempelvis 350 miljoner.
Filmkommissionärens roll i detta är att vara en länk mellan olika inblandade inom produktionen och aktörer och berörda på platsen. En annan viktig roll är som ”möjliggörare” vilket innefattar mycket koordinering, kontakt med polis och myndigheter, få olika tillstånd och informera. Dessutom ingår att marknadsföra Stockholm som inspelningsplats, alltså få hit de olika produktionerna. Detta är inte alldeles enkelt då det är billigare att spela in på många andra platser så vi måste vara bättre!
Mycket att tänka på om man är värd för en inspelning
Mia bjöd också på några tips på vad man ska göra och tänka på som aktör om man ska ha en inspelning hos sig. Man skall till att börja med utse en kontaktperson, man skall vara förberedd och ha tydliga regler och man kan också få stöd från Filmkommissionen så dialog med dem är en bra hjälp. Nu skapar man också ett nätverk för intresserade och berörda, Film Friendly Stockholm Network. När man fick höra uppräkningen av allt praktiskt att tänka på kändes det som en bra resurs. Man måste tänka på parkering, sophantering, toaletter, försäkringar för att bara nämna några saker.
Kultur och kreativitet som reseanledning
Per Sundin, VD för Pop House, pratade om kultur och kreativitet som reseanledning. Han berättade både om vad de gör med sina satsningar på Djurgården men också om ABBA eftersom företaget är så starkt förknippat med dem. De äger ju bland annat ABBA-museet och har Björn Ulvaeus som huvudägare, en synnerligen engagerad och aktiv sådan dessutom. Vi fick veta att ABBA omsätter mer än någonsin trots att det var 38 år sedan de slutade! Trots bara nio produktiva år och 8 album har de sålt 385 miljoner skivor och ABBA Gold är det näst mest sålda albumet i Storbritannien någonsin! Nästa kapitel i sagan om ABBA är ABBA – The Show som är en investering på en miljard och är en helt virtuell show med medlemmarna som avatarer, eller Abbatarer, i hologramform. Den kommer att ha premiär i slutet av 2021 i London (för att man får stora bidrag därifrån!).
Pop Houses ägare vill göra Djurgården till en attraktivare destination
Det Pop House gör på Djurgården bygger mycket på ägarnas genuina intresse för att göra Djurgården till mycket attraktivare destination, de gör det inte primärt för att tjäna pengar. Man kommer att göra mycket med Hasselbacken som man övertog nyligen och på Cirkus har man gjort stora investeringar, bland annat i att restaurangen skall bli riktigt bra. PÅ ABBA-museet blir nästa attraktion ABBA Arrival – en helikopterresa i ABBAs fotspår över bland annat Stockholms skärgård som man gör i VR (ni minns kanske omslaget till albumet där ABBA sitter i en helikopter).
Evenemang har bidragit till turismökning i Stockholm i sommar
Från Magnus Hessbo, projektledare för Analys och Omvärld på Visit Stockholm, fick vi bland annat veta att antalet gästnätter i Stockholms län har ökat med 3,9% januari –juli 2019 (källa: Tillväxtverket). Event som haft positiv inverkan är Longines Global Champions Tour/Stockholm Horse Week, som bidrog med en turistekonomisk omsättning på 57 miljoner, och Lollapalooza som hade en turistekonomisk omsättning på 360 miljoner. Lollapalooza är tänkt att vara ett årligen återkommande evenemang (som vi skrev om förra veckan) och har goda förutsättningar att bidra betydligt mer. Vi fick också en del spännande, men ännu inte officiell statistik, från ”Semestra i Sverige 2019” framtagen av SNDMO. Den får vi återkomma till vid ett senare tillfälle.
Magnus berättade också att det under hösten genomförs en varumärkesmätning för platsen (Stockholm) och arbetsplatsen (Stockholms stad) bland stockholmarna. Även den lär vi återkomma till för det är ju viktigt att stockholmarna ”är med på tåget” så att de är positiva till besöksnäringen och att vi förekommer de ”överturismproblem” som börjat synas även i vårt närområde.
Vi är bra på hospitality
Den avslutande panelen med Anna Gissler, VD för Invest Stockholm, och Pelle Lydmar, hotelier och ordförande i Visita Stockholm konstaterade att vi är bra på hospitality i Stockholm och Sverige. Bidrar till det gör att fin integritet och inte är så ”lättimpade” (det gör att världskändisar tycker om att vara här) men också att man kan lita på oss svenskar.
Till sist fick vi också veta att Visit Stockholm, Stockholm Business Region och Visita Stockholm kommer att jobba tajtare ihop.- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-