-
Frukost om vad som är på G inom besöksnäringen i Stockholm
Förra veckan bjöd Visit Stockholm in till en frukost för att visa vad som är på gång hos aktörerna i staden och regionen och Turismnytt var där.
Kreativiteten är kärnan i Stockholms DNA
Caroline Strand, VD för Visit Stockholm, kunde bland annat berätta att staden börjar förstå att besöksnäringen är viktig. Besöksnäringen är nämligen inte bara de besökare som kommer utan driver också intresset för Stockholm och ger en möjlighet att visa upp Stockholms unika DNA. Kärnan i det är kreativiteten – det kreativa kapitalet som finns här. Här vill Visit Stockholm tillsammans med Business Region Stockholm hjälpa näringen med det man inte själva klarar av. Detta kommer man att satsa på framöver. Något som betyder mycket för en stad, som likt Stockholm inte ligger helt centralt i de kluster där befolkning och företag finns i ett globalt perspektiv, är direktlinjer med flyg till stora och viktiga metropoler. Därför är det man ser som viktigast för stadens utveckling att få en direktlinje från(/till) Japan.
Nyttan med att attrahera filminspelningar
Vi fick också höra Mia Uddgren, Stockholms filmkommissionär som berättade om vad en sådan gör och om nyttan med att aktivt jobba med att attrahera filminspelningar till en stad. Hur det påverkar och positionerar destinationen. Som exempel har den hyllade serien Chernobyl ökat resandet till Tjernobyl med 50% och Storbritannien omsätter filmturismen 6 miljarder (kronor). För en stad eller destination att vara Film Friendly innebär inte bara bra marknadsföring utan medför också direkt spendering och arbetstillfällen. Inspelningen av The girl with the dragon tattoo i Stockholm för några år sedan omsatte exempelvis 350 miljoner.
Filmkommissionärens roll i detta är att vara en länk mellan olika inblandade inom produktionen och aktörer och berörda på platsen. En annan viktig roll är som ”möjliggörare” vilket innefattar mycket koordinering, kontakt med polis och myndigheter, få olika tillstånd och informera. Dessutom ingår att marknadsföra Stockholm som inspelningsplats, alltså få hit de olika produktionerna. Detta är inte alldeles enkelt då det är billigare att spela in på många andra platser så vi måste vara bättre!
Mycket att tänka på om man är värd för en inspelning
Mia bjöd också på några tips på vad man ska göra och tänka på som aktör om man ska ha en inspelning hos sig. Man skall till att börja med utse en kontaktperson, man skall vara förberedd och ha tydliga regler och man kan också få stöd från Filmkommissionen så dialog med dem är en bra hjälp. Nu skapar man också ett nätverk för intresserade och berörda, Film Friendly Stockholm Network. När man fick höra uppräkningen av allt praktiskt att tänka på kändes det som en bra resurs. Man måste tänka på parkering, sophantering, toaletter, försäkringar för att bara nämna några saker.
Kultur och kreativitet som reseanledning
Per Sundin, VD för Pop House, pratade om kultur och kreativitet som reseanledning. Han berättade både om vad de gör med sina satsningar på Djurgården men också om ABBA eftersom företaget är så starkt förknippat med dem. De äger ju bland annat ABBA-museet och har Björn Ulvaeus som huvudägare, en synnerligen engagerad och aktiv sådan dessutom. Vi fick veta att ABBA omsätter mer än någonsin trots att det var 38 år sedan de slutade! Trots bara nio produktiva år och 8 album har de sålt 385 miljoner skivor och ABBA Gold är det näst mest sålda albumet i Storbritannien någonsin! Nästa kapitel i sagan om ABBA är ABBA – The Show som är en investering på en miljard och är en helt virtuell show med medlemmarna som avatarer, eller Abbatarer, i hologramform. Den kommer att ha premiär i slutet av 2021 i London (för att man får stora bidrag därifrån!).
Pop Houses ägare vill göra Djurgården till en attraktivare destination
Det Pop House gör på Djurgården bygger mycket på ägarnas genuina intresse för att göra Djurgården till mycket attraktivare destination, de gör det inte primärt för att tjäna pengar. Man kommer att göra mycket med Hasselbacken som man övertog nyligen och på Cirkus har man gjort stora investeringar, bland annat i att restaurangen skall bli riktigt bra. PÅ ABBA-museet blir nästa attraktion ABBA Arrival – en helikopterresa i ABBAs fotspår över bland annat Stockholms skärgård som man gör i VR (ni minns kanske omslaget till albumet där ABBA sitter i en helikopter).
Evenemang har bidragit till turismökning i Stockholm i sommar
Från Magnus Hessbo, projektledare för Analys och Omvärld på Visit Stockholm, fick vi bland annat veta att antalet gästnätter i Stockholms län har ökat med 3,9% januari –juli 2019 (källa: Tillväxtverket). Event som haft positiv inverkan är Longines Global Champions Tour/Stockholm Horse Week, som bidrog med en turistekonomisk omsättning på 57 miljoner, och Lollapalooza som hade en turistekonomisk omsättning på 360 miljoner. Lollapalooza är tänkt att vara ett årligen återkommande evenemang (som vi skrev om förra veckan) och har goda förutsättningar att bidra betydligt mer. Vi fick också en del spännande, men ännu inte officiell statistik, från ”Semestra i Sverige 2019” framtagen av SNDMO. Den får vi återkomma till vid ett senare tillfälle.
Magnus berättade också att det under hösten genomförs en varumärkesmätning för platsen (Stockholm) och arbetsplatsen (Stockholms stad) bland stockholmarna. Även den lär vi återkomma till för det är ju viktigt att stockholmarna ”är med på tåget” så att de är positiva till besöksnäringen och att vi förekommer de ”överturismproblem” som börjat synas även i vårt närområde.
Vi är bra på hospitality
Den avslutande panelen med Anna Gissler, VD för Invest Stockholm, och Pelle Lydmar, hotelier och ordförande i Visita Stockholm konstaterade att vi är bra på hospitality i Stockholm och Sverige. Bidrar till det gör att fin integritet och inte är så ”lättimpade” (det gör att världskändisar tycker om att vara här) men också att man kan lita på oss svenskar.
Till sist fick vi också veta att Visit Stockholm, Stockholm Business Region och Visita Stockholm kommer att jobba tajtare ihop.- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-