tisdag 15 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
    • Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Frukost Visit Stockholm - Mia Uddgren och Caroline Strand
    2019-09-28 17:26

    Frukost om vad som är på G inom besöksnäringen i Stockholm

    Förra veckan bjöd Visit Stockholm in till en frukost för att visa vad som är på gång hos aktörerna i staden och regionen och Turismnytt var där.

    Kreativiteten är kärnan i Stockholms DNA

    Caroline Strand, VD för Visit Stockholm, kunde bland annat berätta att staden börjar förstå att besöksnäringen är viktig. Besöksnäringen är nämligen inte bara de besökare som kommer utan driver också intresset för Stockholm och ger en möjlighet att visa upp Stockholms unika DNA. Kärnan i det är kreativiteten – det kreativa kapitalet som finns här. Här vill Visit Stockholm tillsammans med Business Region Stockholm hjälpa näringen med det man inte själva klarar av. Detta kommer man att satsa på framöver. Något som betyder mycket för en stad, som likt Stockholm inte ligger helt centralt i de kluster där befolkning och företag finns i ett globalt perspektiv, är direktlinjer med flyg till stora och viktiga metropoler. Därför är det man ser som viktigast för stadens utveckling att få en direktlinje från(/till) Japan.

    Nyttan med att attrahera filminspelningar

    Vi fick också höra Mia Uddgren, Stockholms filmkommissionär som berättade om vad en sådan gör och om nyttan med att aktivt jobba med att attrahera filminspelningar till en stad. Hur det påverkar och positionerar destinationen. Som exempel har den hyllade serien Chernobyl ökat resandet till Tjernobyl med 50% och Storbritannien omsätter filmturismen 6 miljarder (kronor). För en stad eller destination att vara Film Friendly innebär inte bara bra marknadsföring utan medför också direkt spendering och arbetstillfällen. Inspelningen av The girl with the dragon tattoo i Stockholm för några år sedan omsatte exempelvis 350 miljoner.

    Filmkommissionärens roll i detta är att vara en länk mellan olika inblandade inom produktionen och aktörer och berörda på platsen. En annan viktig roll är som ”möjliggörare” vilket innefattar mycket koordinering, kontakt med polis och myndigheter, få olika tillstånd och informera. Dessutom ingår att marknadsföra Stockholm som inspelningsplats, alltså få hit de olika produktionerna. Detta är inte alldeles enkelt då det är billigare att spela in på många andra platser så vi måste vara bättre!

    Mycket att tänka på om man är värd för en inspelning

    Mia bjöd också på några tips på vad man ska göra och tänka på som aktör om man ska ha en inspelning hos sig. Man skall till att börja med utse en kontaktperson, man skall vara förberedd och ha tydliga regler och man kan också få stöd från Filmkommissionen så dialog med dem är en bra hjälp. Nu skapar man också ett nätverk för intresserade och berörda, Film Friendly Stockholm Network. När man fick höra uppräkningen av allt praktiskt att tänka på kändes det som en bra resurs. Man måste tänka på parkering, sophantering, toaletter, försäkringar för att bara nämna några saker.

    Kultur och kreativitet som reseanledning

    Per Sundin, VD för Pop House, pratade om kultur och kreativitet som reseanledning. Han berättade både om vad de gör med sina satsningar på Djurgården men också om ABBA eftersom företaget är så starkt förknippat med dem. De äger ju bland annat ABBA-museet och har Björn Ulvaeus som huvudägare, en synnerligen engagerad och aktiv sådan dessutom. Vi fick veta att ABBA omsätter mer än någonsin trots att det var 38 år sedan de slutade! Trots bara nio produktiva år och 8 album har de sålt 385 miljoner skivor och ABBA Gold är det näst mest sålda albumet i Storbritannien någonsin! Nästa kapitel i sagan om ABBA är ABBA – The Show som är en investering på en miljard och är en helt virtuell show med medlemmarna som avatarer, eller Abbatarer, i hologramform. Den kommer att ha premiär i slutet av 2021 i London (för att man får stora bidrag därifrån!).

    Pop Houses ägare vill göra Djurgården till en attraktivare destination

    Det Pop House gör på Djurgården bygger mycket på ägarnas genuina intresse för att göra Djurgården till mycket attraktivare destination, de gör det inte primärt för att tjäna pengar. Man kommer att göra mycket med Hasselbacken som man övertog nyligen och på Cirkus har man gjort stora investeringar, bland annat i att restaurangen skall bli riktigt bra. PÅ ABBA-museet blir nästa attraktion ABBA Arrival – en helikopterresa i ABBAs fotspår över bland annat Stockholms skärgård som man gör i VR (ni minns kanske omslaget till albumet där ABBA sitter i en helikopter).

    Frukost om vad som är på G inom besöksnäringen i Stockholm

    Evenemang har bidragit till turismökning i Stockholm i sommar

    Från Magnus Hessbo, projektledare för Analys och Omvärld på Visit Stockholm, fick vi bland annat veta att antalet gästnätter i Stockholms län har ökat med 3,9% januari –juli 2019 (källa: Tillväxtverket). Event som haft positiv inverkan är Longines Global Champions Tour/Stockholm Horse Week, som bidrog med en turistekonomisk omsättning på 57 miljoner, och Lollapalooza som hade en turistekonomisk omsättning på 360 miljoner. Lollapalooza är tänkt att vara ett årligen återkommande evenemang (som vi skrev om förra veckan) och har goda förutsättningar att bidra betydligt mer. Vi fick också en del spännande, men ännu inte officiell statistik, från ”Semestra i Sverige 2019” framtagen av SNDMO. Den får vi återkomma till vid ett senare tillfälle.

    Magnus berättade också att det under hösten genomförs en varumärkesmätning för platsen (Stockholm) och arbetsplatsen (Stockholms stad) bland stockholmarna. Även den lär vi återkomma till för det är ju viktigt att stockholmarna ”är med på tåget” så att de är positiva till besöksnäringen och att vi förekommer de ”överturismproblem” som börjat synas även i vårt närområde.

    Vi är bra på hospitality

    Den avslutande panelen med Anna Gissler, VD för Invest Stockholm, och Pelle Lydmar, hotelier och ordförande i Visita Stockholm konstaterade att vi är bra på hospitality i Stockholm och Sverige. Bidrar till det gör att fin integritet och inte är så ”lättimpade” (det gör att världskändisar tycker om att vara här) men också att man kan lita på oss svenskar.
    Till sist fick vi också veta att Visit Stockholm, Stockholm Business Region och Visita Stockholm kommer att jobba tajtare ihop.

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Jakob Norrby
    Tweet
  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, lockade 3900 deltagare i Göteborg under juni.
    2025-07-13 22:18

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.

  • Regeringen meddelar att Statens försvarshistoriska museer och Statens maritima och transporthistoriska museer ska förberedas för att slås ihop.
    2025-07-13 22:12

    Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer

    Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.

  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet