-
Fem frågor till Andreas Näsman
Om tre veckor är det dags för Travel News Market, hur blir mässan i år?
Det känns snudd på lite overkligt att det snackas om Travel News Market som om den alltid funnits där. Vi har trots allt bara kört tre mässor. Jag var personligen en mycket stor fan av TUR-mässan. Att vi nu till viss del kunnat ta över straffettpinnen känns häftigt. Vi har drygt 200 utställare från hela världen. En bra mix av allt från länder, destinationer och DMCs till boenden och transportörer. Vi kan också se att besökarskaran täcker alla de segment som vi vill nå. Det kommer att bli en bra mässa, som jag hoppas att alla vill besöka.
Är mässan bara fokuserad på ”utlandet” eller är den intressant för oss som jobbar i svensk besöksnäring?
Mässan är, som jag ser det, den enda riktiga branschmässan i Sverige sedan TUR-mässan försvann och den täcker upp hela branschen. Alltså inte bara utlandet. Det är en bra plats för nätverkande, men även för direkta affärer. One-to-one-möten är en viktig del av mässan, i skrivande stund så är nästan 1000 möten uppbokade.
Finns det planer på en svensk avdelning, som på TUR?
Inte på det sättet. Främst eftersom det inte finns samma behov för arrangörer/agenter och destinationer att mötas, men ju större roll mässan får i branschen desto närmare kommer vi kanske någon form av Sverige- eller inrikesavdelning. Men som sagt, redan nu är alla varmt välkomna att ställa ut. En av de stora fördelarna med en mässa av denna storlek är att vi är mycket anpassningsbara och vill verkligen lyssna på de önskemål som finns. Vi har ju faktiskt bara gjort tre mässor och den fjärde är på väg.
Om man vill ställa ut, finns det några montrar eller bord kvar?
Jag skulle vilja säga att mässan är så gott som fullbokad, men visst om någon intresserad kommer nu så tar vi fram skohornet!
Har ni några nya samarbeten inför årets mässa?
Absolut. Vi har Tyskland som är titelsponsor med allt vad det innebär. Bland annat så har de en egen nordisk Workshop dagen innan mässan på Waterfront med ett 35-tal partners från Tyskland. Av dem stannar 15 kvar och blir med på mässan.
Sedan är vi glada över att SBTA lägger ett frukostmingel och ett föredrag hos oss. Dessutom kommer SRF med en intressant debatt om flyget. Det händer mycket den 7 november!
Blir det någon fest i år?
Vi var lite i valet och kvalet huruvida vi skulle mäkta med att ordna en bra fest. Då dök Casino Cosmopol upp och berättade om vad de skulle kunna erbjuda oss. Att sedan Las Vegas flaggade för att få vara en del av festen gjorde inte saken sämre. Så sagt och gjort, Las Vegas Party at Casino Cosmopol blev ett faktum. 500 platser fanns att tillgå och de är redan slut. Dock kan man skriva upp sig på en väntelista och vänta på turen.
Välkomna den 7 november!
Här kan ni registrera er som besökare
- Text: Jakob Norrby
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-