-
Hur ska det gå för hotellen i Sverige? Nyttig läsning för alla hotell i kris
En kort resumé med lite spaningar och tips från ett webinarium ordnat av Atomize där även bland annat Benchmarking Alliance deltog.
Jag lyssnade på ett webinarium igår om effekterna på hotellbranschen av Coronakrisen. Där gjorde man jämförelser med hur branschen hämtade sig efter 11 september och finanskrisen 2008-09 och även hur det har gått för hotellen i Kina, där samhället så sakteliga börjar återgå till någorlunda normalitet.
Man konstaterade bland annat att återhämtningen för hotellen globalt och på stora marknader som New York efter 11 september var snabbare än efter finanskrisen eftersom den senare påverkade hela samhället och folks ekonomi medan den förra var mer kopplad till resandet. Effekterna av Coronakrisen kan också bli långvariga men allt beror på hur det hela utvecklar sig. Däremot finns det i denna kris en faktor som gör att det ser betydligt ljusare ut för svenska hotell nämligen hemestereffekten, om man ska kalla den så.
I Sverige kan ökat inrikes semestrande kompensera
I Sverige kommer sannolikt svenskarnas ökande inrikesresande att kompensera för tappet, åtminstone under våren och sommaren. Det kommer givetvis att se olika ut för olika hotell beroende på typ och läge. Att vissa hotell stängs (tillfälligt?) och att andra går i konkurs förbättrar också förutsättningarna för dem som är kvar. Hårt men sant.
En annan viktig skillnad är också att detta (ännu) inte är en finanskris, folk har fortfarande pengar att resa för. Folk är också mer flexibla och benägna att flytta resan i tiden istället för att avboka helt eller byta till konkurrenten. Man ska också tänka på att inte dumpa priset, paketera smart istället så att priset kan hållas uppe. Titta även på kollegorna så att ni ligger rätt i förhållande till dem.
I nuläget kan man vara hur lokal som helst! De som jobbar hemma kan vilja lägga en slant på att hyra ett rum bara för att få miljöombyte, komma bort från skrikande barn hemma eller helt enkelt för att stötta er. Hyr ut parkerings-/garageplatser på den lokala marknaden. Använd personalen som ambassadörer och säljare lokalt. Finns det ”lokala influencers” man kan utnyttja för marknadsföring? Låt dem bo hos er och testa hemesterpaket och andra ”nya” produkter.
Följ upp de grupper som har avbokat och se om man kan få tillbaka dem vid ett senare tillfälle. Man kanske kan starta dialogen redan nu även om det är osäkert NÄR det blir. På det sättet kan ni säkerställa ATT det blir hos er.
Passa på att testa produkter nu
Nu, kan vara en bra period att testa olika system som RMS, PMS osv. eftersom de flesta ger möjlighet att testa gratis i det här svåra läget. Dessa redskap kommer att vara väldigt värdefulla när marknaden kommer igång igen. Inte minst för att marknaden kommer att vara väldigt svårtolkad och svåranalyserad.
Det är viktigt att jobba ”bortanför” krisen!
Här kan ni se webinariet i efterhand
Här kan ni läsa mer om Atomize –
Här kan ni läsa mer om Benchmarking Alliance
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Atomize
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-