-
Hur ska det gå för hotellen i Sverige? Nyttig läsning för alla hotell i kris
En kort resumé med lite spaningar och tips från ett webinarium ordnat av Atomize där även bland annat Benchmarking Alliance deltog.
Jag lyssnade på ett webinarium igår om effekterna på hotellbranschen av Coronakrisen. Där gjorde man jämförelser med hur branschen hämtade sig efter 11 september och finanskrisen 2008-09 och även hur det har gått för hotellen i Kina, där samhället så sakteliga börjar återgå till någorlunda normalitet.
Man konstaterade bland annat att återhämtningen för hotellen globalt och på stora marknader som New York efter 11 september var snabbare än efter finanskrisen eftersom den senare påverkade hela samhället och folks ekonomi medan den förra var mer kopplad till resandet. Effekterna av Coronakrisen kan också bli långvariga men allt beror på hur det hela utvecklar sig. Däremot finns det i denna kris en faktor som gör att det ser betydligt ljusare ut för svenska hotell nämligen hemestereffekten, om man ska kalla den så.
I Sverige kan ökat inrikes semestrande kompensera
I Sverige kommer sannolikt svenskarnas ökande inrikesresande att kompensera för tappet, åtminstone under våren och sommaren. Det kommer givetvis att se olika ut för olika hotell beroende på typ och läge. Att vissa hotell stängs (tillfälligt?) och att andra går i konkurs förbättrar också förutsättningarna för dem som är kvar. Hårt men sant.
En annan viktig skillnad är också att detta (ännu) inte är en finanskris, folk har fortfarande pengar att resa för. Folk är också mer flexibla och benägna att flytta resan i tiden istället för att avboka helt eller byta till konkurrenten. Man ska också tänka på att inte dumpa priset, paketera smart istället så att priset kan hållas uppe. Titta även på kollegorna så att ni ligger rätt i förhållande till dem.
I nuläget kan man vara hur lokal som helst! De som jobbar hemma kan vilja lägga en slant på att hyra ett rum bara för att få miljöombyte, komma bort från skrikande barn hemma eller helt enkelt för att stötta er. Hyr ut parkerings-/garageplatser på den lokala marknaden. Använd personalen som ambassadörer och säljare lokalt. Finns det ”lokala influencers” man kan utnyttja för marknadsföring? Låt dem bo hos er och testa hemesterpaket och andra ”nya” produkter.
Följ upp de grupper som har avbokat och se om man kan få tillbaka dem vid ett senare tillfälle. Man kanske kan starta dialogen redan nu även om det är osäkert NÄR det blir. På det sättet kan ni säkerställa ATT det blir hos er.
Passa på att testa produkter nu
Nu, kan vara en bra period att testa olika system som RMS, PMS osv. eftersom de flesta ger möjlighet att testa gratis i det här svåra läget. Dessa redskap kommer att vara väldigt värdefulla när marknaden kommer igång igen. Inte minst för att marknaden kommer att vara väldigt svårtolkad och svåranalyserad.
Det är viktigt att jobba ”bortanför” krisen!
Här kan ni se webinariet i efterhand
Här kan ni läsa mer om Atomize –
Här kan ni läsa mer om Benchmarking Alliance
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Atomize
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-