-
Hur ska det gå för hotellen i Sverige? Nyttig läsning för alla hotell i kris
En kort resumé med lite spaningar och tips från ett webinarium ordnat av Atomize där även bland annat Benchmarking Alliance deltog.
Jag lyssnade på ett webinarium igår om effekterna på hotellbranschen av Coronakrisen. Där gjorde man jämförelser med hur branschen hämtade sig efter 11 september och finanskrisen 2008-09 och även hur det har gått för hotellen i Kina, där samhället så sakteliga börjar återgå till någorlunda normalitet.
Man konstaterade bland annat att återhämtningen för hotellen globalt och på stora marknader som New York efter 11 september var snabbare än efter finanskrisen eftersom den senare påverkade hela samhället och folks ekonomi medan den förra var mer kopplad till resandet. Effekterna av Coronakrisen kan också bli långvariga men allt beror på hur det hela utvecklar sig. Däremot finns det i denna kris en faktor som gör att det ser betydligt ljusare ut för svenska hotell nämligen hemestereffekten, om man ska kalla den så.
I Sverige kan ökat inrikes semestrande kompensera
I Sverige kommer sannolikt svenskarnas ökande inrikesresande att kompensera för tappet, åtminstone under våren och sommaren. Det kommer givetvis att se olika ut för olika hotell beroende på typ och läge. Att vissa hotell stängs (tillfälligt?) och att andra går i konkurs förbättrar också förutsättningarna för dem som är kvar. Hårt men sant.
En annan viktig skillnad är också att detta (ännu) inte är en finanskris, folk har fortfarande pengar att resa för. Folk är också mer flexibla och benägna att flytta resan i tiden istället för att avboka helt eller byta till konkurrenten. Man ska också tänka på att inte dumpa priset, paketera smart istället så att priset kan hållas uppe. Titta även på kollegorna så att ni ligger rätt i förhållande till dem.
I nuläget kan man vara hur lokal som helst! De som jobbar hemma kan vilja lägga en slant på att hyra ett rum bara för att få miljöombyte, komma bort från skrikande barn hemma eller helt enkelt för att stötta er. Hyr ut parkerings-/garageplatser på den lokala marknaden. Använd personalen som ambassadörer och säljare lokalt. Finns det ”lokala influencers” man kan utnyttja för marknadsföring? Låt dem bo hos er och testa hemesterpaket och andra ”nya” produkter.
Följ upp de grupper som har avbokat och se om man kan få tillbaka dem vid ett senare tillfälle. Man kanske kan starta dialogen redan nu även om det är osäkert NÄR det blir. På det sättet kan ni säkerställa ATT det blir hos er.
Passa på att testa produkter nu
Nu, kan vara en bra period att testa olika system som RMS, PMS osv. eftersom de flesta ger möjlighet att testa gratis i det här svåra läget. Dessa redskap kommer att vara väldigt värdefulla när marknaden kommer igång igen. Inte minst för att marknaden kommer att vara väldigt svårtolkad och svåranalyserad.
Det är viktigt att jobba ”bortanför” krisen!
Här kan ni se webinariet i efterhand
Här kan ni läsa mer om Atomize –
Här kan ni läsa mer om Benchmarking Alliance
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Atomize
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Vintersäsongen är äntligen här – SkiStars backar öppnar
Fjällen fylls åter av förväntan och vintermagi. Den 29 november öppnade SkiStar Sälen och Vemdalen sina första nedfarter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet samt Nöjesparker/skidanläggningar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
Tunga företrädare för flygbranschen och politiker lyfte krisen för inrikesflyget och Arlandas roll efter BRAs flytt från Bromma
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong med roliga nyheter för alla åldrar. I den...
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Uppdaterat den 30 november 17:19. Stockholm kommer som första kommun i Sverige införa en miljözon klass ...
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av <...
-
-
Gästbloggare
-