-
Hur ska det gå för hotellen i Sverige? Nyttig läsning för alla hotell i kris
En kort resumé med lite spaningar och tips från ett webinarium ordnat av Atomize där även bland annat Benchmarking Alliance deltog.
Jag lyssnade på ett webinarium igår om effekterna på hotellbranschen av Coronakrisen. Där gjorde man jämförelser med hur branschen hämtade sig efter 11 september och finanskrisen 2008-09 och även hur det har gått för hotellen i Kina, där samhället så sakteliga börjar återgå till någorlunda normalitet.
Man konstaterade bland annat att återhämtningen för hotellen globalt och på stora marknader som New York efter 11 september var snabbare än efter finanskrisen eftersom den senare påverkade hela samhället och folks ekonomi medan den förra var mer kopplad till resandet. Effekterna av Coronakrisen kan också bli långvariga men allt beror på hur det hela utvecklar sig. Däremot finns det i denna kris en faktor som gör att det ser betydligt ljusare ut för svenska hotell nämligen hemestereffekten, om man ska kalla den så.
I Sverige kan ökat inrikes semestrande kompensera
I Sverige kommer sannolikt svenskarnas ökande inrikesresande att kompensera för tappet, åtminstone under våren och sommaren. Det kommer givetvis att se olika ut för olika hotell beroende på typ och läge. Att vissa hotell stängs (tillfälligt?) och att andra går i konkurs förbättrar också förutsättningarna för dem som är kvar. Hårt men sant.
En annan viktig skillnad är också att detta (ännu) inte är en finanskris, folk har fortfarande pengar att resa för. Folk är också mer flexibla och benägna att flytta resan i tiden istället för att avboka helt eller byta till konkurrenten. Man ska också tänka på att inte dumpa priset, paketera smart istället så att priset kan hållas uppe. Titta även på kollegorna så att ni ligger rätt i förhållande till dem.
I nuläget kan man vara hur lokal som helst! De som jobbar hemma kan vilja lägga en slant på att hyra ett rum bara för att få miljöombyte, komma bort från skrikande barn hemma eller helt enkelt för att stötta er. Hyr ut parkerings-/garageplatser på den lokala marknaden. Använd personalen som ambassadörer och säljare lokalt. Finns det ”lokala influencers” man kan utnyttja för marknadsföring? Låt dem bo hos er och testa hemesterpaket och andra ”nya” produkter.
Följ upp de grupper som har avbokat och se om man kan få tillbaka dem vid ett senare tillfälle. Man kanske kan starta dialogen redan nu även om det är osäkert NÄR det blir. På det sättet kan ni säkerställa ATT det blir hos er.
Passa på att testa produkter nu
Nu, kan vara en bra period att testa olika system som RMS, PMS osv. eftersom de flesta ger möjlighet att testa gratis i det här svåra läget. Dessa redskap kommer att vara väldigt värdefulla när marknaden kommer igång igen. Inte minst för att marknaden kommer att vara väldigt svårtolkad och svåranalyserad.
Det är viktigt att jobba ”bortanför” krisen!
Här kan ni se webinariet i efterhand
Här kan ni läsa mer om Atomize –
Här kan ni läsa mer om Benchmarking Alliance
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Atomize
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-