-
Visita inleder informationskampanj för att skapa trygga besök i sommar
Vid en pressträff på torsdagsmorgonen meddelade näringsminister Ibrahim Baylan, Folkhälsomyndighetens Generaldirektör Johan Carlsson, Visitas VD Jonas Siljhammar och HRFs ordförande Malin Ackholt att man gemensamt har tagit fram riktlinjer för hur besöksnäringsföretag skall skapa förutsättningar för att minimera smittspridning i sommar.
Visita och HRF har tagit fram material om råd och riktlinjer som skapar trygga förhållanden på boendeanläggningar, restauranger, caféer och andra besöksnäringsföretag. Det skall vara säkert för besökare och gäster men också för personalen.
Johan Carlsson poängterade att det är viktigt att hålla avstånd och hålla antalet kontakter nere samt att hålla god handhygien även under semestern och på resa. God folkhälsa i ett vidare perspektiv är också viktigt och där spelar besöksnäring och friluftsliv en viktig roll. Han tryckte också på att information är det allra viktigaste och att den därför måste finnas överallt och vara lätt tillgänglig. Väldigt många vill semestra ansvarsfullt, göra rätt och följa råd och rekommendationer.
Han sa också att den som har några som helst symptom skall hålla sig undan andra människor, inte resa, inte gå omkring på en campingplats eller gå på restaurang. Det är den fysiska närheten som sprider smitta inte att man flyttar sig i landet
Såhär skriver Näringsdepartementet i ett pressmeddelande
Från och med på lördag 13 juni tillåts inrikes resor som genomförs av symtomfria personer. Ett viktigt villkor är att de regioner som tar emot resande kan klara sin hälso- och sjukvård. Socialstyrelsen har därför fått i uppdrag att stödja samordningen av regionernas hälso- och sjukvårdsresurser under sommaren. Regeringen kommer därutöver att uppdra åt länsstyrelserna att noga följa efterlevnaden av gällande rekommendationer över landet.
Läget är fortsatt allvarligt. Vi har en utbredd smittspridning i landet och läget i vården är ansträngt. Som tidigare meddelats bedömer Folkhälsomyndigheten att begränsningen av de allmänna sammankomsterna och de offentliga tillställningarna behöver vara kvar. Det gäller även reglerna mot trängsel på restauranger, besöksförbudet på äldreboenden och de skarpa rekommendationerna till personer över 70 år.
Däremot gör man bedömningen att inrikes resor som genomförs av symtomfria personer kan tillåtas om varje person som reser tar tydligt personligt ansvar och håller avstånd. Den fysiska distanseringen måste upprätthållas under sommaren. Resan får inte innebära att den fysiska distanseringen försämras.
Det ska inte råda något tvivel om vilka försiktighetsåtgärder som måste vidtas. Besöksnäringen och svenska folket har ett stort ansvar framför sig för att det här ska fungera. Om smittspridningen ökar någonstans i landet kan nya restriktioner komma att införas.
Regeringen har tagit fram en tillfällig lag om smittskyddsåtgärder på serveringsställen. Syftet är att göra tillsynsprocessen mer effektiv, genom att förflytta ansvaret för beslut från smittskyddsläkaren till kommunen. Länsstyrelserna ska ge kommunerna stöd, råd och vägledning. Länsstyrelserna får också ett uppdrag av regeringen att se till att de rekommendationer som gäller efterlevs.
Branschorganisationen Visita har tillsammans med Hotell- och restaurangfacket och Folkhälsomyndigheten tagit fram riktlinjer för hotell, restauranger och campingplatser. Att dessa riktlinjer följs av företag och av besökare är en förutsättning för att besöksnäringen ska kunna fortsätta bedriva sina verksamheter. Vidare håller utökad information för fastboende och turister på olika språk på att tas fram.
Visitas pressmeddelande om kampanjen
Kampanjen består av tre broschyrer med åtgärder mot smittspridning på restauranger, hotell och campingplatser. Målsättningen med materialet är att underlätta för företag inom besöksnäringen att hålla öppet och skapa trygga förhållanden för gäster och personal. I materialet ingår även en dekal ”Safe to visit” att sättas upp på hotell, restauranger och campingar för att visa gäster att företaget följer myndigheternas och Visitas riktlinjer för minskad smittspridning. Materialet, som nu skickas ut till Visitas medlemsföretag, har tagits fram i dialog med Folkhälsomyndigheten och Hotell- och restaurangfacket.
– Vi vill underlätta för hotell, restauranger och campingar att hålla öppet och bidra till att gäster och personal kan känna sig trygga hos våra medlemmar i sommar. Företagen inom besöksnäringen vill ta ansvar och bidra till minskad smittspridning i samhället, säger Jonas Siljhammar, VD på Visita.
-Beslutet att lätta på reserestriktionerna har skapat hopp för företagen inom besöksnäringen men krisen är långt ifrån över. Hotell och konferensanläggningar står tomma, restaurangernas intäkter har störtdykt och oron är stor inför sommaren. Vi välkomnar de stödåtgärder som kommit från regeringen men åtgärderna behöver förlängas för att undvika ytterligare konkurser och arbetslöshet inom besöksnäringen, avslutar Jonas Siljhammar.
För information om Visitas informationskampanj ”Safe to visit”: https://visita.se/visitas-arbete-under-coronakrisen-covid-19/
- Text: Turismnytt/Näringsdepartementet/Visita
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-