-
SLAO rapport – Tufft år för svenska skidanläggningar
När de svenska skidanläggningarna summerar den gångna vintern syns de stora effekter som coronapandemin samt väder- och snövariationer innebar. Särskilt i södra Sverige var vintern rekordmild. SLAO har släppt säsongens rapport.
Coronaeffekten uppskattas till 300 miljoner kronor enbart i förlorad skipassförsäljning. Totalt såldes skipass för 1,5 miljarder kronor, en minskning för hela säsongen med 13 procent jämfört med förra säsongen.
”Det är ett år där vi, liksom många andra branscher, har påverkats kraftigt av coronakrisen. Skidanläggningarna stod i fokus inför påsken och tvingades fatta svåra beslut att stänga för att begränsa smittspridning och ta ett tydligt samhällsansvar.” Säger Titti Rodling, VD för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation.
Fick ta beslut att stänga
När coronakrisen slog till inledde branschen omgående ett arbete för att begränsa folksamlingar och smittsäkra verksamheterna. Inför påsken fattade merparten av medlemmarna beslut att helt stänga sina verksamheter för att minska smittspridning och belastning på vården lokalt.
De ekonomiska effekterna blev omfattande. Enbart i förlorad skipassförsäljning handlar det om 300 miljoner kronor. Många anläggningar förlorade mer än 50 procent av skipassintäkterna under mars och april.
Den totala kostnadsmassan ökade
Under den gångna vintern investerade Sveriges skidanläggningar mer än 350 miljoner kronor i liftar, pister och snöläggningskapacitet. Investeringar som gjordes för att möta ett ökat intresse, men som samtidigt innebar att den totala kostnadsmassan ökade.
”Skidanläggningar är investeringstunga verksamheter. De senaste åren har stora investeringar gjorts, investeringar byggda på en prognostiserad ökning av gäster. Coronakrisen innebar istället ett kraftigt tapp, ett utsatt ekonomiskt läge och stoppade även planerade investeringar inför nästa vinter.” Säger Titti Rodling.
Intresset för friluftsliv på hemmaplan har växt
Vintersäsongen började tidigt. Jul- och nyårshelgen var bättre än på många år. Fjällens anläggningar gick mot ett rekordår när pandemin spreds över landet. Januari och februari var samtidigt ovanligt milda i södra Sverige och flera skidanläggningar kunde inte öppna alls.
I mars lade SLAO fram en färdplan inom ramen för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige. Färdplanen är den första inom besöksnäringen.
”Det har varit en tuff säsong, men vi ser ljust på framtiden. Vi arbetar med hälsoaktiviteter, tillgängligör friluftsliv och skapar arbetstillfällen runtom i Sverige. Viljan till och intresset för friluftsliv på hemmaplan har vuxit under coronakrisen och förfrågningarna inför nästa säsong ser bra ut. Vi är redo att bidra i omstarten av Sverige.” Säger Titti Rodling.
Branschrapporten 2019/2020 kan ni ladda ner här.
- Text: SLAO
- Foto: SLAO
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-