-
Coronatider och reserestriktioner – äntligen en utmaning!
Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent svenskar.
Hur har vi tacklat Corona?
När Corona kom i mars hade vi redan bokningar värda över 1 miljon kronor inför sommarsäsongen. Först blev jag handlingsförlamad…
– Vad kommer hända nu? Kommer alla vilja avboka?
– Hinner det gå över till sommaren?
– Eller ska jag ställa in hela sommarsäsongen och vänta på nästa?
Ganska snart insåg jag att om WildSweden ska överleva så måste jag göra något drastiskt. Och när jag väl började ta tag i saker så kom peppen och en våg av kreativitet. Sedan dess har det hänt en hel del.
Anpassning till nya resemönster
Här är några exempel på vad vi gjort hittills i WildSweden för att anpassa oss till den nya verkligheten.
-
Genomgång och anpassning av alla våra upplevelser för att minska risken för att sprida smitta. Med tydlig information på hemsidan. Så att fler vågar boka.
-
Snällare avbokningsregler. Så att fler vågar boka och de som redan bokat inte skulle avboka direkt. Tydligt på hemsidan.
-
Hemsida på svenska (för första gången sedan 2015)
-
Utvecklat nya upplevelseprodukter som vänder sig specifikt till en svensk målgrupp, tex ökad satsning på Korså Forest Camp och Skogsretreat med yoga & vargyl.
-
Börjat föreläsa om naturturism online. (Har gått väldigt bra!)
-
Börjat hålla i guideutbildningar och certifiering av naturguider. (Rullar också på bra!)
-
Hittat nya sätt att nå ut på den svenska marknaden. (Ska berätta mer om det i ett senare inlägg)
-
Va
- Börjat hjälpa kollegor med deras hemsidor
- Börjat hålla i guideutbildningar och certifiering av naturguider. (Rullar också på bra!)
-
Hittat nya sätt att nå ut på den svenska marknaden. (Ska berätta mer om det i ett senare inlägg)
Vad kommer vi göra framöver?
Nästa steg är att ta fram en bredare utbud av upplevelser specifikt för den svenska marknaden.
Just nu kikar vi på allt från vandringsturer och paddelturer till yogaretreat i skogen och ledarskapsutbildningar i naturen.
5 tips: Så kan du anpassa din verksamhet till Corona
Jag har kikat runt på era hemsidor och ser att vissa har kommit långt med att anpassa verksamheten. Andra verkar inte ens ha börjat.
Tänk på att…
-
Anpassa hela verksamheten för att minska risken för smitta, och informera tydligt om vad du gjort så att fler känner sig bekväma med att boka.
-
Byt till generösa och tydliga avbokningsregler. Ju snällare avbokningsregler desto fler kommer våga boka. Det funkar för booking.com där man kan avboka fram till kl 18 kvällen innan och H&M med 60 dagars öppet köp.
-
Lyft fram produkter med lägst risk för smitta. Tex om du driver ett B&B kan du förtydliga att vissa rum har eget badrum och lägga upp bilder som visar att man kan äta frukost i trädgården. Och om du erbjuder företagsevenemang kan du lyfta fram småskaligheten och utomhusaktiviteterna.
-
Skapa helt nya upplevelser som passar bra i Coronatider och som vänder sig till en regional målgrupp. Tänk #hemester
-
Gå igenom hemsidan och ta bort alla bilder där folk är nära varandra, tex bilder på fullsatta frukostmatsalar, festbord och stora folksamlingar. Förtydliga texter som visar att du tar ansvar och har förstått att det är ett allvarligt läge.
Det finns så klart mycket mer att göra, men det här är några viktiga saker för att komma igång.
Det är du som måste lösa det här, inte Löfven eller Gunilla på Tillväxtverket
När är det över? Ingen som vet.
Blir allt som vanligt igen då? Troligtvis inte.
Kan jag få stöd? Kanske tillfälligt.
Kommer din verksamhet att överleva? Det är helt upp till dig.
Du kan vända det här till något positivt! Helst igår. Du har inte råd att bara vänta på nästa stöd från Tillväxtverket.
Lite Avslutande pepp!
Det är spännande med nya utmaningar. Se Corona och ändrade resemönster som en utmaning.
Passa på, använd tiden, var lite extra kreativ, våga testa nya idéer, sälj något som du inte sålt förut.
Kontakta oväntade samarbetspartners. Gör något som sticker ut. Bredda verksamheten. Vad som helst. Det kommer aldrig bli som innan.
Sätt upp en stor lapp på kylskåpet och skriv upp alla galna idéer där. Strunta i gamla principer och vad folk ska tycka. Bara kör!
Lycka till!
Så kan jag hjälpa till
Destinationer och regioner kan anlita mig för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning så att era turismföretagare klarar sig igenom krisen och kommer ut som starkare och mer stabila företag.
Gå in på marcuseldh.se för att läsa mer och kontakta mig!
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Marcus Westberg
-
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-