-
Transportföretagen söker företag som vill representera branschen
Digitalisering, automatisering, global konkurrens – och dessutom en pandemi. Transportbranschen genomgår just nu en förändring.
Transportföretagen söker nu efter medlemmar som vill berätta sin historia och därigenom visa upp goda exempel på branschens förändringsresa. Representanterna kommer att ges utrymme i Sveriges största finanstidning.
Sveriges tuffaste bransch
Det har varit en minst sagt prövande tid för stora delar av transportnäringen, i synnerhet för passagerartransporter. Samtidigt pågår sedan flera år tillbaka en större branschförflyttning där nya konsumentvaror, ökade hållbarhetsmål, digitalisering och andra faktorer ritar om kartan.
Mitt i allt detta står alla de bolag i Sverige som förflyttar passagerare och gods och som dagligen arbetar för att hålla samhället i rörelse.
”Vi är Sveriges tuffaste bransch och klarar av det mesta. Nu måste vi berätta om vad våra medlemmar har åstadkommit.” Säger Mychele Östman, kommunikationschef på Transportföretagen.
Berättelser förtjänas att lyftas fram
Det är också bakgrunden till den kampanj som Transportföretagen nu lanserar under namnet Från A till B – en bransch i förflyttning. Den syftar till att visa upp goda exempel på bolag som hittar nya lösningar, marknader och som ligger i framkant.
De utvalda medlemsföretagen kommer att ges utrymme i Sveriges största finanstidning.
”Vi vet att det finns hundratals berättelser där ute som förtjänar att lyftas fram, vi ska se till att en handfull kommer ut brett och kan stolt representera hela vår bransch.” Avslutar Mychele Östman.
Hur deltar man i kampanjen?
För att delta ska bolagen skicka en kort motiveringen till varför de är en god representant för transportbranschen till [email protected], därefter kommer representanter att väljas ut och kontaktas. Det enda kravet är att företaget är medlem i något av förbunden inom Transportföretagen.
Bedömningen görs löpande då branschen kommer att visas upp i flera nummer under året. Men bolag uppmanas att skicka in så snart som möjligt för att öka sina chanser att synas.
- Text: Transportföretagen
- Foto: Transportföretagen
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
-
Gästbloggare
-