-
Undersökning visar att bilsemester toppar svenskarnas sommarplaner
Intresset för semester på hemmaplan fortsätter att öka. Många svenskar vill hellre ha en bilsemester eller vandra i sommar än att åka på en resa utomlands. Även semestra på cykel och i båt samt att campa har fått ett ökat intresse. Det visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Göta kanal.
Hemestertrenden är här för att stanna
Under 2020 fick många svenskar ställa in sina semesterplaner på grund av coronapandemin. Resan till medelhavet fick ersättas med camping, vandring i fjällen och båtsemester.
Nu visar en ny Sifo-undersökning från Göta kanal att hemestertrenden är här för att stanna. Vandring fortsätter att locka men även bilsemestern, som var populär på 80-talet, har fått en renässans.
Var tredje (33 %) svarar att de fått en ökad lust efter pandemin att dra på sig vandringskängorna och ge sig ut i naturen på semestern. Nästan lika många har fått upp ögonen för bilsemester för att upptäcka turistattraktioner längs vägarna (30 %).
Fler vill resa under en längre period
Siffrorna skiljer sig också bland åldersgrupperna, där yngre (18–34 år) visar allt större intresse för bilsemester i år (40 %). Att resa utomlands kommer först på tredje plats och är den semesteraktivitet som har minskat mest i intresse med 30 procent.
“Vi ser att svenskar har fått upp ögonen för att bilsemestra på hemmaplan. Fler vill upptäcka vår vackra natur och de sevärdheter som finns i vår närhet. Vårt nuvarande bokningsläge för visar att många svenskarna vill resa under en längre period än tidigare. De vill utöva fler aktiviteter och besöka nya platser. Vi ser också att etablerade turistmål med historisk koppling har en hög attraktionskraft. Det tyder på att svenskarna värdesätter vårt gedigna kulturarv vilket givetvis är roligt för oss som kan erbjuda allt från historiska slussar, fästningar till klosterruiner längs den långa kanalen.” Säger Magnus Hollwin, marknadschef på Göta kanalbolag.
Svenskarnas resvanor har förändrats
Undersökningen har också tagit reda på hur vi kommer tillbringa semestern 2021. Den visar att bilsemester toppar önskelistan bland svenskarna (38 %), tätt följt av vandring (28 %).
Knappt en av fem (19 %) ska flyga söderut för att njuta av en utlandsresa, vilket innebär att majoriteten kommer att semestra hemma i sommar.
“Svenskarnas resvanor har förändrats markant i år jämfört med tidigare år. En bilsemester gör att man kan förflytta sig snabbare, se fler sevärdheter och få mer frihet under vistelsen. Vi ser att fler nu efterfrågar skräddarsydda paketlösningar för att kunna maximera sin bilsemester något som skiljer sig från tidigare monster.” Säger Lotta Karlsson, VD på researrangörsföretaget Svecia Travels.
Att bilen har blivit mer populär att använda för att semestra i Sverige och ta sig till varandra har även bolag såsom Avis och Hertz märkt av, speciellt under pandemin. Det sistnämda hade en intensiv sommar förra året, det kan ni läsa mer om här.
Undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9-12 mars 2021. Totalt intervjuades 1028 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
Fråga: Har du fått ett ökat eller minskat intresse för något av följande semesteraktiviteter efter coronapandemin?
Ökat Minskat Oförändrat Vet ej Bilsemestra 30 % 6 % 62 % 2 % Resa utomlands 21 % 30 % 47 % 2 % Campa 16 % 7 % 72 % 5 % Båtsemestra 9 % 7 % 76 % 8 % Cykelsemestra 10 % 6 % 78 % 6 % Vandra 33 % 3 % 61 % 4 %
Fråga: Planerar du att göra något av följande på din semester?Bilsemester 38 %
Vandring 28 %
Utlandssemester 19 %
Camping 17 %
Cykelsemester 7 %
Båtsemester 6 %- Text: Göta Kanal AB
- Foto: Göta Kanal AB
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-