-
Undersökning visar att bilsemester toppar svenskarnas sommarplaner
Intresset för semester på hemmaplan fortsätter att öka. Många svenskar vill hellre ha en bilsemester eller vandra i sommar än att åka på en resa utomlands. Även semestra på cykel och i båt samt att campa har fått ett ökat intresse. Det visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Göta kanal.
Hemestertrenden är här för att stanna
Under 2020 fick många svenskar ställa in sina semesterplaner på grund av coronapandemin. Resan till medelhavet fick ersättas med camping, vandring i fjällen och båtsemester.
Nu visar en ny Sifo-undersökning från Göta kanal att hemestertrenden är här för att stanna. Vandring fortsätter att locka men även bilsemestern, som var populär på 80-talet, har fått en renässans.
Var tredje (33 %) svarar att de fått en ökad lust efter pandemin att dra på sig vandringskängorna och ge sig ut i naturen på semestern. Nästan lika många har fått upp ögonen för bilsemester för att upptäcka turistattraktioner längs vägarna (30 %).
Fler vill resa under en längre period
Siffrorna skiljer sig också bland åldersgrupperna, där yngre (18–34 år) visar allt större intresse för bilsemester i år (40 %). Att resa utomlands kommer först på tredje plats och är den semesteraktivitet som har minskat mest i intresse med 30 procent.
“Vi ser att svenskar har fått upp ögonen för att bilsemestra på hemmaplan. Fler vill upptäcka vår vackra natur och de sevärdheter som finns i vår närhet. Vårt nuvarande bokningsläge för visar att många svenskarna vill resa under en längre period än tidigare. De vill utöva fler aktiviteter och besöka nya platser. Vi ser också att etablerade turistmål med historisk koppling har en hög attraktionskraft. Det tyder på att svenskarna värdesätter vårt gedigna kulturarv vilket givetvis är roligt för oss som kan erbjuda allt från historiska slussar, fästningar till klosterruiner längs den långa kanalen.” Säger Magnus Hollwin, marknadschef på Göta kanalbolag.
Svenskarnas resvanor har förändrats
Undersökningen har också tagit reda på hur vi kommer tillbringa semestern 2021. Den visar att bilsemester toppar önskelistan bland svenskarna (38 %), tätt följt av vandring (28 %).
Knappt en av fem (19 %) ska flyga söderut för att njuta av en utlandsresa, vilket innebär att majoriteten kommer att semestra hemma i sommar.
“Svenskarnas resvanor har förändrats markant i år jämfört med tidigare år. En bilsemester gör att man kan förflytta sig snabbare, se fler sevärdheter och få mer frihet under vistelsen. Vi ser att fler nu efterfrågar skräddarsydda paketlösningar för att kunna maximera sin bilsemester något som skiljer sig från tidigare monster.” Säger Lotta Karlsson, VD på researrangörsföretaget Svecia Travels.
Att bilen har blivit mer populär att använda för att semestra i Sverige och ta sig till varandra har även bolag såsom Avis och Hertz märkt av, speciellt under pandemin. Det sistnämda hade en intensiv sommar förra året, det kan ni läsa mer om här.
Undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9-12 mars 2021. Totalt intervjuades 1028 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
Fråga: Har du fått ett ökat eller minskat intresse för något av följande semesteraktiviteter efter coronapandemin?
Ökat Minskat Oförändrat Vet ej Bilsemestra 30 % 6 % 62 % 2 % Resa utomlands 21 % 30 % 47 % 2 % Campa 16 % 7 % 72 % 5 % Båtsemestra 9 % 7 % 76 % 8 % Cykelsemestra 10 % 6 % 78 % 6 % Vandra 33 % 3 % 61 % 4 %
Fråga: Planerar du att göra något av följande på din semester?Bilsemester 38 %
Vandring 28 %
Utlandssemester 19 %
Camping 17 %
Cykelsemester 7 %
Båtsemester 6 %- Text: Göta Kanal AB
- Foto: Göta Kanal AB
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-