-
Undersökning visar att bilsemester toppar svenskarnas sommarplaner
Intresset för semester på hemmaplan fortsätter att öka. Många svenskar vill hellre ha en bilsemester eller vandra i sommar än att åka på en resa utomlands. Även semestra på cykel och i båt samt att campa har fått ett ökat intresse. Det visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Göta kanal.
Hemestertrenden är här för att stanna
Under 2020 fick många svenskar ställa in sina semesterplaner på grund av coronapandemin. Resan till medelhavet fick ersättas med camping, vandring i fjällen och båtsemester.
Nu visar en ny Sifo-undersökning från Göta kanal att hemestertrenden är här för att stanna. Vandring fortsätter att locka men även bilsemestern, som var populär på 80-talet, har fått en renässans.
Var tredje (33 %) svarar att de fått en ökad lust efter pandemin att dra på sig vandringskängorna och ge sig ut i naturen på semestern. Nästan lika många har fått upp ögonen för bilsemester för att upptäcka turistattraktioner längs vägarna (30 %).
Fler vill resa under en längre period
Siffrorna skiljer sig också bland åldersgrupperna, där yngre (18–34 år) visar allt större intresse för bilsemester i år (40 %). Att resa utomlands kommer först på tredje plats och är den semesteraktivitet som har minskat mest i intresse med 30 procent.
“Vi ser att svenskar har fått upp ögonen för att bilsemestra på hemmaplan. Fler vill upptäcka vår vackra natur och de sevärdheter som finns i vår närhet. Vårt nuvarande bokningsläge för visar att många svenskarna vill resa under en längre period än tidigare. De vill utöva fler aktiviteter och besöka nya platser. Vi ser också att etablerade turistmål med historisk koppling har en hög attraktionskraft. Det tyder på att svenskarna värdesätter vårt gedigna kulturarv vilket givetvis är roligt för oss som kan erbjuda allt från historiska slussar, fästningar till klosterruiner längs den långa kanalen.” Säger Magnus Hollwin, marknadschef på Göta kanalbolag.
Svenskarnas resvanor har förändrats
Undersökningen har också tagit reda på hur vi kommer tillbringa semestern 2021. Den visar att bilsemester toppar önskelistan bland svenskarna (38 %), tätt följt av vandring (28 %).
Knappt en av fem (19 %) ska flyga söderut för att njuta av en utlandsresa, vilket innebär att majoriteten kommer att semestra hemma i sommar.
“Svenskarnas resvanor har förändrats markant i år jämfört med tidigare år. En bilsemester gör att man kan förflytta sig snabbare, se fler sevärdheter och få mer frihet under vistelsen. Vi ser att fler nu efterfrågar skräddarsydda paketlösningar för att kunna maximera sin bilsemester något som skiljer sig från tidigare monster.” Säger Lotta Karlsson, VD på researrangörsföretaget Svecia Travels.
Att bilen har blivit mer populär att använda för att semestra i Sverige och ta sig till varandra har även bolag såsom Avis och Hertz märkt av, speciellt under pandemin. Det sistnämda hade en intensiv sommar förra året, det kan ni läsa mer om här.
Undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9-12 mars 2021. Totalt intervjuades 1028 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
Fråga: Har du fått ett ökat eller minskat intresse för något av följande semesteraktiviteter efter coronapandemin?
Ökat Minskat Oförändrat Vet ej Bilsemestra 30 % 6 % 62 % 2 % Resa utomlands 21 % 30 % 47 % 2 % Campa 16 % 7 % 72 % 5 % Båtsemestra 9 % 7 % 76 % 8 % Cykelsemestra 10 % 6 % 78 % 6 % Vandra 33 % 3 % 61 % 4 %
Fråga: Planerar du att göra något av följande på din semester?Bilsemester 38 %
Vandring 28 %
Utlandssemester 19 %
Camping 17 %
Cykelsemester 7 %
Båtsemester 6 %- Text: Göta Kanal AB
- Foto: Göta Kanal AB
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-