-
Undersökning visar att bilsemester toppar svenskarnas sommarplaner
Intresset för semester på hemmaplan fortsätter att öka. Många svenskar vill hellre ha en bilsemester eller vandra i sommar än att åka på en resa utomlands. Även semestra på cykel och i båt samt att campa har fått ett ökat intresse. Det visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Göta kanal.
Hemestertrenden är här för att stanna
Under 2020 fick många svenskar ställa in sina semesterplaner på grund av coronapandemin. Resan till medelhavet fick ersättas med camping, vandring i fjällen och båtsemester.
Nu visar en ny Sifo-undersökning från Göta kanal att hemestertrenden är här för att stanna. Vandring fortsätter att locka men även bilsemestern, som var populär på 80-talet, har fått en renässans.
Var tredje (33 %) svarar att de fått en ökad lust efter pandemin att dra på sig vandringskängorna och ge sig ut i naturen på semestern. Nästan lika många har fått upp ögonen för bilsemester för att upptäcka turistattraktioner längs vägarna (30 %).
Fler vill resa under en längre period
Siffrorna skiljer sig också bland åldersgrupperna, där yngre (18–34 år) visar allt större intresse för bilsemester i år (40 %). Att resa utomlands kommer först på tredje plats och är den semesteraktivitet som har minskat mest i intresse med 30 procent.
“Vi ser att svenskar har fått upp ögonen för att bilsemestra på hemmaplan. Fler vill upptäcka vår vackra natur och de sevärdheter som finns i vår närhet. Vårt nuvarande bokningsläge för visar att många svenskarna vill resa under en längre period än tidigare. De vill utöva fler aktiviteter och besöka nya platser. Vi ser också att etablerade turistmål med historisk koppling har en hög attraktionskraft. Det tyder på att svenskarna värdesätter vårt gedigna kulturarv vilket givetvis är roligt för oss som kan erbjuda allt från historiska slussar, fästningar till klosterruiner längs den långa kanalen.” Säger Magnus Hollwin, marknadschef på Göta kanalbolag.
Svenskarnas resvanor har förändrats
Undersökningen har också tagit reda på hur vi kommer tillbringa semestern 2021. Den visar att bilsemester toppar önskelistan bland svenskarna (38 %), tätt följt av vandring (28 %).
Knappt en av fem (19 %) ska flyga söderut för att njuta av en utlandsresa, vilket innebär att majoriteten kommer att semestra hemma i sommar.
“Svenskarnas resvanor har förändrats markant i år jämfört med tidigare år. En bilsemester gör att man kan förflytta sig snabbare, se fler sevärdheter och få mer frihet under vistelsen. Vi ser att fler nu efterfrågar skräddarsydda paketlösningar för att kunna maximera sin bilsemester något som skiljer sig från tidigare monster.” Säger Lotta Karlsson, VD på researrangörsföretaget Svecia Travels.
Att bilen har blivit mer populär att använda för att semestra i Sverige och ta sig till varandra har även bolag såsom Avis och Hertz märkt av, speciellt under pandemin. Det sistnämda hade en intensiv sommar förra året, det kan ni läsa mer om här.
Undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9-12 mars 2021. Totalt intervjuades 1028 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
Fråga: Har du fått ett ökat eller minskat intresse för något av följande semesteraktiviteter efter coronapandemin?
Ökat Minskat Oförändrat Vet ej Bilsemestra 30 % 6 % 62 % 2 % Resa utomlands 21 % 30 % 47 % 2 % Campa 16 % 7 % 72 % 5 % Båtsemestra 9 % 7 % 76 % 8 % Cykelsemestra 10 % 6 % 78 % 6 % Vandra 33 % 3 % 61 % 4 %
Fråga: Planerar du att göra något av följande på din semester?Bilsemester 38 %
Vandring 28 %
Utlandssemester 19 %
Camping 17 %
Cykelsemester 7 %
Båtsemester 6 %- Text: Göta Kanal AB
- Foto: Göta Kanal AB
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.
-
Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.
-
Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar
I samarbete med Live Nation arrangeras två exklusiva konsertkvällar i augusti på Junibacken med Sabina Ddumba och Jung.
-
Ketty Engrund är ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring
Lokal styrka och samverkan är nyckeln till Lofsdalens långsiktiga framgång enligt Ketty Engrund, ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild. Det var en stark påskhelg för hotellen.
-
Snälltåget – stort intresse att ta tåget till Jämtland i sommar
Intresset för att resa med Snälltåget till Jämtland i sommar är stort. Jämfört med 2024 har antalet bokningar ökat med över sextio procent.
-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspir...
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
I en bransch som traditionellt präglas av fragmenterade system och avdelningssilos framstår Moder som en banbryta...
-
-
Gästbloggare
-