-
Nu är FlixTrain igång – Tredje tågbolaget mellan Stockholm och Göteborg
I torsdags invigde FlixTrain sin nya tåglinje mellan Stockholm och Göteborg. Klockan 07.31 avgick de två första gröna tågen från Stockholms respektive Göteborgs central. Peter Ahlgren, VD för FlixBus och FlixTrain var på plats i Stockholm och klippte bandet på Sveriges mest prisvärda tåglinje.
Invigningen är startskottet för tågresor mellan Stockholm och Göteborg där FlixTrains mål är att kunna erbjuda prisvärda tågresor för alla, oavsett storlek på plånbok.FlixTrain har även upp till fyra bokningsbara cykelplatser per avgång för den som vill ha med sig cykel på tåget
– Det känns fantastiskt roligt att vi äntligen har invigt FlixTrain på svenska spår. Vår ambition är att göra smart och hållbart resande tillgängligt för alla. Vi är dessutom först i Sverige med att erbjuda cykelplats på tåget, säger Peter Ahlgren, FlixBus nordiska VD.
Sverige är bolagets första utlandsexpansion efter att ha gjort succé på hemmaplan i Tyskland.
– Då Sverige tidigt var en marknad som avreglerade statligt ägande av spårbunden trafik valde man att Sverige skulle bli FlixTrains första expansion utanför Tyskland. Tågtrafik är en viktig del i ett klimatsmart resande. När vi på sikt återgår till ett mer normalt resmönster så vet vi att antalet tågresenärer kommer att öka.
Inledningsvis kommer tågen att köra 38 avgångar per vecka med 2-3 avgångar per dag och riktning med stopp i Södertälje, Hallsberg, Skövde eller Falköping. Sträckan Göteborg – Stockholm kommer att ta 3h 25 minuter. Tågen har plats för upp till 562 passagerare utspridda på sex vagnar.
– Vi kommer att ha avgångar under tider med högst efterfrågan. Att ta FlixTrain mellan Göteborg och Stockholm är nästan lika tidseffektivt som att ta flyget, men med betydligt mindre klimatpåverkan, avslutar Peter Ahlgren.
Lågprisalternativ
Turismnytt var på plats och konstaterade att det var fräscht nyrenoverade vagnar (som dock har 30+ år på nacken), men de som har provåkt vittnar om att priserna förvisso är låga och personalen tillmötesgående men standard och bekvämlighet når inte riktigt upp till samma nivå som de två tågkollegorna. Hårda icke-justerbara säten, hög ljudnivå och lite omysig belysning. Man kan konstatera att det är bra att det finns alternativ för alla smaker.
Fakta
Pris: Från 129 kr Stockholm – Göteborg.
Antal avgångar: 38 avgångar per vecka mellan Stockholm och Göteborg.
Antal platser: 562
Stopp i: Södertälje, Hallsberg, Skövde eller Falköping.
Handikapplatser: Fyra rullstolsplatser per avgång i samma vagn.
Handikapptoaletter: En i varje handikappanpassad vagn, en vagn vid varje avgång.
Cykelförvaring: Upp till fyra platser per avgång.
Biljettförsäljning: FlixBus.se, FlixTrain.se, i FlixBus app för iOS, FlixTrain för Android, i biljettautomat på Stockholms respektive Göteborgs central och återförsäljare, exempelvis Pressbyrån.
Hastighet: Upp till 200 km/h
Tid: Stockholm – Göteborg 3h 25 minuter.
Vagnar: Renoverade vagnar som folieras i företagets gröna färg.
Elutag vid varje säte: Ja
Internet ombord: Ja
Underhållning ombord: Ja, tillgång till filmer och ljudböcker ingår i priset.
Kaffevagn: Nej, men i framtiden kommer det finnas en mobil lösning.
Covidanpassat: Vi följer myndigheternas lagar och rekommendationer. Fram till den 31 maj 2021 kör vi med 50 procent bokningsbara platser.FlixTrain/FlixBus: Integrering av buss- och tågnätverk
FlixBus affärsidé bygger på att erbjuda klimatsmarta alternativ till flyg och bil och att uppmuntra fler människor att byta till kollektivtrafik. Som en unik kombination av tech-startup, e-handelsplattform och transportföretag är FlixBus idag Europas ledande bussnätverk. År 2018 lanserades FlixTrain som i kombination med FlixBus utvidgade nätverket ytterligare. FlixBus/FlixTrain har sedan starten 2013 blivit en ledande aktör inom långdistansmobilitet. Företaget finns idag i 36 länder och med över 500 partners har man bidragit med över 7000 förarjobb.
- Text: Flixtrain och Jakob Norrby
- Foto: Flixtrain
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-